Klart for vinterferie: Planlegg reiseruta og velg de beste lademulighetene
De neste tre ukene skal mange på vinterferie. Følg noen enkle tips og få en fin opplevelse. Foto: Norsk elbilforening

Klart for vinterferie: Planlegg reiseruta og velg de beste lademulighetene

I dag starter vinterferien for mange, og veiene skal ta imot fullastede biler med ski og glade turister. Her er de beste tipsene for å planlegge turen og unngå eventuell ladekø.

I de neste ukene er det vinterferie flere steder i landet og flere skal på langtur og må innom hurtigladerne. Det blir enda mer aktuelt for mange enn det var i sommer, siden temperaturen er lavere, du trenger mer varme i bilen og rullemotstanden kan være høyere.

Slik er vinterferien 2021 fordelt

22. – 26. februar:

  • Oslo
  • Agder
  • Troms og Finnmark (Finnmark kun fri 24.-26. februar)
  • Vestland: Sogn og Fjordane, Ullensvang og Voss
  • Møre og Romsda
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Viken: Akershus og Østfold

1. – 5. mars:

  • Viken: Buskerud
  • Vestland: Hordaland (utenom kommunene Ullensvang og Voss)
  • Innlandet
  • Rogaland
  • Nordland

Kilde: Time and date.no

Du har kanskje mer folk i bilen og mer bagasje? Se våre pakketips her.

Hvor er ladestasjonene?

Det er fortsatt mange skjær i sjøen. Ofte finner du ladestasjoner på bensinstasjonene som står godt opplyst og ligger tette som paddehatter. Men noen ganger kan det være lurt å lete etter ladestasjoner rundt handlesentre og parkeringsplasser for å unngå den store stimen langs hovedferdselsårene. Men det sjelden det er skiltet hvor de står og de er ikke alltid like logisk plassert. Det er heller ikke alltid lett å vite hvor hvor mye strøm de gir og om de i det hele tatt er i orden.

Den enkleste måten å finne dem på er selvfølgelig å bruke ElbilAppen. Er du medlem, får du all infoen du trenger i ladekartet, samtidig som ladingen blir enklere med ladebrikken og du kan også få medlemskap med veihjelp uten egenandel, dersom uhellet skulle være ute.

Men det kan også være kjekt å ta noen forholdsregler før du kaster deg i bilen og peker nesa dit du skal, ofte til fjells, i vinterferien.

– Kan du unngå de travleste utfartsdagene, er det lurt. Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner. Utenfor hovedveinettet kan det være langt mellom hurtigladerne, selv om det i gjennomsnitt er færre elbiler per hurtiglader i år sammenlignet med i fjor, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Her opplevde elbilistene kø

Før vinterferien er det verdt å merke seg at Dombås, Brokelandsheia og Lom var stedene elbilister oftest oppga at de opplevde kø i sommer.

Lom er allerede oppgradert. I tillegg var også typiske vinterferiedestinasjoner i Sør-Norge som Oppdal, Lillehammer, Stryn og Geilo også på topp-ti lista over hurtigladestasjoner med kø. 

Selv om de fleste opplevde ferien som køfri, svarte én av tre elbilister at de ofte eller alltid opplevde ladekø, ifølge undersøkelsen Norsk elbilforening gjennomførte i etterkant av sommeren 2020. Bare 16 prosent av norske elbilister har aldri opplevd hurtigladekø, viste vår siste store undersøkelse, Elbilisten 2020.

– Vi trenger 1250 nye hurtigladere i året om vi skal holde tritt med elbilsalget fram mot 2025, for da vil det rulle over 1 million elbiler på norske veier, understreker Bu. 

Det er bygget flere ladere siden sommerferien, men det kan være smart å ikke velge de mest populære stoppestedene dersom du reiser ut på en av de største utfartsdagene.

 

Ved utgangen av 2020 var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr rundt 106 elbiler per hurtiglader. Dette er en fremgang fra 2019. Da var det 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler per hurtiglader.  

Planlegg ruta 

– Før du legger av gårde, bruk gjerne ElbilAppen og sjekk hvor du kan lade langs ruta. Skal du for eksempel til Trysil, hvor det er få hurtigladere og stor trafikk, er kanskje Elverum, som har større kapasitet, et godt alternativ å fylle på litt strøm, foreslår Bu. 

Som medlem har du også et godt tilbud på veihjelp hos Viking redningstjeneste.

Ta en ladestopp før hytta

Uansett kan det være lurt å hurtiglade på siste stopp før hytta, for batteriet bør være temperert for å være mest mottakelig for å ta imot strøm.

Starter du hjemturen med å lade et kaldt batteri, kan det fort ta en halvtime før det er i stand til å imot ny og effektiv lading. Det er både dumt for lommeboka og skaper unødvendig kø. 

Følg gjerne disse rådene:

  • Start turen med fulladet batteri, og forvarm helst kupeen med strøm fra ladeboksen. Da får du maksimal vinterrekkevidde.
  • Jo mer du skrur opp temperaturen i kupeen under kjøring, desto kortere kommer du. Setevarme og rattvarme stjeler ganske lite strøm i forhold til kupévarme.
  • Sjekk lufttrykket. Du har kanskje mer bagasje og folk i bilen. Lavt lufttrykk gir bilen dårligere kjøreegenskaper, lengre bremselengde og unødvendig slitasje. I tillegg får du kortere rekkevidde.
  • Dersom du ikke når frem til destinasjonen med batterikapasiteten, er det lurt å legge inn en hurtig- eller lynladeøkt mens du likevel gjør noe annet – som for eksempel når du skal handle inn til hytteturen. Det er lurt å sjekke på ElbilAppen hvor lademulighetene er best.
  • Kan du unngå de travleste utfartstidene, kan du spare både kjøretid og ladekø.
  • Lad batteriet før du kommer fram, mens batteripakken er driftsvarm, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Dette gjelder særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri på hurtig- og lynladestasjonene når du skal hjem igjen.