Klimafrokost med Vidar Helgesen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilforeningen og Norsk Klimastiftelse inviterer til Klimafrokost i Oslo 11. januar. Blant annet blir Klima- og miljøminister Vidar Helgesen utfordret på hvordan transportutslippene skal halveres innen 2030.
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen, Aps finanspolitiker Marianne Marthinsen, Miljøpartiet De Grønnes Rasmus Hansson og Venstres Abid Raja samles på Klimafrokost 11. januar i Oslo for å diskutere hva som skal til for å halvere utslippene fra norsk transport innen 2030.
Opptak fra Klimafrokost
Klimafrokosten arrangeres av Norsk Klimastiftelse og Norsk elbilforening og du får blant annet høre følgende innledninger:
- Hvordan skal transportsektoren bidra til å nå 2030-målene v/ Klima- og miljøminister Vidar Helgesen.
- Hvilke virkemidler må politikerne vedta om de skal nå egne klimamål for transportsektoren? v/ Kjell Werner Johansen, forsker TØI.
- Hvilke virkemidler har Enova til rådighet for å bidra til overgangen til nullutslipp i transportsektoren? v/ Stein Inge Liasjø, direktør for strategi og kommunikasjon i Enova.
- Hvordan skal tungtransporten nå utslippsmålene? v/ Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges lastebileierforbund.
- Elbilforeningens topp ti tiltak for å nå delmål om 400.000 elbiler i 2020 v/ Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
- Norsk elbilpolitikk sett fra innsiden av internasjonal bilbransje v/ Anita Svanes, kommunikasjonssjef Volkswagen Norge.
- Er det på tide å innføre en «KarbonAvgift til Fordeling» for transportsektoren etter modell fra British Colombia? v/ Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG.
- Status klimagassutslipp og transportsektoren i Norge v/ Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder i Norsk Klimastiftelse.
- Hvordan når vi målet om at det bare selges nullutslippsbiler etter 2025?
- Avgifter, subsidier og reguleringer er virkemidler som allerede er i bruk. Hvordan kan disse treffe enda bedre?
- Hva slags politikk trenger tungtransporten for å redusere egne utslipp?
- Hvilke konsekvenser bør behovet for kutt i CO2-utslippene få for veiutbyggingen i Norge?