Nybilsalget i oktober: Fortsatt en jobb å gjøre skal vi nå 2025-målet
Elbilandelen i nybilsalget i oktober endte på 94 prosent.
Elbilandelen går litt ned sammenlignet med september, da den
var 96 prosent. Stortingets mål er at alle nye biler vil være elektriske i 2025.
For hele året er andelen på 88,8 prosent. Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen ser lyst på mulighetene for å komme i mål:
– Det er veldig motiverende å se så høye salgstall. Det viser at det er mulig å nå målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025.
Stortingets mål er at alle nye biler være elektriske i 2025.
– 2025-målet er et klimamål vi kan klare å nå, og som klimaengasjerte både nasjonalt og internasjonalt er spente på om vi når, forteller Christina Bu.
Fossile småbiler bør ikke vinne over elbil
De fleste fossilbilene som nå selges er små bensinbiler og noen ladbare hybrider. Dette markedet bør forsvinne i 2025.
– Det er ingen grunn til at disse bilene skal selges neste år. Det finnes fullgode elektriske alternativer på markedet og disse bilene er heller ikke viktige av beredskapshensyn, sier hun.
Hun mener dette må fikses i de kommende forhandlingene om statsbudsjettet på Stortinget, og Elbilforeningen setter sin lit til forhandlingspartner SV.
─ Får vi skjerpet miljøprofilen i engangsavgiften så vil elbilene vinne nye markedsandeler, og vi vil komme i mål, sier en forventningsfull Christina Bu.
Elvarebilene går det tregt med
For varebiler er elbilandelen på lave 28,4 prosent i oktober. Det er stor spredning mellom fylkene, med Akershus på topp (37 prosent) og Finnmark på bunn (5,6 prosent).
– Andelen elektrisk i varebilmarkedet er begredelig lav. Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken. Fossile varebiler er fortsatt mye billigere, og det lønner seg ikke nødvendigvis å velge elektrisk, sier Bu.
Dette handler om å kutte klimagassutslipp
Flere har kritisert Elbilforeningen for flisespikkeri om 2025-målet og at det ikke er så farlig med de fossilbilene som fortsatt selges.
Til det svarer Bu:
– 88,7 prosent elbilandel så langt i 2024 er fortsatt et stykke unna målet om at bilsalget skal være utslippsfritt. Vi må huske at fossilbilene som nå selges vil forurense på norske veier i opptil to tiår. Ved å bruke avgiftssystemet kan vi enkelt unngå det, og den muligheten bør vi gripe, sier hun.
Elbilandel for nybilsalget fylkesvis:
Fylke | Elbilandel i oktober | Elektrisk varebilandel i oktober |
Østfold | 95,3 % | 34,7 % |
Akershus | 94,1 % | 37,0 % |
Oslo | 94,4 % | 36,0 % |
Innlandet | 92,2 % | 20,0 % |
Buskerud | 93,8 % | 18,3 % |
Vestfold | 93,5 % | 28,3 % |
Telemark | 92,0 % | 18,3 % |
Agder | 93,6 % | 24,6 % |
Rogaland | 93,0 % | 31,2 % |
Vestland | 97,4 % | 26,7 % |
Møre og Romsdal | 95,7 % | 33,7 % |
Trøndelag | 94,7 % | 20,1 % |
Nordland | 92,7 % | 17,8 % |
Troms | 87,3 % | 30,0 % |
Finnmark | 73,7 % | 5,6 % |
Kilde: OFV
2025-målet:
Handler om et utslippsfritt nybilsalg neste år.
Stortinget ga sin tilslutning til 2025-målet da de behandlet Nasjonal transportplan våren 2017 (enstemmig komite):
– I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.
2025-målet har vært førende i bilavgiftspolitikken de siste årene. Arbeiderpartiet og Senterpartiet skriver i Hurdalsplattformen at de skal arbeide for 2025-målet. Erna Solbergs forrige regjering hadde også lignende formuleringer i sin regjeringsplattform.