Avtalen ble underskrevet i Beijing mellom NIOs toppsjef William Li og Christina Bu (hovedbildet) som del av det offisielle programmet. Den kinesiske elbilprodusenten NIO kalles ofte Kinas svar på Tesla Motors; de produserer også bare elbiler.
Selskapet ble grunnlagt i 2014, og er i dag et globalt selskap med sterke sentra innen forskning, utvikling, design og produksjon i verdensbyer som Shanghai, San Jose, München og London. I tillegg kommer 15 andre lokasjoner.
På kinesisk har NIO navnet Weilai som betyr «Blue Sky Coming». I kinesisk sammenheng er NIO fortsatt definert som en start-up. Det til tross for at de allerede har over 8.000 ansatte fra 40 land og er notert på New York-børsen (NYSE) siden september i år. NIO er allerede etablert i Europa og ser på Norge som et interessant marked å etablere seg i tidlig.
En utadrettet medlemsorganisasjon
– Det kinesiske elbilmarkedet er kjempespennende og i sterk vekst. I september var 5,1 prosent av nybilsalget ladbare biler, mesteparten kinesisk produserte elbiler. Med denne avtalen vil vi få bedre kunnskap om det kinesiske elbilmarkedet og politikken. Og ikke minst informasjon om nye elbilmodeller som er på vei inn i det europeiske markedet, sier Christina Bu.
Som en uavhengig medlemsorganisasjon er Norsk elbilforening opptatt av å jobbe med industri og næringsliv for raskest mulig overgang til utslippsfri transport. Derfor har vi alltid hatt et nært samarbeid med elbilbransjen både nasjonalt og internasjonalt.
– Vi har i dag samarbeid med ladeoperatører, bilimportører og bilprodusenter fra hele verden hvor vi bidrar med kunnskap og spiller inn ønsker fra det norske markedet for å øke tempoet i elektrifiseringen av transportsektoren, sier Christina Bu.
– Vi spiller inn hva norske forbrukere etterspør
Fra før av har vi samarbeid med europeiske, amerikanske og andre asiatiske bilprodusenter. Nå er det gledelig at vi også er tidlig ute med samarbeid i Kina.
Norsk elbilforening er en uavhengig medlemsorganisasjon som i hovedsak finansieres av kontingentinntekter, men vi får også inntekter fra andre kilder. Vår avdeling for fag og rådgivning har ekspertkompetanse som gjør at vi også får inntekter fra prosjekter, forskningssamarbeid og konsulentoppdrag.
– Vi holder foredrag og møter og bidrar med analyser og statistikk fra det norske elbilmarkedet og politikken. Dette er kompetanse som er svært etterspurt. Gjennom samarbeid får vi blant annet god innsikt fra det internasjonale bilmarkedet som norske forbrukere er så avhengige av, og ikke minst mulighet til å spille inn hva norske forbrukere etterspør, sier Christina Bu.
Et eksempel er nordmenns etterlengtede ønske om elbiler med hengerfeste, samt større elektriske familiebiler.