Hurtiglading: Har penger – ønsker utbygger
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I fjor satte Buskerud fylkeskommune av seks millioner kroner til hurtigladestasjoner, men fant ingen til å bygge dem ut i første runde. Om kort tid løper neste frist ut.
30. januar er fristen for å søke på andregangsutlysningen, som omhandler etablering av hurtigladestasjoner langs Buskeruds del av fylkesvei 40 (Hvittingfoss – Geilo).
Fylket ønsker å bidra til utbygging av ladeinfrastruktur, og på den måten bidra til økt bruk av elbiler. Utbyggingen kommer i tillegg til Enovas nasjonale program, der samtlige stasjoner i de fire utlysningsrundene skal være på plass innen 1. november i år.
Få oversikt over landets hurtigladestasjoner
I likhet med Enova har Buskerud satt som kriterium at det ikke skal være mer enn 50 kilometer mellom hver hurtiglader på strekningen, og «eksisterende hurtigladestasjoner kan inngå som del av den ferdig utviklede ladekorridoren».
De tekniske kravene følger dagens Enova-multistandard, det skal ikke være krav om abonnement for tilgang og det skal være mulig å lade samtidig fra minst ett DC- og ett AC-ladepunkt:
- Ladepunkt for AC-lading (øverst) med minimum 22 kW effekt som oppfyller standardene NEK EN 61851-1:2011 og NEK EN 61851-22:2002.
- Ladepunkt for DC CHAdeMO (midten) med minimum 50 kW effekt, basert på protokoll 1.0 eller nyere og som oppfyller standarden IEC 61851-23:2014.
- Ladepunkt for DC Combo (nederst) med minimum 50 kW effekt som oppfyller standarden NEK EN 61851-23:2014 og NEK EN 61851-24:2014.
Mer om utlysningen finner du her. Vet du noe mer om hva som skjer (eller burde skjedd) med hurtiglading på fylkeskommunalt nivå, landet over? Bruk kommentarfeltet!