Endring for elbilistene i Trondheim: Kollektivfeltet stenger og bomtakstene øker
Bare tre av ti biler på veien i Trondheim er elbiler. Likevel svekkes virkemidlene.
Tidligere i juni bestemte Statens vegvesen å stenge kollektivfeltet i Trondheim for elbilister.
Det var Adresseavisa som først omtalte saken.
Dette skjer etter at både fylkeskommunen og bystyret i Trondheim har gjort vedtak om det samme.
Omskilting i sommer
Om når endringen trer i kraft, sa Helge Stabursvik i Statens Vegvesen dette til Adresseavisa tidligere i juni:
– Vi jobber med saken. Vi har nettopp mottatt vedtaket fra Statens vegvesen. Normal fremdrift tilsier da rett over fellesferien, men det arbeides med muligheten for utførelse før ferien.
Utførelsen han viser til handler om å sette opp nye skilter langs kollektivfeltene i byen.
Dette gjelder i første omgang kollektivfeltet på fylkeskommunale veier som det finnes desidert flest av i Trondheim, men vil på sikt også gjelde kommunale veier og riksveier.
Det er ikke kun i Trondheim det skjer endringer. I Oslo-området har konfliktnivået økt etter at Statens vegvesen stengte kollektivfeltene for elbiler og tillot forurensende tungtransport:
Dårlig utnyttelse av veikapasiteten
Eva Solvi i Trøndelag elbilforening er redd kollektivfeltstengingen betyr mer kø.
– Nå må elbilene over i de øvrige kjørefeltene, og det kan føre til kø, sier hun.
Hun er kritisk til at endringen gjøres på alle veier, og ikke kun der elbilene er så mange at det hindrer bussene i å komme fram:
– Det er greit å stenge kollektivfeltet for elbil på strekninger hvor det hindrer bussen i å komme fram. Men på mange veier i Trondheim fungerer det veldig fint at både buss og elbil har tilgang til kollektivfeltet.
Elbilforeningens generelle råd er at elbiler, med økende krav til samkjøring, bør ha tilgang til kollektivfelt så lenge det bidrar til god kapasitetsutnyttelse på veien.
Deretter bør denne elbilfordelen være forbeholdt elektriske varebiler og elektriske lastebiler.
Solvi i Trøndelag elbilforening oppfordrer uansett elbilistene om å følge med:
– Endringen trer i kraft den dagen skiltingen endres. Så i disse tider er det ekstra viktig å følge med på skiltet, sånn at du ikke får bot, sier hun.
Elbiltakstene øker – uenig om når
Og om kollektivfeltstengingen ikke var nok – midt i juni vedtok bystyret i Trondheim å øke bomtakstene for elbilister.
Hvor mye takstene vil øke, er det fortsatt stor usikkerhet om.
I dag betaler elbilene cirka 40 prosent av det en fossilbil betaler gjennom bomringen. Både Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune vil øke denne andelen til 70 prosent.
Men de er uenige om når dette skal skje. Kommunen ønsker en gradvis opptrapping opp til 70 prosent i 2030, mens fylkeskommunen ønsker at økningen trer i kraft med en gang.
Solvi er tydelig på hvilken løsning hun ønsker seg:
– En gradvis opptrapping av elbiltakstene er klart mer fornuftig enn å øke til 70 prosent med en gang.
Hun minner om at kun 3 av 10 biler i Trondheim er elektriske:
– Skal vi klare å kutte klimagassutslippene fra transporten, er det mange som i årene framover må overbevises om å velge elbil. Da er gode rabatter i bomringen et veldig godt argument.
Fritak for elektriske varebiler er et lite lysglimt
I sitt bompengevedtak gjør bystyret i Trondheim det klart at de ønsker å videreføre bompengefritak for elektriske varebiler.
Det er Solvi glad for:
– El-andelen i varebilmarkedet er lav, sammenlignet med privatbiler. Det trengs derfor sterke virkemidler for å få bedrifter til å velge elektrisk, så dette er et viktig signal, sier hun.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.