Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Feirer 10 prosent elbiler i Norge

Norge er i ferd med å nå klimamilepælen om at én av ti personbiler på norske veier er fullelektriske.

I Norge er nå hver tiende personbil en elbil. Dette feirer Norsk elbilforening i dag med både fagseminar og fest – og tar dermed et ørlite pust i bakken frem mot neste mål: At samtlige nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

Nådde målet uten å inkludere ladbare hybridbiler

I 2009 kom målet om at 10 prosent av alle bilene i Norge skulle være ladbare innen 2020. Uoppnåelig, mente mange. Men nå er Norge i ferd med å innfri målet, og det utelukkende med elbiler.

Målsettingen ville vært oppnådd allerede om man regner med ladbare hybridbiler, men generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening synes det er ekstra inspirerende at målet nå faktisk nås med rene elbiler.

– Vi når 10-prosentmålet med god margin. I løpet av de neste månedene vil vi passere den magiske grensa. Det er fantastisk gøy at vi klarte det, sier Christina Bu.

– Vist verden at det er mulig

Bu mener mange har æren for suksessen, og benytter anledningen til å skryte av norske politikere:

– Skiftende regjeringer har holdt fast ved elbilfordelene og vist verden at elektrifisering av bilparken er mulig. Det er ikke så ofte man når ambisiøse politiske klimamål, så både vi, elbilistene og norske politikere har grunn til å feire. Derfor har vi invitert til 10-prosentfest, sier Bu.

Hun mener det er viktig å holde hodet kaldt og hjertet grønt, selv når det skal feires:

– Når vi nå oppnår et slikt viktig klimamål, bør det gi inspirasjon for elbilpolitikken videre. Allerede i 2025 skal 100 prosent av nybilsalget i Norge være elbiler. Da må vi styrke satsingen, heller enn å diskutere nedtrapping, sier Bu.

Uenighet innad om målet var realistisk

Christina Bu var i 2009 selv med på å fastsette målet. Selv om hun på det tidspunktet ikke jobbet i Norsk elbilforening, var hun medlem av Samferdselsdepartementets ressursgruppe, som da utarbeidet handlingsplanen for elektrifisering av veitransporten.

Gruppa ble ledet av Steinar Bysveen, som den representerte Energibedriftenes landsforening. Han mener at vi Norge har all grunn til å være stolte av hva vi har fått til på elbilfronten:

– Det var stor uenighet i gruppa den gang om realismen i målene som ble satt, men vi visste at det sto og falt på virkemidlene myndighetene var villige til å bruke. Og det har vi jo til de grader sett at stemte i etterkant, sier Bysveen, og fortsetter:

– Det at norske myndigheter både iverksatte og holdt fast ved de ulike virkemidlene, er det som har ført til at vi i dag står i en særstilling i verden når det gjelder elbil.

Fakta om elbil
  • Antall elbiler
    • 2010: 3360 – av disse var 1161 Think og 1018 Buddy
    • 2019: 260.000 personbiler + over 7000 varebiler
  • Andel elbiler av nybilslaget
    • 2010: under 1 prosent
    • 2019 per 31.12: 42,4 prosent
  • Antall medlemmer Norsk elbilforening
    • 2010: 1146
    • 2019: over 75.000

Dette skjer på Norsk elbilforenings 10 prosent-markering: 

  • Hvordan ble Norge ledende på elbil? Christina Bu, generalsekretær Norsk elbilforening
  • Steinar Bysveen og medlemmene fra 2008-utvalget for elektrifisering av veitransporten forteller om diskusjonene den gang
  • Klarer vi å nå målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025? Christoffer Noreng i THEMA Consulting
  • Politiske kommentarer fra Morten Stordalen (FrP), Arild Hermstad (MDG), Ruth Grung (AP) og Ola Elvestuen (V) 
  • På festen kommer kanskje klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn for en festtale
  • Elbilpolitisk Kahoot ved stortingsrepresentantene Stefan Heggelund (H) og Lars Haltbrekken (SV)