Hopp til innhold

Bilmerket Genesis: Luksusmerke med ny performance-linje

PERFORMANCE: Nå skal alle dagens modeller skremmes opp med strammere og drøyere kjøreglede. Kanskje kommer det egne modeller også.

Hyundai-underbruket Genesis spriter opp porteføljen med aggressiv racerbil-styling, sportsinteriør og mer effekt.

Det er flere kjente bilmerker som også har et litt mer luksuriøst «under-bilmerke»:

Ford har Lincoln, GM har Cadillac, Mercedes har Maybach, Toyota har Lexus, Nissan har Infiniti, Honda har Acura – for å nevne noen.

Hyundais underbruk heter Genesis, og på deres globale presseside ble det annonsert at de igjen skal lansere en ny performance-linje på samme måten som Mercedes-AMG, BMW M og Audi RS.

Eller for å holde det litt mer internt: Slik som Hyundai har gjort det med sin sportslige N-serie.

MAGMA: Det ser nesten ut som den kommer sprutende opp fra jordas overflate. Magma-modellene vises i oransje farge.

Neste stopp gatebil

Det nye performance sub-merket heter Magma og debuterte med elbilen GV60 Magma Concept i New York i påsken.

Genesis har allerede bekreftet produksjon med et oppgradert understell, kjølig av motorer og batterier for mer sportslige kjøring, forbedret aerodynamikk og mer effekt enn dagens GV60, som har 490 hk.

Bilen blir ikke for sarte sjeler. Her har man nemlig bladd opp i rånebibelen og hentet de fleste triksene.

Det vil si aggressiv front med store luftinntak, en skikkelig hekkspoiler, skjermbreddere med luftutslipp og fire centimeter bredere sporvidde.

SPARSOMT: Det er ikke offentliggjort mer enn ett bilde av Genesis GV60, men bilen har mange likheter med GV80, som ble vist i fjor.

Den får kraftigere bremser bak brede rallyinspirerte 21-tommers hjul med åpne eiker.

Bilen på bildene har til og med gategodkjente slicks (dekk uten spor), noe som er ganske uvanlig på en elbil.

Inni følger man opp med sportsseter med skikkelig sidestøtte og alcantara setetrekk med sømmer i kontrastfarge med rutemønster for at vestkantgutta skal føle seg hjemme.

Interiøret ellers er lite endret, utenom dedikerte knapper for kjøreprogrammer og understells-oppsett på rattet.

BØTTESTOLER: Disse er fra GV80. Foreløpige bilder som vi ikke kan publisere viser en noe mykere og luksuriøs tilnærming i GV60.

Luksuriøs power

Det lukter teknikk fra Hyundai Ioniq 5 lang vei, til og med hjulstørrelsen er den samme, men ifølge pressemeldinga skal man presentere kraft og luksus for å vise innovasjon og teknologi. Gjesp.

USA: Det er indikasjon på at Genesis kommer til Norge, men med flere elektriske modeller, øker sjansen.

Tiden vil vise om man får bane- og drift-kjøremodus og manuelle girskifter for å matche utseendet.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ikke den eneste

Det er ikke bare GV60 som er på trenings-camp.

Man fikk en forsmak på den samme messa i fjor med GV80 Coupe. Samme lakk og samme behandling, til og med fire bøtteseter og oransje setebelter, riktignok da med en stor bensinmotor.

KONSEPT: Genesis leker med superbiler osgå. Sjekk den ekstremt lave fronten.

Det blir spennende å se om Genesis lager en toppmodell i form av Genesis X Gran Concept, som de viste på LA Motor Show i 2021.

EKSOS: Konseptet ble vist for to år siden. Nå er fokuset rettet mot el.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også