Hopp til innhold

Både forsikringsselskap og Sjøfartsdirektoratet peker på det samme: – Ingen økt risiko ved frakt av elbil på skip

MYTEKNUSER: – Vi må legge all synsing til side og basere oss på fakta, påpekte Geir Jørgensen i skipsforsikringsselskapet Skuld under Nordic EV Summit i en samtale med Elbilforeningens Ståle Frydenlund. Video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Mytene florerer om elbiler og risikoen for brann, spesielt under transport. Forsikringsselskapet Skuld oppfordrer til å basere seg på fakta i stedet for spekulasjoner.

– Det er dessverre masse myter om at elbiler er nesten verdens undergang – det er de ikke, fastslo Geir Jørgensen i skipsforsikringsselskapet Skuld da vi møtte ham under Nordic EV Summit nylig.

Med over 30 års erfaring innen maritim frakt har Jørgensen bred oversikt over global kjøretøytransport. Han er også engasjert i flere forskningsprosjekter om brannrisiko og håndtering av kjøretøybranner som involverer litium-ion batterier.

Budskapet fra Jørgensen er enkelt.

– Vi må legge all synsing til side og basere oss på fakta, ikke myter. Risikoen er ikke større med en elbil under transport enn med en vanlig diesel- eller bensindrevet bil, svarer Jørgensen.

Se hele videointervjuet med Jørgensen øverst i saken – der han utdyper risikoen ved frakt av elbil, hvordan man håndterer en eventuell brann, fordelene med elektrisk drevne båter, og hvorfor enkelte norske rederier nekter å ta om bord elbiler.

Jørgensen er for øvrig i godt selskap:

Nylig gikk også Sjøfartsdirektoratet ut med en tilsvarende «friskmelding» av elbiler under sjøtransport, altså med tanke på myten om større brannfare hos elbilene.

Les også