Fremskrittspartiets Morten Stordalen kjempet for fossilbiler i årevis:
Nå har han kjøpt seg elbil

NÅ HAR DAGEN KOMMET: Den helelektriske Audien som FrP-politiker Morten Stordalen har kjøpt seg. Foto: Privat

Han har sagt at når det kommer en elbil «som lader såpass raskt at det nesten blir som å fylle drivstoff, og med en rekkevidde som nærmer seg en diesel- eller bensinbil, da kan jeg vurdere å bytte». NÅ har den dagen kommet …

– Noen partifeller setter spørsmålstegn ved valget, medgir FrP-representanten til Tønsbergs Blad.

Til elbil.no sender han på oppfordring et bilde av seg selv, fornøyd foran sitt nye flak av en elbil.

Nye tall fra europeisk bilbransjeorganisasjon:

Elbilrekord i Europa

Gamle kamphaner har fått noe til felles

Til daglig sitter Stordalen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, og leder også «kjøretøypolitisk utvalg» i partiet.

Men bilvalget, det er altså tatt, og det gikk i favør av helelektrisk bil.

Lovlig sent, vil noen kanskje si. Andre vil heller si bedre sent enn aldri.

En i sistnevnte gruppe, er generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Hun medgir at hun ble overrasket da stortingsrepresentanten sendte henne en melding om at han hadde kjøpt seg elbil.

De to har til felles at de begge kommer fra Våle i Vestfold, og at de begge har sterke meninger om bil og transport.

Bu sier selv at de to har diskutert elbilpolitikk så busta fyker.

– Det var en stor og gledelig overraskelse å høre at Morten endelig har skaffet seg en elbil. Det er bare å gratulere, og så vil jeg selvfølgelig ønske ham hjertelig velkommen som medlem i Elbilforeningen, sier Bu.

HAR KRANGLET SÅ BUSTA FYKER: Elbilforeningens Christina Bu og Fremskrittspartiets Morten Stordalen har diskutert elbilpolitikk en rekke ganger, og ofte har det gått hett for seg. Selfie: Christina Bu

Selv begrenser Stordalen seg til å si dette etter invitasjonen fra sjefen i Elbilforeningen:

– Hun gjør en fantastisk jobb for elbilpolitikken, og vi har hatt mange gode diskusjoner opp igjennom. Det vi er uenige om, er ønsket om at alle skal kjøre elbil.

Forfatter snur virkeligheten på hodet i vittig tankeeksperiment:

Hva om fossilbilen ble oppfunnet i dag?

Fossilforkjemper med reservasjoner

Morten Stordalen er imidlertid strålende fornøyd med sin nye Audi S6 e-tron.

– Vi har jo flere biler, men det er hovedbilen vi har byttet nå. Nå har jeg byttet ut en Audi A6 med en Audi S6, sier Stordalen til Tønsbergs Blad om elbilen han har kjøpt (artikkelen krever abonnement).

Og han er i godt selskap i Norge i dag, som du kan se av denne artikkelen vi publiserte i forrige uke:

Denne uken rundet vi nok en milepæl:

Nå er det 900 000 elbiler i Norge!

Selv mener politikeren at det ikke er et spesielt oppsiktsvekkende bilvalg han har tatt.

– Jeg har alltid snakket varmt om diesel-, bensin- og hybridbiler. Samtidig har jeg også sagt at den dagen det kommer en elbil som lader såpass raskt at det nesten blir som å fylle drivstoff, og med en rekkevidde som nærmer seg en diesel- eller bensinbil, da kan jeg vurdere å bytte, sier Stordalen til Tønsbergs Blad.

Og den dagen, for Stordalens del, kom altså sommeren 2025, året vi markerer 2025-målet, som også Fremskrittspartiet var med på å sette, og der en partifelle av Stordalen skulle ende opp med å bli sentral.

Den oppsiktsvekkende bakgrunnshistorien om dette kan du lese her:

I år ser verden til lille Norge – slik ble 2025-målet født:

– Skyhøy gambling som skapte rabalder og resultater

Stordalen sier bilen hans hurtiglader fra 20 til 80 prosent på 10–15 minutter og rekkevidden oppgis til 625 kilometer.

– Den er morsom å kjøre og det er en flott bil, sier Stordalen til TB, som spør om han har fått noen reaksjoner fra partifeller om bilbyttet:

– Hehehe, det er noen som har satt spørsmålstegn ved dette valget, svarer han på det.

Christina Bu i Elbilforeningen har på sin side et ønske til partiet.  

– Jeg synes Frp som bilparti burde bry seg mer om elbilene. Det er tross alt disse bilene langt over 90 prosent av nybilkjøperne velger, sier hun.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Christina Bu konkluderer slik:

– Norsk elbilpolitikk har bidratt til at de som trenger bil for å få hverdagen til å gå rundt, får tilgang til bedre biler. Elbiler leveres nå for alles behov, nå også for Morten Stordalen.

Bli medlem i dag!

Les også