Det er finansieringsproblemene til Oslopakke 3 som er bakgrunnen for at Akershus’ representant i Oslopakke 3, fylkesordfører Anette Solli, vil fjerne Stortingets såkalte 50-prosentregel. Vedtaket fra 2017 sier at elbiler alltid skal ha minst 50 prosent rabatt sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Stortinget har også vedtatt andre ambisiøse mål for transportpolitikken. Innen 2025 skal hele nybilsalget bestå av utslippsfrie biler, og innen 2030 skal klimagassutslippene fra transport i Norge være halvert.
– Når stadig flere nå velger elbil, er dette vellykket klimapolitikk. Hvis man nå fjerner denne miljørabatten, vil det ikke bare være et gedigent løftebrudd overfor folk som har valgt å kjøpe elbil, men også gjøre det svært vanskelig å nå de klimapolitiske målene. Vi regner dette forslaget som helt uaktuelt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Klimapolitikken virker
Oslos representant i Oslopakke 3, byråd Arild Hermstad (MDG), avviser forslaget fra Anette Solli. Uansett kan verken Akershus eller Oslo sette til side Stortingets 50-prosentregel, ved å sette lik pris for elbiler som for andre biler.
Den stadig voksende andelen elbiler på veiene i og rundt Oslo har også bidratt til at luftkvaliteten i Oslo nå er bedre enn på mange år:
– Det er Stortinget og regjeringen som har vedtatt de ulike målene for miljø- og transportpolitikken, og regjeringens ansvar at disse målene nås. Vi forventer at klimaminister Ola Elvestuen står fast ved dette, og ikke får panikk når klimapolitikken faktisk virker, sier Christina Bu.