2025 nærmer seg med stormskritt: I dag er det 100 dager til Norge kan nå 100 prosent elbilandel
En vanlig mandag i september for de fleste, mens spenningen stiger i elbilpolitikken. Om 100 dager skal nybilsalget i Norge være helelektrisk. Når vi målet?
Det var i 2017 at Stortinget i behandlingen av Nasjonal transportplan vedtok at «nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025».
Og etter det har 2025-målet stort sett vært førende når skiftende regjeringer og stortingsflertall har snekret sammen bilavgiftene.
Og det har gitt resultater.
Så langt i år er 87,4 prosent av alle nye biler, elektriske, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Men elbilandelen er økende og var i august over 94 prosent.
Det fikk fram optimisten i Elbilforeningens generalsekretær, Christina Bu:
Kan ta oss over målstreken
– Jonas og Trygve har nå 100 dager på å nå målet om fullelektrisk nybilsalg i 2025. Målet er absolutt innen rekkevidde, men det kommende statsbudsjettet er avgjørende, sier Bu.
Mandag 7. oktober legger finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) fram regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.
I den forbindelse har Bu en tydelig advarsel:
– Skal vi nå målet om 100 prosent elbilandel i nybilsalget, er det helt avgjørende at momsgrensen og andre avgifter for elbil forblir urørt.
Momsgrensen hun viser til ble innført av regjeringen i 2023. Da ble det moms på alle elbiler over 500 000 kroner. I 2024 ble også lagt på en vektavgift.
– Hvis man samtidig styrker miljøprofilen på avgiftene på nye forurensende biler, slik man har gjort de siste årene, er målet om 100 prosent definitivt mulig å nå, sier Bu.
Nyttekjøretøyene henger etter
Av nye varebiler solgt så langt i 2024, er kun 29 prosent av dem elektriske.
Det mener Bu er altfor lavt:
– Selv om det finnes bilmodeller med lang rekkevidde og firehjulstrekk, og overgangen til elektrisk nyttekjøretøy vil lønne seg økonomisk, er det mange som fortsatt velger fossilt.
Hun mener regjeringen bør komme med en håndsrekning til bedriftene:
– Regjeringen må innrette virkemidlene slik at bedriftene velger grønt. Økte avgifter på nye forurensende varebiler kombinert med fritak fra trafikkforsikringsavgiften for alle elektriske varebiler, vil være en god start. Nasjonalt bompengefritak og tilgang til kollektivfeltet ville også være positivt for elvarebil-utviklingen, sier hun.
Også når det gjelder elektriske lastebiler trengs det grep:
– Regjeringen og SV la penger på bordet i 2024. Nå er det viktig at regjeringen også for budsjettet i 2025 viser at de er villig til å følge opp arbeidet med å elektrifisere tungtransporten. Der er det potensiale for store utslippskutt, sier Bu.
Fasiten kommer om 100 dager
– Da jeg begynte i Elbilforeningen i 2014 var det lite elbiler på veiene og veldig langt fram til målet. Mange sa at vi ikke ville klare det, sier Bu.
Om 100 dager får vi fasiten på om vi gjør det.
– Vi ligger an til å bli det første landet i verden som når målet om et helelektrisk nybilsalg. Det er helt fantastisk, sier hun.