Hopp til innhold

Kjørbar elektrisk kjølebag, anyone?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STRANDKLAR: Elektrisk, kjørbar kjøleboks må sies å være gaven til den som har alt.

Kanskje har du både elbil og elsykkel. Men har du egentlig en rullende elkjøleboks med grilltilhenger?

Her i Elbilforeningen er vi som regel ganske velvillig innstilt til det meste som er elektrisk. Og nå har vi altså kommet over gaven til hen som har alt, og da mener vi alt …

Toppfart 20 km/t

Det amerikanske selskapet Cruzin Cooler har visstnok produsert disse vesle kjølevognene i mange år allerede. Med denne doningen skal du i hvert fall kunne cruise ned til stranden med en toppfart på snaut 20 km/t, mens boksen du sitter på kjøler ned det du måtte ha med av medbrakt mat og drikke. Modellen vi har latt oss fascinere av heter CZ-HB Sport X, og i skrivende stund kan den fås via diverse amerikanske nettsjapper for i overkant av tusen amerikanske dollar.

Rekkevidde: 32 km?

Rekkevidden skal visstnok være på opptil 32 kilometer, men det tar vi med en grei klype salt. Noe sier oss at vekten på føreren vil spille sterkt inn her, og ytterligere noe forteller oss at den typisk ikke vil være spesielt lav … Maksvekten for føreren er imidlertid satt til røslige 135 kilo. Ellers er blikk.., eh, kjøleboksen utstyrt med både speil, for- og baklys, mykt sete og horn. Og vil du riktig lene deg tilbake hjem fra stranden, er visst «sissy bar» i ryggen et mulig tilvalg. Elmotoren er på 800 watt, og ellers har den rullende kjølebagen luftbremser – og kommer med demping foran slik at verken førerens mykere deler eller lasten i kjølerommet skal knuses om dumper i veien skulle forekomme. Av en eller annen grunn har kjølecruiseren tre gir. Skal vi tippe, er et av dem et krabbegir, noe som sikkert kan komme godt med sent på kvelden. Bestiller du denne kjerra ny, bør du imidlertid være litt handy, da du må montere den selv. Og det skal ifølge enkelte kundeomtaler ikke være bare enkelt. Selve kvaliteten på doningen skal vi ikke spekulere for mye i, men det er alltids lov å håpe på det beste.

Tilvalgsutstyr: Grilltilhenger

Det morsomste er likevel kanskje tilhengeren du også kan bestille, og hekte på ditt nye favorittkjøleska… -kjøretøy. Også denne er en kjølebag på hjul, så her får du plass til mye. Coolagon Party Animal har de så poetisk kalt tilhengeren, og det er kanskje det du er om du bestiller hele vogntoget. Men her har de ikke lagt grillen i front, som på de fleste andre doninger på fire hjul. Derimot bak, på et eget grillstativ. Og dermed skulle man vel tro at en redneck har alt han trenger: Kjøretøy, kjølebag og grill i ett. Men bare nesten: Tilhengeren byr også på kjøkkenbenk/kuttebord, flaskeåpner, lokk til grillen, solcellepanel og en USB-port så du kan lade telefonen.

Skyggemuligheter for røde nakker

Og ja, parasoll og parasollholder følger også med. Ideelt for å unngå lei solbrenthet for mannfolk som nekter å bruke solkrem. For ikke å glemme: Fothvilere, slik at passasjeren du har på tilhengeren ikke skal pådra seg ymse slitasjeskader. I tillegg har tilhengeren hendig nok et trekkehåndtak, sånn i tilfelle den elektriske trekkvogna skulle være tom for strøm, eller simpelthen ha forlatt åstedet idet eieren ble litt sliten.

Advarsel

Sånn, der skulle vi vel ha dekket det meste. Bortsett fra kanskje det viktigste for noen. Nemlig: Hvor stort er bagasjerommet? Altså selve kjøleboksen. Den rommer rundt 165 liter. Har du investert i hele vogntoget, skulle du altså ha godt over 300 liter fritt til disposisjon. Det burde holde for en dag på stranden. Til sist bør vi vel informere om advarselen fra selskapet: «Kjøretøyet er ikke ment for barn under 17 år», står det i brukerhåndboka. Den stiller vi oss helhjertet bak. Selv om denne vesle YouTuberen ser ut til å klare brasene ganske greit …:

Lovlig å kjøre her hjemme?

Så kommer det store spørsmålet. Er den lovlig å cruise rundt med her i Norge? Svaret er nok «no». Hvis den defineres som sykkel –  noe alt tyder på at den gjør fordi den har en sitteanordning – heter det følgende i  kjøretøyforskriften: 2. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek. Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2. Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person, som har en maksimal konstruktiv hastighet på 20 km/t, veier maksimalt 70 kg inklusive batteri og ikke er bredere enn 85 cm eller lengre enn 120 cm. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.