Hopp til innhold

Elbilforeningen vil erstatte 2025-målet for elvarebiler med nytt mål: – Vi har ikke nubbe­sjans til å nå målet

VIL HA NYTT MÅL: Elbilforeningen vil erstatte det fortsatt eksisterende 2025-målet for elvarebiler med nytt mål som faktisk følges opp i praksis. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Elbilforeningen foreslår å gi opp det eksisterende målet og heller forplikte seg til et nytt klimamål for denne kjøretøygruppen – som politikerne faktisk prøver å nå.

– Vi har ikke nubbesjans til å nå målet på 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.  

I fjor var andelen lette elvarebiler på under 29 prosent av bilsalget i for denne typen biler.

 – Det kan virke som politikerne glemmer varebilene, sier Bu, som har mange forslag til tiltak for å få flere elektriske varebiler på veiene.

Hun og Elbilforeningen inviterer derfor til frokostmøtet «Elvarebil – det glemte klimamålet» torsdag 8. februar kl. 8.30 på Youngs i Oslo sentrum:

Elbilforeningen inviterer til frokostseminar:

– Nå må det bli varebilenes tur

– Både for å få bedre luft, mindre støy og for å kutte klimagassutslipp, burde elektrifisering av nyttekjøretøy vært mye høyere på agendaen, sier Bu.

Nytt mål: Alle nye varebiler bør være utslippsfrie i 2027

– Men selv om vi innser at 2025-målet for de lette varebilene er tapt, er det på tide å heve ambisjonene, understreker Bu.

Elbilforeningen foreslår derfor å fremskynde klimamålet for de tyngre varebilene. Her er Stortingets mål at de skal være utslippsfrie innen 2030.

Et nytt klimamål bør altså gjelde alle nye varebiler, både tunge og lette, og nybilsalget for disse nyttekjøretøyene bør være utslippsfritt i 2027.  

I den norske bilparken er så mye som 15 prosent varebiler, men de står for hele 27 prosent av CO2-utslippene. Utslippene har gått jevnt oppover. Det dreier seg om rundt en halv million varebiler.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ønsket og rådet som Elbilforeningen gir Stortinget, er altså å slå sammen klimamålene for lette og tunge varebiler – og sette et totalmål for elvarebiler til 2027.

– Det kan bli krevende å nå dette målet også, sier Bu, men det er viktig. Uten elektrifisering av de mange nyttekjøretøyene, får vi ikke kuttet nødvendige utslipp.

– Stortinget bør vedta det nye klimamålet for varebiler når de behandler Nasjonal transportplan til våren. Og så må de skynde seg å få på plass virkemidler som sikrer at det lønner seg for bedriftene å velge utslippsfritt, konkluderer Bu.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også