Hopp til innhold

Nordic Booster tilbyr ladecontainere med batterier: Tilbyr hurtiglading uten strøm

Jannik Stanger i det norske firmaet Nordic Booster.
TILBYR STRØMLØSNING: Jannik Stanger i Nordic Booster tilbyr hurtiglading der ingen skulle tru at nokon kunne bu, eller i hvert fall lade opp elektriske kjøretøyer.

Jannik Stanger i det norske firmaet Nordic Booster tilbyr ladecontainere med batterier – for midlertidige ladestasjoner der ingen eller lite strøm er tilgjengelig. Se hvordan det fungerer!

Under Scania Winter-arrangementet på Trysil flypass, har Lillestrøm-baserte Nordic Booster satt opp en midlertidig hurtigladestasjon for de elektriske lastebilene som skal prøvekjøres der under vinterlige forhold.

– Det er en løsning som egner seg godt på steder der du ønsker å ha en midlertidig lademulighet, men ikke har nok effekt, sier Jannik Stanger i Nordic Booster.

Se hvordan løsningen fungerer i videoen under, som vi filmet under Scania Winter-arrangementet nylig:

Nyttig ved lite kapasitet i strømnettet

På flyplassen utenfor Trysil var det nemlig for lite kapasitet fra strømnettet tilgjengelig.

Bare rundt 60 kW, tilsvarende en gammeldags hurtiglader. Da er det perfekt å kombinere med batterilagring.

LYNLADING: Den nye regionale lastebilen fra Scania kan lynlade og fylle opp batteriet på en drøy time via ladecontaineren fra Nordic Booster.

– Den lille effekten vi har, tar vi inn på et batteri inni containeren – og så pøser vi inn på kjøretøyene når de kommer.

Løsningen består av en container som er fylt med batterier, som lades med strømmen som er tilgjengelig fra nettet.

Eller sol og vind, alt etter hva som er tilgjengelig.

Når en elektrisk gravemaskin, lastebil, buss eller bil kobler til, kan strømmen fra batteriene gi kjøretøyet den ladehastigheten som trengs for å lade raskest mulig.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Raskt, raskere, raskest

Foreløpig er ladeeffekten på opptil 300 kW, men når megawattlading over 1000 kW (1 MW) kommer for lastebiler, vil dette også støttes fra denne løsningen, uten at nettkapasiteten må økes tilsvarende.

I containeren som står på Trysil flyplass er det batterier med samlet kapasitet på i underkant av 600 kWt.

MEGAWATT: Ladecontaineren til Nordic Booster tilbyr nå lynlading opptil 300 kW ladeeffekt. Men når den nye ladestandarden for tungtransport (MCS) kommer, kan den oppgraderes til 1000 kW ladeeffekt uten tilsvarende økning i nettkapasiteten.

Batteriene lades opp sakte med strømmen som er tilgjengelig fra nettet eller for eksempel solceller.

Den nye regionale lastebilen fra Scania har en batterikapasitet på utnyttbare 470 kWt, og lader på opptil 375 kW.  

Hvis en elektrisk lastebil kobles til, kan den fylles opp igjen med lynlading på litt over en time.

Med tilgjengelig nettkapasitet ville ladingen tatt rundt åtte timer uten battericontaineren.

Elektriske gravemaskiner

Løsningen har foreløpig vært mest brukt på anleggsplasser for lading av elektriske gravemaskiner, i stedet for å bruke dieselaggregater.

Ladeselskapet Aneo har kjøpt flere containere som de leier ut på midlertidige ladestasjoner.

Det gir reduserte kostnader for graving og fundamentering, samt dyr oppgradering av nettkapasitet på stedet.

Nordic Booster har foreløpig levert 15 containere og over 50 mindre hengere med samme konsept.

De er i bruk på anleggsområder rundt omkring i Norge, på lastebildepoter og andre behov, over korte eller lengre perioder.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også