Hopp til innhold

Først i sitt slag: Denne el-graveren trenger ikke ladestopp

FORNØYDE: Anleggsleder Pål Strengen og avdelingsleder Svein Erik Bjerkrheim (til høyre) i Agaia viser stolt frem Norges førte ombygde elektriske beltegraver i 8-tonssklassen – her sammen med Jonas Nelson, distriktssjef i Volvo Maskin. Alle foto: Agaia.

Anleggsbransjen er på vei over til nullutslipp. Men det betyr ikke nødvendigvis at arbeidet må stoppe når en anleggsmaskin er tom for strøm.

Anleggsselskapet Agaia har gått til innkjøp av en elektrisk beltegraver til sin maskinpark før Oslo kommune stiller nye utslippskrav på nyåret.

Det spesielle med graveren er at ingen skeptikere får muligheten til å klage på at man må vente på at den skal lade seg opp.

Ingen ladepause

Gravemaskinen er en ombygd Volvo ECR88D.

Grunnen til at den ikke blir å se ved en ladestasjon med det første, er at den rett og slett bytter ut batteriene i løpet av arbeidsdagen.

Agaia har fått den via det nederlandske firmaet Limach, som spesialiserer seg på elektriske konverteringer av Volvos gravemaskiner.

I pakken de tilbyr, følger det med et opplegg for å rotere på batteriene. Maskinen har til enhver tid to batteripakker på 90 kWt installert, mens en tredje pakke står til lading mens den venter på å byttes inn i turnusen.

JUNK IN THE TRUNK: Den ombygde maskinen skiller seg tydelig ut fra originalen med de to batteripakkene i bakpartiet.

Et innebygget heisesystem gjør at sjåføren kan bytte batteriene selv, uten å trenge noe støtte fra ekstrautstyr eller kolleger.

– Vi er svært begeistret over å være de første her til lands som tar i bruk denne maskinen, sier avdelingsleder Svein Erik Bjerkrheim i Agaia.

– Her får vi en fleksibel og miljøvennlig graver som gir oss en unik mulighet til å redusere utslipp, samtidig som vi opprettholder høy driftssikkerhet og produktivitet, sier han.

Flere på vei

Agaia er først ute i Norge med å ta i bruk maskinen på et gateopprustningsprosjekt for Bymiljøetaten på Ensjø i Oslo.

Fra første januar 2025 skal alle kommunens bygg- og anleggsplasser være utslippsfrie, og transport av masser skal gjøres utslippfritt, eller ved hjelp av biogassteknologi.

Bli medlem i dag!

Agaia har flere kontrakter med Oslo kommune, og har forberedt seg i forkant av det kommende kravet:

– De siste fire årene har vi investert 200 millioner kroner på elektriske maskiner og utstyr, i tråd med vår bærekraftsstrategi, sier Bjerkrheim.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Vi må ta med noen barnesykdommer på kjøpet når vi har valgt å være først ute, men samtidig opparbeider vi en unik erfaring. Derfor er vi også avhengig av å ha gode leverandører med på laget, sier han.

Les også