Hopp til innhold

Flere ting overrasket: Kjørte Europa rundt i elbil

MÅTTE TESTE SELV: Magnar Ytreland ville finne ut selv om det var noe stress å dra på elbilferie i Europa. Alle foto: Privat

Ekteparet Magnar og Tina pakket med seg en elektrisk kjølebag – og la ut på langtur for å finne hvordan det egentlig er å dra på elbilferie rundt om i Europa. 

Ekteparet fra Holmestrand har tidligere kjørt noen turer med elbil fra Østlandet til Vestlandet for å besøke familie, men aldri dratt på Europa-tur før.

Magnar Ytreland forteller derfor at han ville sjekke hvordan det er å kjøre elbil på europeiske veier, og om det er så vanskelig som noen skal ha det til.

– Jeg har hørt flere skrekkhistorier fra folk som har vært på elbilferie, der det for eksempel har vært lange ladekøer. Noen påstår jo at det ikke er mulig å dra på elbilferie nedover Europa, så det måtte vi rett og slett finne ut selv, sier han. 

Se Magnars «lade-dagbok» fra ti land nederst i saken.

Enkel lading trosset pris

Som erfarne elbilister gjerne gjør, planla Magnar reiseruten før han og kona la ut på tur. Fordi de ikke ville stresse i ferien, la de opp til daglige kjøreøkter på rundt 300 kilometer.

NULL FERIESTRESS: Så glad blir Tina Livsdatter Bullen Ytreland på tur når det er enkelt å lade.

– Vi fulgte med på rekkevidden og når vi hadde rundt 100 kilometer igjen begynte vi å se etter en ladestasjon langs reiseruten. Vi kom aldri under 30-40 kilometer i rekkevidde, så vi hadde aldri noe angst for verken lading eller manglende rekkevidde. 

Magnar sjekket som regel først om Tesla hadde en ladestasjon i nærheten, fordi det ofte var det billigste alternativet.

Hvis ikke brukte han appen Ladeklubben for å finne nærmeste lader å bruke Elbilforeningens ladebrikke på. Den kan du lese mer om i lenka under hvis du vil:

Elbilforeningens blå ladebrikke

Ladeklubben

Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.

– Det var stort sett gode ladere med bra hastighet. Vi opplevde ikke noe særlig ladekø heller. Men vi erfarte at det er billigere å lade i Norge enn mange steder i Europa. På det meste betalte vi nesten 12 kroner per kilowattime, forteller han. 

Men for Magnar var ikke prisen for lading det viktigste på tur. Han ville ha det raskt og enkelt, uten å styre med mange apper bare for å få det billigst mulig. 

Anbefaler ladeparkering på hoteller

Da var det spesielt deilig at det var mulig å lade på de fleste hotellene ekteparet overnattet på. 

FORNØYDE ELBILEIERE: Bilen ga overraskende god komfort på langtur, synes ekteparet.

– Vi opplevde at vi kunne bruke Elbilforeningens ladebrikke på de fleste laderne ved hotellene, og det ble vi positivt overrasket over. Deilig å parkere på hotellet, for så å se at bilen er fulladet og klar neste dag, sier Magnar. 

Han vil derfor minne andre elbilister om å ta med seg Type 2-ladekabelen sin på langtur. Det er altså den kabelen du bruker når du lader hjemme med ladeboks.

Den trenger du nemlig hvis du skal lade der du parkerer.  

Godt skiltet, men godt gjemt

En annen positiv overraskelse var skiltingen til ladestasjonene langs motorveiene. 

– Du trenger jo nesten ikke å bruke app eller planlegge ladeøktene, fordi det er så godt skiltet, forteller Magnar.

Men selv om han var imponert over tyske motorveier, ville han ikke støttet seg helt alene på kun å følge skilt.  

– Bommer du på en avkjørsel, kan det være lenge til neste. Da er det lurt å ha en plan sånn at du rekker frem til neste lader med god margin, påpeker Magnar. 

Ny undersøkelse gir klar beskjed til Vegvesenet – som kanskje snur:

Folket vil ha skilting om hurtiglading

På motorveien går det gjerne i 120 kilometer i timen, og rekkevidden på batteriet går fort unna. Da bør man ha litt buffer dersom man må lete litt etter ladestasjonen.

– Det er lett å finne adressen til laderen i Ladeklubben-appen, men hvis det for eksempel er et parkeringshus vet du ikke hvilken etasje det er, eller om laderen er inne eller ute. Ikke et kjempestort problem, men greit å ha litt strøm igjen når du kommer frem til laderen, råder Magnar. 

Da hendte det flere ganger at laderne sto bortgjemt i et parkeringshus. En gang så han noe som lignet på en lader, men som viste seg å være en støvsuger for biler. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Luksus-lading på langtur

På tross av noe plunder med å finne frem til laderne noen få ganger, ble overfloden av ladere nærmest et luksusproblem for ekteparet. 

– Det ble etter hvert en selvfølge at det alltid var ladere i nærheten. Var vi sultne dro vi her, og ville vi oppleve en attraksjon dro vi der. Det var veldig deilig, forteller Magnar, som etter hvert startet å føre en lade-dagbok. 

Populære reisemål:

Her kan du ladeparkere med Elbilforeningens ladebrikke i sommer

Det viste seg for øvrig å ikke være noe automatikk i at bilen ladet raskt hos Tesla for eksempel. Noen steder var lade-effekten nede i 40 kilowatt, og av og til oppe på 140 kilowatt.

Bilens lade-effekt er egentlig 135 kW ifølge Magnar, men i praksis var det store variasjoner. 

Totalt sett var ekteparet godt fornøyd med både turen og bilen. Og ekteparets beste ferietips er å ta med elektrisk kjølebag – for de som har plass til det.  

– Det er deilig å ha kald drikke med seg. Gull verdt når det enkelte steder er over 30 grader på det varmeste, tipser han.

Magnars lade-dagbok

Belgia:

Liege
Effekt: 134 kW
Pris: 3,95 kroner per kWt

16 Tesla-ladere. Veimerking er nå tilpasset laderne og klossene foran ladeplassene er fjernet. Selv om det står Tesla på ladeplassene støtter den alle merker med CCS2 ladekontakt.

Danmark:

Hotel Årslev Kro
Effekt: 9,3 kW
Pris: 8,86 kroner per kWt
Easee-lader, egen kabel. 
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Havkærvej, KFC
Effekt: 133,6 kW
Pris: 8,07 kroner per kWt 
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Hjørring, ved Uno-X, Tesla
Effekt: 41 kW
Pris: 3,06 kroner per kWt

Lav lade-effekt gir lengre ladetid. Beregn ekstra tid hvis du skal nå bilfergen i Hirtshals.

Kliplev, ved Uno-X, Tesla
Effekt: 135 kW
Pris: 3,43 kroner per kWt

Frankrike:

Hôtel Château de Pourtalès
Effekt: 9,8 kW
Pris: 225,96 kroner fastpris
Må ha med egen kabel. Lading startes av ansatte med et ladekort. Mye mygg.

Mulhouse, 28 Rue de Bâle
Effekt: 60,1 kW
Parkeringsplass, må ha parkeringslapp. 
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Liechtenstein:

Hotel Kulm
Effekt: 9,8 kW
Pris: 6,14 kroner per kWt
Må bruke egen kabel. Kan lade 2-3 timer om gangen. 
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Luxemburg:

Munsbach, Légére Hotel
Effekt: 50 kW 
Tesla-lader. Ustabil lader. Lav ladeeffekt og bryter lading ofte. 

Nederland:

Hotel Hampton by Hilton Garasje
Effekt: 9,4 kW
Pris: 7,99 kroner per kWt

Støtter Elbilforeningens ladebrikke. Må bruke egen ladekabel. Lader har blå lysring når bilen lader. Lett å feiltolke grønn, gul eller rød lysring som lading. 

Én defekt lader, men flere ladere.

Ladekabel satt fast i laderen. Måtte koble kabel til bilen igjen og låse/låse opp bilen før den slapp ladekabelen.

Dør og port inn og ut fra parkeringshuset reagerer ikke alltid på QR-koden man bruker for å åpne dør og port, men man får ny QR-kode på hotellet.

Meiberg, Burger King
Effekt: 50,7 kW
Pris: 8,43 kroner per kWt

Støtter Elbilforeningens ladebrikke. Også CHAdeMO.

Polen:

Auschwitz, Powstancow Slaskich 13 (Inni et parkeringshus)
Pris: 11,20 kroner per kWt + parkeringsavgift (31,- Kr. pr. time) 
Støtter Elbilforeningens ladebrikke, men måtte prøve flere ganger. 

Chojnowska 41, Legnica
Effekt: 47,8 kW
Pris: 11,47 kroner per kWt
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Rzedziwojowice, KFC
Effekt: 80,2 kW
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Tsjekkia:

Brno, Tesla
Effekt: 126 kW
Pris: 4,72 kroner per kWt
Ventetid. 8 ladere i drift.12 ladere i ferd med å åpne. 

Tyskland:

Bissendorf, ved Netto, Tesla
Effekt: 129 kW

Kaiserstrasse, Neumunster
Effekt: 134,3 kW
Pris: 11,33 kroner per kWt
Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Lubben, Tesla
Effekt: 66 kW
Pris: 4,93 kroner per kWt.

Panketel, Tesla
Effekt: 134 kW
Pris: 4,67 kroner per kWt

Querstrasse 1, Wismar, Tesla
Effekt: 64 kW 
Pris: 4,44 kroner per kWt

Saltau, Am Hanfberg, Shell
Effekt: 137,2 kW
Pris: 11,77 kroner per kWt

CC1, CC2 og CHAdeMO. Støtter Elbilforeningens ladebrikke. 

Steingaden, Feneberg
Effekt: 133,9 kW
Pris: 10,77 kroner per kWt
Støtter Elbilforeningens ladebrikke, men måtte forsøke noen ganger før den startet.  

Østerrike:

Billa, Wiener Bundesstraße 83
Effekt: 102,9 kW
Pris: 9,96 kroner per kWt
Støtter Elbilforeningens ladebrikke.  

Hotel Dreikonigshof
Effekt: 9,6 kW
Pris: 171,58 kroner fastpris.
Bilheis ned til to Easee-ladere med kabel, en for Tesla og en for andre elbiler.  

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også