Hopp til innhold

Kinesisk dumping av elsykler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Europeiske sykkelprodusenter ber EU-kommisjonen undersøke den kinesiske handelspraksisen rundt elsykler.

Foreningen for europeiske sykkelprodusenter, European Bicycle Manufacturers Association, (EBMA), reagerer nå på det de mener er dumping av elsykler fra Kina til EU, og ber EU-kommisjonen gripe inn for å stoppe denne praksisen. – Dumpede kinesiske elsykler oversvømmer EU-markedet. Europeiske elsykler blir nå utkonkurrert av tungt subsidierte, ulovlig dumpede kinesiske elsykler solgt langt under produksjonskostnadene, hevder Moreno Fioravanti, generalsekretær i EBMA. Salget eksploderer Ifølge EBMA har importen av elsykler fra Kina eksplodert i år. Importen fra Kina til EU i de første sju månedene overstiger hele 2016-volumet. Fra 2010 til i dag har importen av elsykler steget fra nærmere null til over 800 000 i 2017. Derfor oppfordrer organisasjonen EU-kommisjonen til å undersøke den urettferdige handelspraksis fra kinesiske elsykkeleksportører så snart som mulig, og ber om en registrering av importen med mistanke om anti-dumping. – Europeiske produsenter oppfunnet EPAC-pedalteknikken og den nyeste innovasjonen, sentermotorsystemet, som revolusjonerte industrien. Med over 90 000 direkte og indirekte faglærte arbeidere har elsykkelindustrien i Europa investert over 1 milliard euro i utvikling bare i 2016. Derfor vil store EU-investeringer, innovasjon og konkurranseevne, samt betydelig sysselsetting og miljøvern, være i fare dersom det ikke pålegges antidumpingtiltak, sier Fioravanti. Frykter europeisk produksjon EBMA frykter at det de mener er dumping fra Kina vil ødelegge europeisk produksjon av elsykler, dersom EU ikke pålegger det de kaller «handelsforsvarsforanstaltninger» Ifølge data fra Confederation of the European Bicycle Industry var elsykkelproduksjonskapasiteten i Kina på 51 millioner enheter i 2016 og forbruket på 28 millioner, noe som betyr at det eksisterer en kinesisk overkapasitet på 23 millioner elsykler, noe som er mer enn ti ganger totalt europeisk etterspørsel. Samtidig foreligger det en trettenårsplan i Folkerepublikken Kinas, der det er et uttalt 2020-mål om at «eksporten av elektriske sykler vil bli dramatisk økt», og «delen av mellom- og high-end sykler og litiumbatteri elektriske sykler økes år etter år».