Ferdinand går for spenning

E-post fra Gunnar i Ferdinand Motor: «Landets første Volt på plass!». Jøss, hva er det Bergensfirmaet gjør nå etter Teslasuksessen?
Vi gjorde raskt en avtale om testkjøring. Omtrent i samme stil som kommunistene gjorde på 70-tallet: Et klokkeslett og en omtrentlig stedsangivelse. Resten skulle vi få beskjed om rett før begivenheten. Økte spenningen dette! Og som Gunnar skrev til oss: «Da er den lenge etterlengtede sensasjonsbilen på plass! Mener bestemt dette er landets første?» Noe han ganske så sikkert har rett i.
Kjøreturen
Sjøl plasserer jeg meg i baksetet, der jeg trives best. Ingenting som å ha privatsjåfør. Og den følelsen er det lett å få. Volt er en fireseter med plass til fire direktører. Kanskje litt lavt under taket. Men standarden og romsligheten på setene er høy. Gjelder forøvrig mesteparten av interiøret. «Overraskende bra til å være amerikansk», hører jeg fra Autofil. Også noen snedige interiørdetaljer og ikke et så aller verst ryddig dashboard med displayer som etterhvert ga oss en del moro. Men den gusjegrønne fargen på plastdetaljene må ha vært testa i en underlig referansegruppe.

Tilbake til Ferdinand
Gunnar Birkenfeldt er daglig leder i Ferdinand Motor, Bergen. Først og fremst har vi elbilfantaster merka oss firmaet fordi de har hatt en pen suksess med Tesla Roadster. Men generelt har de vært butikken for de rike som vil ha luksus- eller sportsbiler. Eh, kanskje det ikke er så rart at de da har forelska seg i elbiler? Gunnar, hvordan har du som førstemann fått Chevrolet Volt til Norge? – Gode kontakter! Denne var første Volt som ankom Texas og vi fikk kloa i den. Kanskje ble det litt pinlig for de som solgte den til oss. Da offisiell lansering med rød løper skulle gjennomføres, måtte de beklage at den allerede var eksportert. Følger det nå mange etter? – Nei, ikke sånn umiddelbart. Dette er litt show-off for å vise hva vi kan få til. Det er mye papirstyr og foreløpig så avgiftsbelegges den som vanlig personbil. Vi får vente på bedrede regler. Denne har jeg også skaffa for å vise den fram i Zero Rally hvor vi tidligere har hevda oss godt med Tesla. Men at mange vil ha Volt, er jeg sikker på. Den er kul. Og vil du ikke sjøl like å være først ute? Du er allerede en dreven Volt-sjåfør? – Overhode ikke. Jeg har akkurat fått den. Testa den litt i Bergen. Så kjapt at i det daglige kan jeg kjøre pur elektrisk. Har jeg kjørt den tom, tar det ca 4 timer å fullade batteriene. I går var første langtur over fjellet hit til Oslo. Godt fylt opp med mann, kone, to barn og utstyret vi måtte ha med for ei langhelg. Da ble det ikke bare pur elektrisk?