Hopp til innhold

Første elektriske ambassadørbil i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foto: British Embassy Oslo

Naturligvis falt valget på Jaguar da Storbritannias ambassade fikk seg sin første elbil.

I august 2019 introduserte det britiske utenriksdepartementet nye regler for kjøretøy, der ambassadene ble bedt om å prioritere elektriske biler og plug-in-hybridbiler fremfor bensin- og dieselbiler. Nå har den britiske ambassaden i Oslo blitt den første av øyrikets tallrike ambassader som har satt den nye forskriften ut i praksis.

Erkebritisk bilvalg

Ikke direkte overraskende skaffet ambassaden seg en elbil av det en gang så erkebritiske bilmerket Jaguar, og da måtte valget av åpenbare årsaker falle på det eneste elektriske alternativet som selskapet Jaguar Landrover så langt har i porteføljen sin. Altså Jaguars fortsatt relativt nye stolthet, I-Pace. «Bilen er ikke bare Storbritannias første helelektriske ambassadørbil, men også Oslos første elektriske ambassadebil», konstaterer den britiske ambassaden fornøyd i en pressemelding.
Foto: British Embassy Oslo

– Skikkelig kult!

Også Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er fornøyd med britenes valg. Like fornøyd er hun ikke med kollegene deres i det norske utenriksdepartementet: – Dette er skikkelig kult av det britiske utenriksdepartementet. Men hvorfor gjør ikke norske UD det samme? De representerer jo tross alt elbillandet Norge der ute i verden, kommenterer Bu. Uansett har vi i Oslo nå fått den første bilen med blågule diplomatskilt som starter med elbilbokstavene EV. Skjønt, dette må vi bare gå ut fra, siden ambassaden – muligens i tråd med diplomatisk sekretesse, immunitet eller hva det kan være – har sladdet bilskiltene på bildene de sendte ut med pressemeldingen. (For øvrig kan britene også ha rukket å få EB-skilter, som enkelte steder i Norge nylig har begynt å dukke opp.) (Edit: Etter at denne artikkelen ble publisert, har vi blitt gjort oppmerksom på at diplomatskilt alltid starter med forbokstavene CD, uavhengig av om de er elektriske eller ei. Hadde ikke britene sladdet bildene, hadde vi altså unngått fadesen over. Damn them …)
Foto: British Embassy Oslo

«Verdensledende»

I pressemeldingen begrunner den britiske ambassaden hvorfor nettopp Norge var første land ut blant Storbritannias mange ambassader der ute i verden: «Norge har et mål om at alle nye solgte biler skal være utslippsfrie innen 2025, og er verdensledende innen overgangen til elbiler. Vi er derfor stolte over at den britiske ambassaden i Oslo er den første til å motta en ny helelektrisk ambassadørbil», heter det der. Ambassadebilens sidedører er kledelig prydet med et klistremerke av Union Jack, britenes flagg, og påskriften «Green is Great». Bilen, derimot, er mer gråaktig, kanskje mer i tråd med diplomatisk diskresjon og kutyme enn hva grønt ville vært.  I pressemeldingen siteres Storbritannias ambasadør til Norge, Richard Wood. Han roser vertslandet for elbilsatsingen: – Vi kan lære mye fra Norges utrolig raske overgang til elbiler. Jeg er glad for at vår ambassade i Oslo blir den første til å motta en elektrisk ambassadørbil.

Ambassadebil vs. ambassadørbil

(Edit 2:) Etter at denne artikkelen først ble publisert, fikk vi en e-post fra den tyske ambassaden i Norge, der det ble påpekt at tyskernes ambassade i Norge allerede i februar 2017 kunne smykke seg med at deres elektriske og naturligvis særdeles tyske BMW ble registrert med diplomatskilt. Altså var det Tyskland som hadde den første elektriske ambassadebilen i Norge, mens England var først ut med en elektrisk ambassadørbil, altså ambassadørens bil.  Derfor har vi også endret fra «ambassadebil» til «ambassadørbil» i overskriften i denne artikkelen. Det er klart det er en forskjell her, og vi legger oss paddeflate og beklager på det dypeste. For som det står i e-posten fra den tyske ambassaden: «Den førsteplassen vil vi nødig gi fra oss.»