Hopp til innhold

Her er Nissans nye storselger

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slik er Nissan nye elektriske SUV. Ariya kommer med to forskjellige batteripakker og både med forhjuls- og firehjulsdrift. Foto: Rune Nesheim

Den elektriske SUVen Nissan Ariya kommer først om et år. Vi har fått en sniktitt og tar deg gjennom bil-nyheten. (Se video!)

Nissan var først ute med en elbil som kunne være et reelt alternativ for massene. Den er i Golf-størrelsen og ble et trygt kjøp som en bil nummer to. Men med klasseledende bagasjerom og når flere av eierne oppdaget at rekkevidden ble lang nok, var det mange som valgte den til bil nummer en. Selv om den nå er i andre generasjon og har fått en rekke oppdateringer gjennom årene, nå sist med uttrekkbart ratt for første gang, har Leaf virket gammeldags en stund allerede.   Nissan har i stor grad æren for å få fart på elbilsalget i Norge. Leaf var den første bilen som ble ansett som en reel erstatter for fossilbilen. Den hadde funksjonalitet, plass og komfort som en normal bil, og selv om rekkevidden er kort i dagens målestokk, var det mange som etter å egentlig ha kjøpt den som en bil nummer to i familien, fant ut at det ble den mest brukte bilen. Senere har den kommet med større batteripakker og tilsynelatende helt ny versjon. Den ble fortsatt bygget på bilen som kom i 2010 og har fått lenger og lenger rekkevidde. Men tiden går fort for denne type bil og den begynner å bli gammeldags i forhold til mange av bilene som selges i dag. Like fullt er det Nissans viktigste bil i dag, og 9. september i fjor var Norsk elbilforening på plass da Leaf nummer 500.000 i verden ble utlevert til en norsk kunde. Det ruller totalt over 65.000 Leaf i Norge, noe som gjør den til landets desidert mest populære elbil.

Nye tider

Endelig kommer det nå en fullverdig familiebil som også blir tilgjengelig med firehjulstrekk. –  Ariya tilbyr nøyaktig det norske elbilkunder nå etterspør. Det betyr god plass, lang rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk, hengerfeste og montering av takstativ. Den er dessuten spekket med det siste innen moderne teknologi og sikkerhet. Salgstall er litt tidlig å si noe om, men vi har flere tusen forhåndsinteresserte, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic. Nissan liker å kalle Ariya en sporty crossover på grunn av en dalende hekklinje. Samtidig har den en fritidslook med sorte blanksorte detaljer i underkant av støtfangere og kanaler. Den helt nye elbilplattformen CMF-EV skal også brukes av Renault og Mitsubishi. Den følger normal standard med batteripakke i gulv og midtseksjon, og med en akselavstand på 278 cm skal den ifølge Nissan være romslig innenfor de 4,6 meterne den er. Bilen viser på alle måter veien videre for Nissan og skiller seg klart fra øvrig modellprogram. Designen er moderne og kantete, som vi må forvente å se fra Asia fremover. Hyundais elektriske Ioniq 5 får også svært skarpe og enkle linjer. Fronten har en stor sort iøynefallende grill med LED-kjørelys som følger ytterkanten og skal kjennetegne Nissan-signaturen, sammen med den opplyste logoen. Vi er selvsagt spente på å få testet frontlyktene som består av 4 stk. to cm store LED-pærer.

Trådløs

Med ny plattform og drivlinje har man sett fremover med Ariya. Deres førerassistent ProPilot 2.0 er foreløpig ikke godkjent i Europa. For oss vil den i praksis bety at den holder seg i kjørefeltet, kan holde fartsgrenser selv, stoppe og ta i gang i kø, nødbremse både forover og bakover og parkere selv. Multimediasystemet er skjermbasert via to 12,3 tommers skjermer og head-up display. Her skal du kunne sveipe fra skjerm til skjerm og få en rekke moderne muligheter, noe Nissan har hengt etter på til nå. Interiøret er svært rensket og i prinsippet er det bare en starknapp, en kombinert power- og volumknapp for multimedia i tillegg til knappene på rattet. Men man har lagt inn betjening av klima i «trepanelene» i dashbordet.  Prototypen som er i Norge, har kjøreprogrammene Eco, Normal, Sport og Snow, den har autoparkering og ePedal ved girvelgeren. knappene har såkalt haptisk motstand – altså små slag mot fingeren som bekreftelse på kommandoer. Stilig. Stemmestyring fra Amazon Alexa Auto kan bli lovende, men Nissan henger etter Polestar 2, fordi du må snakke på engelsk for å få den til å gjøre det du vil. Vi kan håpe på en norsk versjon senere. Oppdateringer skjer over lufta, men om systemet går like dypt ned i elektronikken som Tesla, vet vi ikke.

Mange valg

Ariya har det som skal til for at nordmenn vil vurdere den. Du får den med to batteristørrelser, samt forhjulstrekk og firehjulstrekk. Det sistnevnte e-4ORCE, skal være det mest avanserte Nissan har utviklet til nå, og skal ifølge pressemeldingene ha videreutviklet systemet for momentfordeling fra superbilen GT-R det intelligente firehjulstrekksystemet fra offroaderen Patrol. Det virker lite sannsynlig, siden dette er en helelektrisk drivlinje med to elmotorer, men det kan love godt for fremkommeligheten.
Vi kan tenke oss at Attesa e-TS-systemet fra Nissan GT-R har en finger med i spillet under regenerering. Det gjøres med bakhjulene for å unngå uønsket vektforskyvning i bilen, men man kompenserer for eventuell ubalanse i bilen ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul. Ariya kommer med flere effektvarianter fra 218 hester, til Performance-utgaven med hele 395 hester og 600 Nm. Da reiser familien fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder. (Sjekk tabellen over for nøkkeldata.) Den minste batteripakka får en 7,4 kW ombordlader som standard, den store batteripakka får hele 22 kW. Den kan ta imot opptil 130 kW på hurtiglading. Selvfølgelig med kontaktene Euro 2 og CCS.

Plass?

Du kan legge på takboks og trekke 1500 kilo. Det er mer enn viktige konkurrenter. Det som kanskje vil skuffe mange, er at firehjulstrekkeren faktisk har mindre bagasjerom enn den gamle sliteren Leaf, dersom du bestiller den med firehjulsdrift. 415 liter, mot 420 i Leaf. Tohjulstrekkeren tar 468 liter og man har ingen frunk foran. Bilen vi får en forsmak på nå er en prototype. Slik vil bilen  bli seende ut, men selve produksjonen starter ikke før i sommer. Den er da naturlig nok ikke typegodkjent ennå, derfor vet vi verken totalvekt eller takvekt. USA og Japan får de første bilene. De første kundebilene blir etter planen levert ut rett over nyttår 2022, men importøren kan ikke si noe om hvilke modeller som kommer først. Prisene er ikke fastsatt, men en godt utstyrt forhjulstrekker med minste batteripakke lander i området 450.000 kroner og en fullt utstyrt Performance-utgave ender på rundt 600.000 kroner. Hovedkonkurrenter er Ford Mustang Mach-e, Tesla Model Y og VW ID.4.