Hopp til innhold

Kraftkommunen Sirdal satser på hurtiglading

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjellkommunen Sirdal i Vest-Agder sørger for å få på plass to hurtigladestasjoner med totalt seks hurtigladere. Det åpner også for ny elbilturisme – i BKKs første satsing utenfor Hordaland.

Hovedveinettet begynner etterhvert å få god sikkerhet for hurtiglading, mens sideveier henger etter. Det kan i noen tilfeller gjøre helgeutflukten vanskelig å gjennomføre med elbil. Dermed ser mange seg fortsatt nødt til å beholde husholdningens fossile alternativ. Sirdal kommune, helt øverst i Vest-Agder, tar aktivt tak i saken ved å etablere to nye hurtigladestasjoner på Sinnes og Tonstad. Til sammen får de seks hurtigladere (50 kW DC) og fire 22 kW AC-uttak. – Jeg er er svært fornøyd med at vi endelig får på plass et hurtigladetilbud i Sirdal, og takknemlig for at grunneieren på Sinnes har stilt areal til disposisjon. Vi får nå tettet noen hull i det regionale ladenettverket, og det blir mye enklere å kjøre elektrisk til Sirdal og Kjerag, sier Sven Sandvik, plan- og miljøkonsulent i Sirdal kommune. Først ut – i løpet av juni – blir de tre hurtigladerne på stasjonen ved Joker-butikken på Sinnes, som er knutepunktet for fjellbygdas alpinaktivitet i Tjørhomfjellet og Ålsheia. Så kommer hurtigladestasjonen ved rådhuset på Tonstad i løpet av høsten. Dimensjonert for 150 kW-hurtiglader – Ingen liker å stå i kø for å hurtiglade. Med utfartstoppene vi har i tilknyting til helger og ferier vil det fort kunne bli bruk for alle tre samtidig, særlig på Sinnes. Driftssikkerheten blir også bedre med tre ladere på hvert sted, sier Sandvik, som opplyser at strømforsyningen er dimensjonert for at en av de tre hurtigladerne på hver stasjon skal kunne byttes ut med 150 kW-lader når disse kommer på markedet. Kraftkommunen Sirdal står forøvrig for rundt fem prosent av Norges kraftproduksjon (gjennom Sira-Kvina kraftselskap DA), og er dermed meget godt skodd for å tilby strøm til stasjonene. Med de nye hurtigladerne på plass, blir det enkelt å komme seg til fjells både sør- og vestfra (se kart). Ikke minst åpner de nye stasjonene for turforbindelse til hurtigladere i Setesdal (og videre til Østlandet via Telemark) og Aust-Agder: Førstnevnte strekning er stengt i vinterhalvåret, mens strekningen Tonstad-Evje nå blir mulig å gjennomføre også vinterstid for en rekke elbilmodeller. Samarbeid med BKK Byggingen av de to hurtigladestasjonene kommer etter en lengre prosess, som startet med en mislykket anbudsrunde. I fjor begynte derfor Sirdal kommune å se på muligheten for å sette opp hurtigladere selv. De to store i hurtiglademarkedet, Grønn Kontakt og Fortum Charge & Drive, nappet ikke på muligheten til å leie stasjonene gratis mot å stille med hardware og ta operatøransvar. Til slutt ble det BKK som tok på seg å anskaffe utstyr og sørge for installasjon og drift. Kommunen er anleggsansvarlig, og vil eie fundament, leskur og elektrisk installasjon fram til fordelingsskap. For å få tilgang, og betale for hurtiglading, hos BKK må du imidlertid laste ned deres egen mobilapp «Bilkraft». Årsaken er at BKK ikke åpner for bruk av Elbilforeningens ladebrikke slik som konkurrentene Grønn Kontakt og Fortum Charge & Drive har gjort – med stor suksess. Det kompliserer bruken av de nye stasjonene unødig. PS. Sirdal kommune bruker én million kroner på utbyggingen, og har dessuten fått et tilskudd på 300.000 kroner fra Vest-Agder fylkeskommune.