Hopp til innhold

IONITY åpner første lynlader med 350 kW

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag forrige uke åpnet IONITY en ny lynladestasjon i Nyborg, Danmark. Lynladerne er de første som støtter opptil 350 kW ladeeffekt.

Fire lynladestasjoner i Danmark legger grunnlaget for å kjøre Danmark rundt med en langdistanse elbil i IONITY sitt ladenettverk. – Vi er stolte av å ha fått opp de første lynladerne som støtter opptil 350 kW ladeeffekt, sier Jan Haugen Ihle som har ansvaret for IONITY sitt ladenettverk i Nord-Europa. De lynladestasjonene som IONITY har etablert tidligere har bare hatt mulighet for opptil 150 kW lading fordi væskekjølte ladekabler som støtter opptil 350 kW ikke har vært klar før nå. – Vi kommer til å oppgradere eksisterende ladestasjoner med de nye kablene som støtter 350 kW fortløpende, sier Haugen Ihle. Foreløpig er det ingen elbiler som støtter 350 kW lading, men Porsche skal være den første. Da kan du teoretisk kunne lade i under 20 minutter for å kjøre 50 nye mil. IONITY er den tyske bilindustriens svar på Tesla sitt superladenettverk. Meningen er at du sømløst skal kunne kjøre Europa rundt også med elbiler som støtter den europeiske ladestandarden CCS.

Til Tyskland før påske

Før påske skal det være mulig å kjøre elbiler med lengre rekkevidde fra Norge og nedover til Tyskland. – Da etablerer vi etter planen lynladestasjoner mellom Strømstad og Malmø i Sverige og derfra kan du kjøre videre gjennom Danmark og til Tyskland, sier Haugen Ihle.
Ionity kart
IONITY sine lynladestasjoner (svart) og under bygging (hvit) per februar 2019. Sjekk status fortløpende på ionity.eu/en/where-and-how.html

Fem lynladestasjoner i Norge

IONITY har åpnet fem lynladestasjoner i Norge så langt. Antall ladere på hver lokasjon i parentes. Tre nye er under etablering. IONITY etablerer minst 4 lynladere på hvert sted og klargjør for flere slik at ladestasjonen enkelt kan utvides ved behov.

80 kroner per lading

Foreløpig koster det 80 kroner per lading i IONITY sitt ladenettverk, uavhengig av hvor lenge du lader og hvor mye strøm du får. IONITY skiller seg ut fra de fleste andre ladeoperatører som både eier og drifter sine ladestasjoner. IONITY skal tilby tilgang til sine lynladere til alle ladeoperatører og bilprodusenter IONITY inngår avtale med. – Kjøper du for eksempel en Audi e-tron skal du få tilgang til IONITY sitt ladenettverk og betale direkte til Audi, forteller Jan Haugen Ihle. I første omgang vil ladeoperatører som er tilknyttet Hubject kunne tilby lading hos IONITY til sine kunder.