Hopp til innhold

Frykter ikke ladekøer i sommer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foto: Grønn Kontakt

Grønn Kontakt bygger i år ut 80 nye 150 kW-ladere i tillegg til vanlige hurtigladere – men tar gjerne imot tips om mer smidige betalingsløsninger.

I sommer publiserer vi på Elbil.no en intervjuserie der de ulike hurtigladeoperatørene i Norge får gjøre opp status for egen satsing så langt. Nå er turen kommet til Daniel Wie, produktsjef i Grønn Kontakt. – Hvor mange ladestasjoner har dere i Norge per dags dato? Er dere fornøyd med hvor står dere i dag?  – Vi har gjennom flere år nå bygget opp mange hurtigladelokasjoner over hele Norge, fra Mandal i sør til Tromsø i nord. Nå har vi cirka 420 hurtigladere, fordelt på 210 lokasjoner. Utbyggingstakten har de siste par årene vært cirka 150 hurtigladere, på mellom 50-70 lokasjoner per år. For 2019 og årene fremover kommer vi til å eskalere antallet ytterligere, og bygge mange lokasjoner – med mange flere ladere per lokasjon enn vi tradisjonelt har gjort. – Kan du utdype dette? – I stedet for én til to hurtigladere, bygger vi nå for det meste minimum tre, men oftest fire eller flere per lokasjon. Vi er veldig fornøyd med alt vi har klart å bygge med en relativt slank organisasjon, men nå oppbemanner vi også teamet med to nye prosjektledere som starter over sommeren, samt en ny prosjektleder i Sverige for å bygge enda raskere. Det vil også komme mange flere i Sverige det nærmeste året. – Hvordan ligger dere an med tanke på lynladere – hva er status nå? – Per dags dato har vi tre ladere i nettet vårt som kan levere inntil 100 kW på CCS, nærmere bestemt Kjellstad i Lier og på Kristiansand jernbanestasjon. Og vi er godt i gang med prosjektering av flere stasjoner med 150 kW-ladere som kan levere 150 kW effekt på CCS og 62,5 kW på chademo, med effektsplitt til 75 kW dersom to biler lader samtidig. Vi vil bygge ut cirka 80 nye 150 kW-ladere bare i 2019, med mellom to og seks slike per lokasjon. De neste årene vil dette eskalere ytterligere. – Hvordan prioriterer dere med tanke på servicefasiliteter ved ladestasjonene deres? – Vi har et godt samarbeid med våre partnere, og prioriterer alltid å bygge ved gode servicetilbud – Coop, Olav Thon-Gruppen, Burger King og Circle K utfyller hverandre veldig godt i så måte. Men vi er alltid åpne for dialog med nye aktører eller samarbeidspartnere, så det er bare for interesserte å ta kontakt for å se om vi kan skape noen gode synergier sammen!
Daniel Wie. Foto: Grønn Kontakt
– Det blir stadig flere operatører med ulike løsninger: Tar dere noen grep for å gjøre betalingsløsningene enklere, som for eksempel bankkortbetaling? – Dette er noe vi jobber stadig med for å forenkle kundeopplevelsen. Per dags dato kan man legge kortet inn som betalingsmiddel hos oss på «Min side», og transaksjonen blir belastet kortet. Start av lading gjøres som normalt med ladebrikke, eller app for registrerte kunder – eller SMS for uregistrerte kunder. Vi følger med i markedet på ny teknologi og har begynt å snuse på plug & charge. Men dette er ikke så enkelt i praksis, med ulike ladeleverandører og mange ulike bilmerker som gjør denne prosessen noe vanskelig å implementere i hele nettverket vårt. Vipps har vi forsøkt, men det er ikke så enkelt å få det til på en smidig måte, det ble i praksis nesten mer tungvint enn allerede eksisterende løsninger. Vi holder øyne og øre åpne for nye betalingsmåter og tar imot tips med takk. – Er dere fornøyde med «oppetiden» for ladestasjonene deres? Hva gjør dere eventuelt for å forbedre den? – I første kvartal i år hadde vi et snitt på 99,5 prosent oppetid i ladenettverket vårt. Dette er vi veldig godt fornøyd med, og vi har en erfaren driftsavdeling som jobber tett med leverandørene av ladere, samt servicepartnere – lokale og nasjonale elektrikere – for å sikre så god oppetid som mulig. I tillegg har vi nå bygget vårt eget baksystem som vil sikre ytterligere god stabilitet og bedre risikostyring og handlingsevne. – Norsk elbilforening mener at det årlig må bygges cirka 1200 nye ladere i Norge for å holde tritt med elbilveksten – hvor mange planlegger dere å sette opp de neste årene? – Vi tror nok at behovet på 1200 er noe overdrevet, men som sagt har vi ekspansive planer og ser nå en utbygging av mellom 200-300 hurtigladeplasser for de neste årene i Norge, enten 50 kW-ladere eller 150 kW-ladere der det egner seg. I Sverige planlegger vi å bygge ut med cirka en tredjedel av volumet til Norge for neste år, og en ytterligere vekst i utbyggingstakten for hvert år som går. – Forventer dere økt trafikk nå i sommer, og er dere i så fall rigget for at flere drar på langtur med elbil? – Ja, normalt øker bruken betraktelig om sommeren. Men i motsetning til påskeutfart og enkelte helger hvor alle skal av gårde samtidig og det kan være kø på noen stasjoner, er sommerferien lengre og bruken er mer spredt både utover dager og timer i døgnet. Så utnyttelsesgraden og sjansen for kø er mye mindre – dette pleier stort sett å gå veldig bra. – Et kosespørsmål til sist: Hva er ditt beste elbilferietips? – Lad når du kan, ikke når du må! Og bruk ladestoppet til å ta en ordentlig god og velfortjent pause. Grønn Kontakt har volumrabatt og Coop ladebonus som lønner seg veldig – spesielt i ferien når det kanskje blir noen ekstra ladestopp.