Hopp til innhold

Her er Tesla Model 3 i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

På kort varsel inviterte Tesla norske reservasjonsholdere til å ta en nærmere kikk på Model 3. Innen året er omme kan reservasjonene bli til konkrete bestillinger.

NYHETSKOMMENTAR: Først tirsdag gikk invitasjonene ut, og onsdag morgen var bilen på plass i Teslas lokaler på Skøyen i Oslo. Da var det to år, sju måneder og 14 dager siden de første nordmennene la inn sine reservasjoner og et depositum på 10.000 kroner hver. Noe senere vil det også havne en tilsvarende bil i Teslas showroom i Bergen. Det samme skjer forøvrig over hele Europa, der reservasjonsholdere har fått invitasjoner til å se på bilen de venter på. Det vi fikk se i morges var imidlertid ikke en norgesklar versjon, men en bil med amerikansk oppsett. Model 3 skal komme med enten «standard range», «mid-range» eller «long range». Disse har henholdsvis 50, 62 eller 75 kilowattimer (kWh) batteripakker, og det er i stor grad størrelsen her som bestemmer den endelige prislappen. Hvor dyr eller billig en typisk Model 3 blir i Norge, er det imidlertid for tidlig å synse for mye om. Men det er grunn til å tro at mange vil satse på mest mulig rekkevidde i kombinasjon med firehjulsdrift. Begge deler driver naturligvis prisen opp. Et annet spørsmål er hvor mange som velger sportsligere Performance-utgaver. Elon Musk har forøvrig opplyst at det er det minste batteriet som kommer sist i rekken. Anslåtte rekkevidder for minste og største batteri er forresten rundt 350 og 500 kilometer.

Gedigen romfølelse

Vi fikk en rolig gjennomgang av bilen før det hele braket løs i morges. I det store og hele framstår snaut 4,7 meter lange Model 3 som en krympet Model S, både utvendig og innvendig. Det store glasstaket gir en imponerende romfølelse i kupeen, men er også en delårsak til at bakluken ikke går lenger opp enn den faktisk gjør. Samtidig bidrar det samme taket til at takhøyden blir bedre (i baksetet) for høye passasjerer. I praksis er ikke lasteåpningen større enn på en liten sedan, mens bagasjevolumet skal være 425 liter. Det er et anstendig tall målt mot kompaktklassen, og målt i liter omtrent som i Nissan LEAF. Ikke minst er også den velkjente «frunken» på plass, der man for eksempel kan få inn 2-3 handleposer på vei til hytta. På dette området er Tesla langt foran øvrige produsenter med hensyn til å utnytte plassen elektrisk drivlinje gir mulighet til.

Utstyret vi fortsatt lurer på

Innvendig er det meste sentrert om berøringsskjermen, der menyvalgene også er tildels kjente (vi rakk ikke å teste særlig mye, og må komme tilbake til det). Forøvrig er det minimalisme som preger interiøret, der fire voksne har relativt god plass (bilen har sitteplass til fem personer). Blant de ukjente faktorene er fortsatt hvor stor ombordlader Model 3 får, om den blir 11 kW (minst 400V/16A, 3-fas) eller større. Samtidig blir bilen CCS-kompatibel. Den kan med andre ord hurtiglade også utenfor Teslas eget nettverk – uten adapter. Det er foreløpig ikke kjent om bilen blir typegodkjent for å trekke tilhenger. Kort sagt; det blir spennende å se hvilke utstyrsvalg som til slutt dukker opp når reservasjonsholderne får anledning til å konfigurere bilene sine. PS. Slik det ser ut nå, har vi all grunn til å tro at de første kundebilene dukker opp i Norge i løpet av første kvartal. Elon Musk har tidligere opplyst at selskapet planlegger å bygge et stort antall Model 3 for Europa i januar, og at disse første vil bli levert i løpet av februar og mars.