Undersøkelsen «Elbilisten» om 2040-målet:
En av to tror på fossilfrie tilstander på norske veier i 2040

ELEKTRIFISERINGEN GÅR VEIEN: Ifølge nærmere halvparten av elbilistene er det fullt mulig å nå målet om at vi skal få elektrifisert alle kjøretøy de neste 15 år. Foto: Elbilforeningen

Nærmere halvparten av de spurte elbilistene har tro på at all transport på norske veier vil være utslippsfri om femten år.

I årets utgave av Elbilforeningens spørreundersøkelse, «Elbilisten», sier 34 prosent seg enige og 13 prosent svært enige i at de «tror personbilparken vil være helelektrisk innen 2040».

Bakgrunnen for spørsmålet, som stilles for første gang i år, er at Elbilforeningen under årets landsmøte vedtok å jobbe mot følgende mål: Innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier være elektriske.

Det kan du lese mer om her:

Elbilforeningens landsmøte vedtok 2040-målet:

– Fullt mulig å elektrifisere hele kjøretøyparken

– Med gode virkemidler har Stortinget nådd 2025-målet om hundre prosent elektrisk personbilsalg. Det kan nok forklare at så mange har tro på at vi også kan nå nye mål, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

ELBIL OPP – FOSSILBIL NED: Christina Bu i Elbilforeningen viser gjerne fram grafer som viser veksten for elbiler i nybilsalget. Foto: Elbilforeningen

Ikke gjør for mye for brått

For at det skal bli mulig å nå målet om fossilfri transport i 2040, advarer Elbilforeningens generalsekretær politikerne mot å gjøre store og brå endringer i elbilpolitikken.

– Skal vi klare å elektrifisere alle biler på veiene, må vi vedlikeholde elbilpolitikken og ikke fjerne for mange fordeler på én gang, sier Bu.

I dag betaler elbiler moms på kjøpsbeløpet over 500 000 kroner.

– Vårt forslag er at man i første omgang senker momsgrensen for elbiler til 400 000 kroner, altså en endring på maksimalt 100 000 kroner.

Hun peker videre på at en slik endring ikke må gjøres over natten, men varsles i god tid, slik at vi ikke risikerer at noen får en bil som blir mye dyrere enn den de har bestilt.

Bli medlem i dag!

Hva er 2040-målet?

Målet er at senest innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier være nullutslippskjøretøy.

Målet gjelder ikke bare personbiler, men også varebiler og lastebiler.

Sju av ti kjører fortsatt fossilbil

– Husk at sju av ti fortsatt kjører fossilbil. De må få mulighet til å skifte. Derfor må elbil alltid lønne seg, sier Christina Bu.

I tillegg til å være varsom i innfasingen av moms, advarer Christina Bu mot å endre på miljørabatten i bom for nullutslippsbiler.

– Dette er et viktig økonomisk virkemiddel som kan påvirke de som ennå ikke er elbilister, sier hun.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Varebiler og lastebiler neste

Stortinget må nå sørge for at også nyttetransporten elektrifiseres, mener Christina Bu.

– Til tross for at det nå finnes gode elektriske varebiler i alle segmenter, går elektrifiseringen av varebilene for tregt, men vi gleder oss over at regjeringen nå viser vilje til å satse på tungtransporten fremover.

Volvo Trucks Norge:

– Den elektriske lastebilen er bedre enn diesellastebilen

Fakta om spørreundersøkelsen Elbilisten 2025   

  • Gjennomført for 14. gang av Norsk elbilforening.   
  • Over 15 200 elbilister har svart på årets undersøkelse.  
  • Utført i perioden 2. april til 7. mai  

Les også