Hopp til innhold

Første bensinstasjon ut: Byttet ut drivstoffpumper med hurtigladere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BYTTEHANDEL: Elbilforeningens Christina Bu flankeres av Håkon Stiksrud og Sverre Rosén i Circle K.

En Circle K-stasjon i Oslo er nå blitt smått historisk: For første gang i verden har diesel/bensinpumper blitt erstattet av hurtig- og lynladere.

Tidligere i dag var det snorklipping og blomsterbuketter på Circle K-stasjonen på Alexander Kiellands plass i Oslo – i anledning av at en ladestasjon for elbil har tatt plassen til en tradisjonell drivstoffpumpe. – Dette har vi aldri gjort før. Det er hard kamp om kvadratmeterne på bensinstasjoner, sier norgessjef i Circle K, Sverre Rosén. – Vi kjenner ikke til at et bytte fra pumpe til lader er gjort andre steder i verden, for oss er det en veldig tydelig markering av hvilken endringstid vi er inne i, når vi bryter denne barrieren, fortsetter Rosén.

Elbilforeningen: – En symbolsk dag

Til stede under snorklippeseansen var også Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. – Det er klart dette er gøy, dette er ingen liten milepæl med tanke på hvilken symbolverdi som ligger bak. Og selv om det er første gang noe slikt skjer, vil det slett ikke bli den siste, sier Christina Bu. Circle K er inne i en større utbygging av hurtigladere både i og utenfor Norge. Ifølge selskapet kommer hurtigladerne først og fremst i tillegg til tradisjonelle drivstoffpumper, men det skal også byttes ut drivstoffpumper med hurtigladere der det er hensiktsmessig. Den første var altså stasjon på Alexander Kiellands Plass i Oslo, og om noen uker skjer det samme på Circle K-stasjonen i Sandvika – og flere stasjoner skal være på trappene, loves det fra Circle K-hold. – Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss. Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst. Vår ambisjon er å tilby den beste ladeopplevelsen langs de mest trafikkerte veiene i Norge og rundt de største byene. Dette gjør vi med egne ladere og i partnerskap med IONITY, Tesla og Grønn kontakt, sier Håkon Stiksrud, direktør for e-mobiliy i Circle K. Les også: Doblet antall hurtigladere på ett år

Circle K-sjef: – Moro å være pionér

– Vi er i gang med et program for å doble antall stasjoner med ladetilbud, firedoble antall ladere og tidoble ladeeffekten. Vi passerer nå 350 hurtigladere i Norge, så vi er på god vei til å nå målet om 500 ladere innen sommeren 2020. Samtidig forventer vi en så stor vekst i antall elbiler at vi etterlyser bedre og mer forutsigbare rammebetingelser for å øke tilbudet ytterligere, fortsetter Stiksrud. Sverre Rosén, norgessjef i Circle K, mener de tradisjonelle drivstoffpumpene fortsatt utgjør selskapets kjerneprodukt, på tross av dagens symboltunge markering. – Men nå skjer det en utvikling i Norge der ladere på bestemte steder driver store mengder trafikk til stasjonen, hurtiglading er etterspurt i et stort og voksende kundesegment. Det er moro å være pionér for hele verden på denne måten, sier Rosén. Selv en relativt erfaren snorklipper som Elbilforeningens Christina Bu var sjeldent entusiastisk og fornøyd i dag. – Dette er bare begynnelsen. Det er allerede 250.000 elbiler i Norge, og om få år vil vi alle kjøre elektrisk. Så dette må både Circle K og konkurrentene deres belage seg på å gjøre oftere fremover. Bonusen er at vi alle får nyte godt av det, i form av renere luft og reduserte klimautslipp.