Hopp til innhold

Her er iX3 – BMWs første helelektriske SUV

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW iX3

Ikke bare ser den praktisk talt ut som en hvilken som helst X3-modell. iX3 er en ren elbil og får netto batterikapasitet på over 70 kWh.

NYHETSKOMMENTAR: Det er på den internasjonale bilutstillingen Auto China 2018 at BMW gir sin Concept iX3 verdenspremiere. Ved siden av Norge er Kina det landet i verden med størst vekst i elbilparken, og derfor vises det naturligvis også mye elektrisk på utstillingen. De av oss som er over gjennomsnittet interessert i nye elbilmodeller, har ventet lenge på mer konkret informasjon om iX3. Til nå har alt handlet om i3-modellen, som med over 15.000 registrerte eksemplarer har vært en stor suksess i Norge. Ikke minst deltok den i vår store vintertest i februar. Det er liten tvil om at iX3 ikke er en luftig konseptbil. Elbilen BMW viser fram ligger etter alt å dømme nært opp til modellen som kommer på markedet i 2020. iX3 baserer seg på den siste generasjonen av X3, som er  fersk på markedet – utelukkende med fossile drivlinjer. De tekniske spesifikasjonene er foreløpig relativt sparsommelige, men informasjonen i forbindelse med Auto China-utstillingen indikerer samlet elmotoreffekt på 270 hestekrefter.

Batteripakke på over 70 kWh

Når man ser nærmere på bildene, er det ikke veldig mye som skiller iX3 fra den etablerte X3-modellen. Som på elbiler flest er grillen og frontspoileren mer lukket, og vi kan også se felger som er mer aerodynamiske. Grepene tas selvsagt for å gjøre bilen mer aerodynamisk, og det er enda viktigere på en SUV enn en elbil som «ligger nærmere bakken». Det blir derfor spennende å se hvor energieffektiv BMW faktisk klarer å få iX3 til å bli. Den helt essensielle batteripakken er oppgitt til «over 70 kWh», forøvrig det samme som Mercedes-Benz har sagt for sin tilsvarende EQC-modell (lanseres neste år), mens den beregnede rekkevidden etter den kommende WLTP-målesyklusen er oppgitt til «over 400 kilometer». Også dette nivået er i ferd med å bli gjengs, etter at 500 kilometer var normen etter den gamle og nokså fantasifulle NEDC-normen. Beregningene tyder på at BMW sikter seg inn på at iX3 bør kunne klare et gjennomsnittlig strømforbruk på rundt 1,8 kWh/mil ved nøysom kjøring og ellers gode forutsetninger.

Vil kunne hurtiglade med 150 kW

iX3 blir selvsagt også klargjort for å kunne ta imot ladeeffekt på 150 kW (DC) fra det nye nettet av CCS-lynladere. Den første stasjonen er allerede på plass i Norge, med to uttak så langt, ved Nygårdskrysset langs E18 sør for Oslo (bildet). Ståle Frydenlund / elbil.no Spesifikasjoner rundt hjemmelading, og størrelse på ombordlader, er det ikke sagt noe om foreløpig. For Norges del er det definitivt av interesse at framtidige elbilmodeller får ombordladere som kan hente ut maksimalt både fra IT- og TN-nett. Førstnevnte (230V) er mest vanlig i Norge, og gir en teoretisk maks på 7,4 kW ladeeffekt, mens sistnevnte (400V) kan levere opptil 22 kW.

Tilpasningsdyktige plattformer

Moderne plattformer gir mulighet til å produsere biler med både forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift, men det viktigste er likevel at de gir rom for helelektriske drivlinjer. I 2025 vil BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være rene elbiler og øvrige ladbare hybrider. Av disse er altså en håndfull av de rene elbilene bekreftet for produksjon: BMW har i4 (bildet) på gang, som også skal få produksjonsstart i 2020 og er basert på konseptbilen i Vision Dynamics. Den ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst. I tillegg kommer såkalte iNext, nok en elbil som skal lanseres i 2021. Mye tyder på at denne til slutt får navnet i9. BMW har nemlig sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, i tillegg til BMW iX1 til iX9 (altså både to- og firehjulsdrevne modeller).

– Norge er et pionermarked

BMW Group Norge anerkjenner i en fersk pressemelding nok en gang Norge og jobben vi har gjort for å vise at rene elbiler fungerer godt. – I fjor leverte BMW over 100.000 elektrifiserte biler på verdensbasis, hvor det norske markedet bidro med nesten 10 prosent av volumet, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby. Det er naturligvis også en viktig grunn til at han er raskt ute med å dele de første detaljene rundt den kommende iX3-modellen. Trolig vil det ikke gå altfor lang tid før BMW, i likhet med de fleste konkurrentene, åpner for forhåndsbestilling. – Vi er et pionermarked for BMWs elektrifiserte modellportefølje og deler vår erfaring med resten av verden, fastslår Tegneby.