Hopp til innhold

Historisk elektrisk bilutstilling

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Aldri har det vært mer elektrisk stemning på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt. Årets utgave pågår i perioden 14.-24. september, og her er vår første rapport.

FRANKFURT (elbil.no): Til tross for at det som vanlig er snakk om en tradisjonell bilutstilling, er det slett ikke bare biler som stilles ut på det gigantiske messeområdet.

I Frankfurt er det også et eget område under fanen «New mobility world». Det betyr moderne mobilitet i alle former. Her er det elektriske sykler, scootere og busser – for å nevne noe.

De aller fleste shuttlebilene inne på messeområdet går elektrisk, enten det er en e-Golf eller en ladbar hybrid (de lades åpenbart hyppig, for det er ikke en forbrenningsmotor å høre).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Det er mange fossilbiler som stilles ut også. Ja, de er selvsagt i overlegent flertall fortsatt. Men i løpet av de fem utstillingene jeg har besøkt i Frankfurt siden 2005, har det skjedd svært mye med miksen av drivlinjer.

Et bilde på utviklingen: For 12 år siden var det mest moderne at Audi ville lage en hybrid (ikke-ladbar) etter mønster av Toyotas suksess. Den utstilte Q7-modellen ble aldri lansert. I dag satser samme merke helelektrisk, og lanserer e-tron quattro i Norge neste høst.

Aldri har det vært tydeligere at antall elbilmodeller vil bli langt høyere i årene som kommer. Skoda har en av de mest konkrete, og den tilbrakte jeg naturligvis litt tid med (hovedbildet).

Framtiden er elektrisk

Utviklingen kan også beskrives med en samtale jeg hadde med en belgisk biljournalist. Jeg møtte ham da jeg satte årets framkomstmiddel – en Tesla Model S 100D – til lading i Messeparkhaus Rebstock (bildet).

Denne gang valgte jeg bort flyreisen til fordel for 3.100 elektriske kilometer, og det kommer naturligvis en nærmere analyse av turen her på elbil.no senere.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Har du kjørt helt fra Norge med DEN? Hvordan er det å få ladet underveis? Kan jeg for eksempel kjøre den til Bulgaria, spurte journalisten blant annet.

Til tross for alle spørsmålene var han ikke i tvil om at framtiden er elektrisk.

Det var heller ikke Skoda-toppsjef Bernhard Maier da han viste fram elbilen Vision E, som slett ikke er en virkelighetsfjern konseptbil.

Slik forklarer han 2020-lansering

– Jeg har gledet meg spesielt til denne utstillingen. Årets slagord, «Zukunft erleben» (opplev framtiden), passet perfekt for bilen jeg har tatt med meg, Vision E. Den gir svar på spørsmål ikke bare vi har stilt, men hele bilindustrien, om hvordan framtidig mobilitet ser ut. Elektrisk, autonom og tilkoblet, sa Maier, før han skrøt av over 500 kilometer rekkevidde.

– Denne bilen gjør kjøring renere, sikrere og mer komfortabel. Og det beste: Den kommer i serieproduksjon. I 2020.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Dere spør dere kanskje; hvorfor først om tre år? Etter vår mening er det først da man kan utnytte alle fordeler ved elektrisk mobilitet; kortere ladetid, lengre rekkevidde og vesentlig lavere batterikostnad. Først da er elektrisk mobilitet virkelig attraktivt for mange.

Et elektrisk kappløp av dimensjoner

I messehallene er det særlig tydelig at kappløpet mellom de tyske gigantene for alvor har startet. De store, nemlig Volkswagen, Audi, BMW og Mercedes-Benz (med elbilmerket EQ), er på hjemmebane – og dominerer fullstendig.

På hver sine hold jobber de tyske med å utvikle kommende elbilmodeller, samtidig som de har gått sammen om å etablere et europeisk hurtigladenettverk etter mønster av Teslas superladere (som Ford også deltar i, dog uten å vise elektriske nyheter på utstillingen).

Og nå går det omsider fortere i svingene.

Selv om det ikke vises noen bekreftet produksjonsklare elbilmodeller på utstillingen, er det åpenbart at bilindustrien har passert tipping point for elbilsatsing. For godt. Det til tross for ACEAs noe bakstreverske utspill i forbindelse med utstillingen, der målet åpenbart var å skape parallelt handlingsrom for fossile drivlinjer i årene som kommer.

– I dag er realiteten at salget av ladbare biler er lavt. Dette skyldes ikke mangel på tilgjengelighet og utvalg, sa ACEA-president Dieter Zetsche (bildet) blant annet. Han er også toppsjef i Mercedes-Benz´personbildivisjon og styreformann i eierselskapet Daimler AG.

Zetsches påstand kan åpenbart diskuteres. Til tross for at Norge har respondert fantastisk, er det heller ingen tvil om at det er et skrikende behov for elbiler i alle segmenter – og særlig fra mellomklassen og opp. Her er kun Tesla representert i dag.

Kort sagt: Hvor raskt de elektriske drivlinjene tar over, handler mindre om konsumentenes manglende lyst til å kjøpe enn de tradisjonelle produsentenes – til nå – manglende evne til å levere elbiler i alle segmenter.

PS. Mer om de ulike merkene og modellene som satser på elbil kommer her på elbil.no i løpet av kort tid.