Hopp til innhold

Stengte kollektivfelt også for elektriske varebiler: Kommer posten frem i Oslo?

TRANGT MED TID: Bypost AS har elektrifisert bilparken, men sliter med å komme frem i trafikken nå som Ring 1 er stengt og elbilene er ute av kollektivfeltet. Alle foto: Bypost AS.

Bypost AS er et av flere firmaer som stanger i kø nå som Ring 1 i Oslo er stengt. Elbilforeningen foreslår å åpne kollektivfeltet for elektriske varebiler.

Køene etter at Ring 1 ble stengt og elbilene måtte ut av kollektivfeltet er det ikke bare den gjengse dagpendler som sliter med.

For mange yrkesgrupper er det å passe tiden svært viktig. Vi har tatt en prat med et postfirma for å høre hvordan det er å jobbe på veien i Oslo sentrum for tiden.

Kaotiske tilstander

Bypost AS har 30 biler i Oslo og Østfoldsområdet og har 60 prosent av omsetningen sin i denne regionen. Elbilforeningen er en av kundene.

– Avstengningen har skapt store problemer for de rutene vi har i sentrum, spesielt om morgenen og ettermiddagen. Vi har flere ruter som går ned til sentrum mellom åtte og ni. De blir veldig forsinket nå. Det blir for eksempel vanskelig å krysse byen fra Grønland til Vika, sier nestleder John André Mo.

REAGERER: Nestleder i Bypost Oslo, John Andre Mo.

– Der har vi ganske mange ruter på grunn av postkontoret og vi tømmer mange postbokser for kunder der. Det er ofte kaotisk i trafikken i området, slik at det ofte blir mellom en halvtime og times forsinkelse daglig, sier han.

Kvinne står lent mot bil. Mann sitter inne i bilen..

Majorstuen Trafikkskole valgte Elbilforeningen bedrift:

– Nå har vi endelig en fornøyd regnskapsfører

Fører til flere biler i sentrum

Bypost har gjort tiltak for å få til en effektiv postgang, til tross for utfordringer med stengte sentrumsveier og kollektivfelt:

– Vi har lagt om disse rutene og endret strukturen på det vi kjører i rushtiden innenfor Ring 1. Vi har innleveringsfrister vi må opprettholde ovenfor Posten/Bring, forklarer assisterende avdelingsleder Ella Gabrielsen.

Et eksempel er en formiddagsrute i Oslo-sentrum der man for tiden bruker en time lenger på å nå Bypost sin terminal sammenlignet med februar i år:

– Posten kommer frem til slutt, men vi har kunder som er helt avhengig å få inn posten sin tidlig slik at de kan behandle den raskest mulig, understreker Mo.

– For å opprettholde servicenivået har vi opprettet flere ruter, som betyr flere biler og ansatte ned til sentrum. Det blir kostnadsdrivende og skaper utfordringer i logistikken, sier han.

Adgang for elbiler i kollektivfeltet:

Lei av kø og tomt kollektivfelt?

Ansatte mister lunsjpause på grunn av kø

At det er kaos i sentrum får konsekvenser for postgangen.

– Det skaper utfordringer for våre kunder. Før kunne flertallet av kundene få hentet posten sin mellom 14 og 15, men nå må vi hente tidligere på dagen for å få det til, sier daglig leder Rasmus Larsson i Bypost.

Naturligvis får de ansatte også merke det:

– Noen ansatte ser vi at må jobbe mer overtid. Noen rekker ikke lunsjpausen sin fordi de står så mye i kø. Hverdagen var uten tvil bedre før. Derfor er vi i en prosess for å legge om rutene, sier Mo.

– Elektriske varebiler bør få tilgang til kollektivfeltene

Elbilforeningen har hatt flere forslag for kollektivfeltene i Oslo.

Blant annet har man foreslått at elektriske nyttekjøretøy, altså varebiler og lastebiler bør få tilgang igjen.

90 prosent av bilparken til Bypost er elektriske varebiler, som tidligere kunne benytte kollektivfeltene.

Mo i Bypost er enig i at tilgang til kollektivfeltet kunne hjulpet:

– En åpning av kollektivfeltene for varebiler hadde vært å foretrekke. Vi har en del biler som også går langs ring 2, der det bare er buss og taxi som får kjøre. Kunne vi benyttet kollektivfeltene der ville vi spart veldig mye tid. Det gjelder egentlig hele Oslo generelt, sier han.

Det er Elbilforeningens generalsekretær enig i:

– Elektriske varebiler er få i antall, men vi trenger sårt flere virkemidler for å få fart på salget. Tilgang til kollektivfeltet for disse bilene burde være uproblematisk, og bør skje raskt, sier Christina Bu.

Forslaget om å slippe til elektriske varebiler, er ett av temaene som Statens vegvesen og politikere blir utfordret på når Elbilforeningen arrangerer frokostseminaret torsdag denne uken:

Bli med på frokostmøte 12. september:

To tiår med elbil i kollektivfeltet. Hva nå?

Les også