Hopp til innhold

Første norske elsykkelstatistikk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

For første gang presenteres en norsk statistikk over antall solgte elsykler. Tallene viser at det er vært omlag en dobling av elsykkelsalget årlig i de siste fire årene.

Det er Norsk elbilforening som står bak arbeidet for å presentere den norske elsykkelstatistikken. Tallene i elsykkelstatistikken baserer seg på tall fra de som importerer elsykler, og er kommet fram med et tett samarbeid med hele elsykkelbransjen. Stadig nye rekorder Totalt ble det solgt 35965 elsykler i 2016, mot 22518 i 2015. – Vi har påstått lenge at elsykkelsalget stadig når nye rekorder. Men nå har vi også tall som viser at vi har rett, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun mener også at veksten vil fortsette. – Vi anslo for fire år siden av salget ville komme opp i 70.000 i 2017, for deretter å stabilisere seg. Mye tyder på at vi har hatt rett i antallet, men tiden får vise om tallet stabiliseres, sier Bu. Lastesykler øker mest Den største prosentvise veksten har vært på lastesykler. Der ble det solgt 62 i hele 2014. I 2016 er det solgt 566. Statistikken viser også antall solgte raske elsykler (s-pedelecs). Dette er elsykler som har høyere toppfart, og som går som elmoped. Dette er en voksende kategori i Europa, men trenden er nedadgående i Norge, med bare 194 solgt i 2016. Veksten i elsykkelsalget er helt i tråd med det som skjer ellers i Europa. Årsaken til dette er stadig nye modeller egnet for stadig nye grupper, og bedre og sterkere motorer.
Statistikken er innhentet fra følgende aktører:
  • Elsykkelbransjen (rene elsykkelbutikker)
  • Sportsbransjen – hvor elsykler er en del av sortimentet
  • Nettbutikker – hvor elsykler er en del av sortimentet
  • Varehus  – hvor elsykler er en liten del av  sortimentet
  • Utstyrsforretninger/andre butikker- hvor elsykler er en liten del av sortimentet
Hva kjøper folk? Tilbakemeldingene fra sportsbransjen er at folk i de siste årene etterspør dyrere sykler enn før. Forklaringen kan være flere. Både at butikkene nå har bredere utvalg elsykler og at de har både hjulmotorer og midtmotorer på elsyklene, og at kundene vet mer hva de skal spørre etter. Det kommer også stadig nye aktører, slik at man får elsykler over hele Norge i mange forskjellige butikker. – Folk vet mer om elsykler nå enn for et par år siden, derfor kan de spørre mer om ulike kvaliteter enn før, mener Christina Bu.  Elbil pluss elsykkel Elbilforeningen er ikke en forening som bare jobber med elbiler. – Vi jobber med å gjøre all transport elektrisk, og da er det viktig å legge tilrette for annen elektrifisering også, som elsykkel. Det er jo ingen tvil mat den i mange sammenhenger kan erstatte bilen, også elbilen. Dette vil ha stor miljøbetydning i årene som kommer. Elbilforeningen jobber tett med hele elsykkelbransjen og vil årlig presentere statistikken over elsykkel-importen. Nyheter i år: Mange av årets modeller vil ha mer integrerte batterier, som gjør syklene mer elegante. Og ligner mer på «vanlig» sykkel og mindre på tidligere elsykler. Flere modeller med fulldemping som gjør denne type sykkel egnet på røffere underlag.