Hopp til innhold

Freske fraspark i Paris!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I byer som Paris, Wien og Madrid kan du leie elektriske sparkesykler. Enkelt og artig!

En enslig sparkesykkel står på et fortau i Paris. En forbipasserende stopper, tar opp mobilen og holder den opp foran sparkesykkelen. Deretter tar hun av støtten, setter foten på brettet og sparker av gårde. Og gasser på! Elektrisk mobilitet skaper entusiasme hos brukerne.  

Masse moro!

Den elektriske sparkesykkelen er enkelt og morsom og en svært fleksibel måte å komme seg rundt på i en by. Den trenger ikke sykkelstativ eller ladepunkt. Den har ingen betalingsautomater  og  du setter den fra deg der du vil. Den lades av frivillige som tjener penger. Og de dukker opp i stadig flere byer. – Elektrisk mikromobilitet er undervurdert som en aktiv mobilitetsform, sier Ross Douglas, direktør for den store mobilitetskonferansen «Autonomy Paris» under konferansen nylig. Blant disse mikroløsningene løftes nå de elektriske sparkesyklene. Douglas mener byene må hilse velkommen de mulighetene som ligger i software som gjør det mulig å dele transportløsninger på en annen måte enn tidligere. På full fart inn! De elektriske sparkesyklene er altså på full fart inn i byer i USA og Europa. Ulike løsninger er under utprøving. Også i Norge er det miljøer som planlegger tilsvarende elektriske sparkesykler i enkelte byer.  Alt du trenger er en app, QR-kode og et bankkort. I Paris lever løsningene Bird og Lime side om side. Dette er blant de største bedriftene som opererer nå (høst 2018). Vi testet Lime. 

Slik bruker du LIME:

Ettersom vi testet Lime, har vi laget en liten oppskrift. Den er nok relativt standard og man vil finne igjen framgangsmåte på andre løsninger. Slik gjør du det med LIME :
  1. Last ned appen
  2. Legg inn en sum du ønsker å bruke fra bankkortet ditt (du får mulighet til automatisk påfyll fra kortet til Lime-kontoen)
  3. Bruk leseren i Appen til å låse opp med QR-koden på sparkesykkelen .
  4. Spark i gang sykkelen – og bruk gassen til å øke farten. Etter bruk: 
  5. Sett fra deg sparkesykkelen, og bekreft med bilde at du har satt den fra deg ordentlig.
  6. Etter endt tur kan du lese av hvilken rute du tok, hvor langt du syklet og hvor mye CO2 du har spart.
  7. Bruk appen for å sjekke hvor den neste sparkesykkelen du vil leie, befinner seg.
  8. Pris: 15 cent (EURO) i minuttet.
Etter turen får du oppgitt hvor mye CO2 du har spart. Noe som egentlig er bare interessant hvis det turen virkelig erstatter bilkjøring eller drosje. Det er vel heller tvilsomt. Men det sparer i hvert fall tid.

Problematisk å lade?

Neida, som bruker av sparkesykkelen har du ikke ansvar for å lade den. Men alle har mulighet til å bli en «juicer» i Lime-løsningen bli en «juicer». Det betyr at du kan tjene penger på å være den som lader sparkesyklene. Hvor mye du kan tjener avhenger litt av hva de enkelte byene har av avtaler. Du får en start-bonus som kan brukes til å kjøpe ladere, deretter ligger prisen mellom 30 og 120 kroner per sykkel. Slik blir du en «Hunter» som tjener penger på å «juice»? 

Trøbbel i Par(ad)is!

Den elektriske sparkesykkelen er så enkel å bruke at den blir brukt. På fortau, i sykkelfelt, bak bussen, i gågater og i veien – til en del byboeres frustrasjon. For ingen hører når de kommer, og ingen er vant til elektriske sparkesykler enda, heller ikke de som bruker dem. Derfor skaper de noe overraskelse og av og til sinne. Foreløpig er de ikke så mange, og lever innimellom annen trafikk, som buss, biler, trailere, syklister og gående.  Og men Paris jobber mye med løsninger på transportproblemene, og har arbeidet med sykkelinfrastruktur. Men om brukerne av de elektriske sparkesyklene faktisk vil bruke sykkelinfrastrukturen, er vanskelig å spå. Men antakelig ikke. For det er jo nettopp fleksibiliteten som gjør den så brukbar.

Les mer om dem her:

LIME: www.li.me BIRD: www.bird.co/ VOI: www.voiscooters.com/