Grønn Kontakt endrer pris for hurtiglading
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ladeselskapet går bort fra å prise hurtiglading utelukkende per minutt. I stedet går de over til et system der man betaler for en kombinasjon av hvor mye strøm batteriet får og hvor lenge man lader.
Det kommer stadig nye bilmodeller med større batteri og mulighet for raskere lading. Grønn Kontakt skal i løpet av kort tid introdusere 150 kW-ladere på nye lokasjoner, for å kunne tilby hurtigere lading til nye bilmodeller med større batteri. Dette blir oppgitt som årsak til at selskapet går over til en ny prisstruktur for hurtiglading.
Norsk elbilforening har sett på det nye systemet. For en god del elbilister kan dette bety litt dyrere lading, men fordelen er at ladingen vil kunne gå raskere om bilen kan bruke den nye kapasiteten på lynladeren. Noen vil dessuten få billigere lading.
– Sammenlignet med dagens prismodell, vil det bli en redusert pris når man lader sakte, slik for eksempel mange opplever om vinteren når det er kaldt. Samtidig vil mange oppleve noe økning i pris under vanlige forhold, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgiving i Elbilforeningen.
Norsk elbilforening mener det er spennende med et nytt prissystem som i større grad reflekterer hvor mye strøm man får på batteriet, samt at man får tilgang til flere lynladere.
– Det er mange år siden dagens prismodell med minuttprising på 2,50 kroner ble satt. Nå gjenstår det å se hvordan elbilistene tar imot prisnivå og prissystem, og hvordan det i praksis slår ut for ulike brukere, sier Lorentzen.
Her kan du se de nye prisene.