Ferdinand går for spenning
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
E-post fra Gunnar i Ferdinand Motor: «Landets første Volt på plass!». Jøss, hva er det Bergensfirmaet gjør nå etter Teslasuksessen?
Vi gjorde raskt en avtale om testkjøring. Omtrent i samme stil som kommunistene gjorde på 70-tallet: Et klokkeslett og en omtrentlig stedsangivelse. Resten skulle vi få beskjed om rett før begivenheten. Økte spenningen dette! Og som Gunnar skrev til oss: «Da er den lenge etterlengtede sensasjonsbilen på plass! Mener bestemt dette er landets første?» Noe han ganske så sikkert har rett i. Det kunne også Ole Henrik fra Grønn Bil bekrefte. Han ble grønn (eh) av misunnelse da han hørte om testkjøringa. Selvfølgelig fikk han være med. En ihuga fan som han er av ladbare hybrider. Grønn Bil har stor tro på dem. Vi møtes i Brochmanns gate på Sagene. Gunnar kommer kjørende i Volten, plasserer den elegant på fortauet foran en trafostasjon. Like elegant og freidig som vi elbilister oppfører oss. Så dukker journalisten fra Autofil opp. Godt for meg, da er det i det minste to stykker som kan late som de kan noe om bil.Kjøreturen
Sjøl plasserer jeg meg i baksetet, der jeg trives best. Ingenting som å ha privatsjåfør. Og den følelsen er det lett å få. Volt er en fireseter med plass til fire direktører. Kanskje litt lavt under taket. Men standarden og romsligheten på setene er høy. Gjelder forøvrig mesteparten av interiøret. «Overraskende bra til å være amerikansk», hører jeg fra Autofil. Også noen snedige interiørdetaljer og ikke et så aller verst ryddig dashboard med displayer som etterhvert ga oss en del moro. Men den gusjegrønne fargen på plastdetaljene må ha vært testa i en underlig referansegruppe. Det hadde blitt litt lite strøm på i løpet av natta. Til tross for at Gunnar har løst ladeproblemet i Norge ved å kjøpe en i-MiEV-kabel. Dessverre har vi bare 17 km elektrisk kjørelengde. Pussig nok, da tenninga blir slått på, starter bensinmotoren. Men heldigvis gir den seg raskt og vi kan kjøre stille og elektrisk. I forsete er det positiv grynt da vi ruller over brostein: «Dette tar den fint». Sånn fortsetter turen innover i Maridalen. Bare godord fra Autofil som også er fornøyd med den elektriske akselerasjonen. Vel framme ved Skar kjører vi inn i den nedlagte militærleiren for å ta bilder. Fortsatt elektrisk. For det kan vi slå fast, de anslåtte 17 km holdt stikk. Det er først på tilbakeveien at den automatisk kutter strømmåleren og viser bensintanken istedenfor: «Jøss, det er ikke mye lyd fra bensinmotoren.» Men ikke før er det sagt, tråkker Ole Henrik til og turtallet fyker i været på den bensindrevne motoren som genererer strøm til elektromotoren som driver hjula. Det gir en velkjent brummelyd for de autofile. Og vi forstår da at i Chevrolet Volt går ikke bensinmotoren kun på det optimale turtallet for energieffektivitet, den følger også gasspedalen. Bekrefter at det er lite energibuffer i batteriene når de først er tømt. Litt småprat om dette. Vi er tydeligvis såpass uopplyste at det overrasker oss. Da fomler vi med knapper på displayet og får til slutt opp en grafikk som viser energiflyten. Her kan vi se når det regenereres, elektromotoren får strøm fra bensinmotoren, når den får strøm kun fra batteriene – eller fra begge. Ikke til å komme fra at dette blir veldig fascinerende å følge. I Volt er displayene og grafikken langt lekrere enn de gusjegrønne interiørdetaljer. Vi fant heller ingen knapp hvor vi kan overstyre hvilken energikilde vi ønsker å bruke. Vi fikk en drøy time med Chevrolet Volt. Vi var tre stykker som var helt enige om at vi trenger langt mer tid for helt å skjønne hvordan den virker. Men at det er en helt grei bil, er det ingen tvil om. Muligens litt snau bagasjeplass da bakenden tidlig skrås ned. Neppe noe for den norske stasjonsvognfamilien, men konkurrerer greit med Prius i størrelse. Og ja, det var Prius Autofil nevnte når jeg spurte om hva som bør være prisen på Chevrolet Volt for at den skal selge i bøtter og spann. «Nok ikke så mye mer, kanskje den tåler et par titusenlapper over Prius i pris. Litt avhengig av hvordan du kjører. Sånn som meg, med 50 km inn til jobb, lading der og så hjem, er det interessant fordi jeg kan kjøre så mye helelektrisk.»