Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
MG ZS EV er den første kinesiskbygde person-elbilen som introduseres på det norske markedet. I går møtte den sin eier – og til neste uke skal den få smake norsk vinter.
De 200 første MG-bilene kom til bilhavna i Drammen 18. januar, og denne uka mottok de første kundene sine biler.
– Vi er veldig glade for å kunne ønske det første person-elbilmerket fra Kina velkommen til Norge. Vi har fulgt utviklingen lenge, også i direkte kontakt med kinesiske produsenter. Dette er bare starten, lover generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Samarbeidsavtale
Elbilforeningen var til stede og møtte rykende fersk MG-eier Mikkel Rasmussen Hofplass under overrekkelsen av bilen hos forhandler Birger N. Haug i Oslo i går.
– Vi har ikke hatt elbil før, og håper at den holder til vårt bruk, sier Hofplass.
Med seg fikk han ett års gratis medlemskap i Norsk elbilforening, via den ferske samarbeidsavtalen som er inngått med importøren Norwegian Mobility Group og deres representanter, Jan Kåre Holmedal og Dag Asbjørnsen.
– Alle MG-kjøpere får ett års gratis medlemskap, på samme måte som for de øvrige bilmerkene vi har avtale med. Vi hjelper nye medlemmer med å få en god start med sin elbil. Våre eksperter gir nyttig informasjon om elbil og lading. I tillegg til en rekke andre medlemsfordeler, blant annet vår populære ladebrikke som gir tilgang til ladestasjoner i hele landet, forteller Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Med i vintertesten
Mange forbinder kanskje kinesiske biler med tvilsom sikkerhet. Da er det greit å vite at MG ZS EV fikk fem av fem mulige stjerner i den obligatoriske kollisjonstesten hos EuroNCAP.
– Alle elbiler må ha nødvendig sikkerhet på plass i 2020. Vi forventer tilsvarende gode resultater fra alle elbil-modeller som er på vei, sier Christina Bu.
Allerede til uka skal MG-en få kjørt seg på krevende norske vinterveier, ifølge Bu:
– Norsk elbilforening vil naturligvis teste bilen for å finne ut hva den er god for. Ett av de første eksemplarene blir derfor med på vår store og årvisse vintertest kommende uke, som inkluderer tre fjelloverganger i Sør-Norge.
Britisk bakgrunn
Historisk var MG (Morris Garages) en britisk produsent av sportsbiler, etablert i Oxford i 1924. Etter at MG Rover gikk konkurs i 2005, kom kinesiske eierinteresser inn. Siden 2007 har MG vært en del av den kinesiske giganten SAIC.
Linken til England er der fortsatt, ved at ZS EV er designet i Birmingham, men bilen er altså utviklet og produsert i Kina.
Rakk termin
Nybakt MG-eier Mikkel Rasmussen Hofplass forteller at det hastet med å få bilen i hus. Han bor i Son med kone og barn, men paret har også et barn på vei.
– Termin er 14. februar, og familieforøkelsen var noe av grunnen til at vi kjøpte bil nå. Målet var å få bilen før termin, og det klarte vi, konstaterer Hofplass.
– Hvorfor falt valget på akkurat denne elbilen?
– Fordi den er i en prisklasse som passer oss, den er veldig rimelig til å være en elbil med denne standarden. Jeg liker også at bilen har så stort bagasjerom. Også har den jo gjort det veldig bra i biltester.