Hopp til innhold

Borettslag i Bergen mobiliserer til kamp: Konflikt om prisendringer på hjemmelading

UENIGE: Prestestien er ett av de 25 borettslagene som protesterer mot prisendringen fra ladeselskapet Aneo Mobility. Det er også et av landets største borettslag med 655 leiligheter. Foto: Tor Hølleland

Endringer i prismodellen fra ladeselskapet Aneo Mobility har ført til at 25 borettslag i Bergen har dannet aksjonsgruppe. I forrige uke møttes partene til oppvaskmøte.

Aneo Mobility er et av landets største selskaper som leier ut ladeanlegg til borettslag og sameier i hele Norge. Beboerne betaler for bruken gjennom et abonnement.

Grunnen til at borettslagene i Bergen reagerer så sterkt, er en endring selskapet har gjort i prismodellen for sine abonnementer.

Nå har de dannet aksjonsgruppen Ladegruppen Bergen for å ta opp kampen med selskapet.

Borettslagene i Bergen er ikke alene. Adresseavisen (saken forutsetter abonnement) har nylig også skrevet om borettslag i Trondheim som reagerer sterkt på prisendringen.

– De går fra en prismodell til en annen. Det var ikke dette vi signerte på. Vi skulle ha en fast pris hver måned, og nå får vi ikke det, sier Stian Rotnes, styremedlem i Nardo Søndre borettslag i Trondheim til Adresseavisen.

– Skyhøye kostnader for de som lader lite

Aneo Mobility gikk fra en fast månedspris basert på hvor mye den enkelte ladet, over til en ny modell der beboerne betaler for en fast månedlig driftskostnad på 299 kroner pluss spot-pris på strøm og nettleie.

Ladegruppen Bergen mener den nye abonnementsmodellen gir skyhøye kostander for beboere som lader lite eller moderat.

I tillegg opplevde de det som provoserende at selskapet begrunnet prisendringen med tilbakemeldinger fra kundeundersøkelser.

Dette er Ladegruppen Bergen

  • Representerer mer enn 3000 andelshavere
  • Har til sammen over 2200 ladepunkter montert av Aneo
  • Spontant opprettet 28. oktober ved et allmøte

Toppmøte i Bergen

Aneo Mobility argumenterer på sin side med at i de månedlige kostnadene inngår alt fra  leie av lader, drift, overvåkning, vedlikehold, feilretting, forsikring, utskifting av ladere, kundeservice og tilgang til en brukervennlig app.

– Vi tar altså et stort ansvar for at ladeboksen til våre kunder skal fungere som forventet hver dag, sier Kristin Sæterøy, daglig leder i Aneo Mobility.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I forrige uke møttes partene til oppvaskmøte i Bergen.

Bjørn Wisnes, talsperson for Ladegruppen Bergen og styreleder i Prestestien – et av Norges største borettslag – opplevde at Aneo var på glid:

– De hørte på våre argumenter og innrømmet at de hadde dummet seg ut og skapt sinne og frustrasjon blant beboerne, sier Bjørn Wisnes.

Sæterøy mener på sin side at selskapet hun leder har gjort betydelige investeringer i ladeanlegg og ladeinfrastruktur, og på mange måter subsidiert beboere med billig elbillading i en tid der strømprisene har vært høye, og myndighetene har økt nettleien.

– Det er bakgrunnen for at vi måtte gjøre noe med prismodellen på abonnementet. Men måten det ble kommunisert ut til beboerne, var ikke helt heldig, og det beklager vi, sier Sæterøy.

Hun sier at de også fikk oppklart noen misforståelser på møtet.

– Alternativet til denne prisjusteringen ville være en betydelig prisøkning på fastpris-pakkene.

Men Aneo Mobility åpnet likevel for justeringer på prismodellen.

– Aneo har bedt oss om å foreslå en prismodell vi synes kan fungere, og legge den fram for dem i neste uke. Så blir det forhandlinger, og jeg regner med at resultatet vil bli i en retning som tilfredsstiller oss, sier Wisnes.

Bli medlem i dag!

Vær obs på dette ved leie av ladeanlegg

Elbilforeningen har mottatt flere henvendelser om Aneo Mobility, endring av prismodell, ifølge Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

– Og gjennom årene har vi fått mange spørsmål fra elbilister som opplever at leieavtaler for ladeanlegg i borettslag ikke var så gunstige som de og styret i borettslaget først trodde.

Hun håper at ladeselskapene som har denne forretningsmodellen, lærer av bråket.

Og til styremedlemmer i borettslag og sameier som vurderer leie av ladeanlegg, har hun følgende å si:

– I disse tilfellene er det selskapet som eier ladeanlegget, mens borettslaget leier løsningen. Dette kan gi en sikkerhet for borettslaget, men de blir også låst til én kommersiell aktør som sitter med et sterkt forhandlingskort når de har kommet seg inn i garasjen. Dette er krevende avtaler å inngå.

To menn i en parkeringsgarasje.

Trenger borettslaget ditt ladeanlegg?

Lading av elbil i borettslag og sameier

Derfor mener Berge det er uhyre viktig at både styre og beboere kjenner godt hvilke avtalevilkår som gjelder, og vurderer fordeler og ulemper.

– Elbilforeningen råder borettslag og sameier til alltid å bruke uavhengige laderådgivere før man inngår avtaler. Særlig gjelder dette når borettslaget eller sameiet inngår leieavtaler av ladeanlegg, avslutter Berge.

Elbilforeningens råd til styrer i borettslag og sameier

  1. Gjennomfør en grundig anbudsprosess med gjennomarbeidet kravspesifikasjon før du velger leverandør.
  2. Bruk uavhengige laderådgivere som veileder styret i anbudsprosessen og kontraktsinngåelsen.
  3. Sett dere grundig inn i vilkår og muligheten for endringer av vilkår. Handlingsrommet er alltid mer begrenset etter at investeringen er gjort.
  4. Informer beboere grundig i forkant av kontraktsinngåelse. 

Les også