Hopp til innhold

Lading av elbilen når du er på tur

Kjøpt din første elbil og lurer på hvordan du hurtiglader? Lars og Alexandra fra Elbilforeningen forklarer hvordan du kommer i gang (video: Jamieson Pothecary).

Når du er på reise kan du enten lade bilen på en hurtigladestasjon, eller bruke vanlige ladepunkter på reisemålene underveis – såkalt destinasjonslading.

I praksis er den ene rask og den andre treg.

Med destinasjonslading vil bilen typisk måtte stå over natta for å bli fulladet, mens med hurtiglading tar dette stort sett fra en halvtime til tre kvarter.

Hurtiglading gir deg muligheten til å lade opp batteriet raskt og er dermed ideelt å benytte seg av i forbindelse med kortere stopp.

Trenger jeg egen kabel til hurtiglading?

Nei, hurtigladeren har egne kabler. Det finnes ulike, og du ser enkelt hvilken kabel som passer til kontakten bilen din har. Den vanligste kalles CCS, men noen asiatiske bilprodusenter bruker en standard som heter Chademo.

Tesla har stort sett åpnet alle sine superladere for andre merker, og biler med CCS-kontakt kan lade hos Tesla.

TO TYPER LADEKONTAKTER: CCS (t.v) er den vanligste. Chademo (t.h) brukes f.eks. på Nissan Leaf

Hvordan betaler jeg ved hurtigladere?

Sett riktig kabel inn i kontakten på bilen din. Følg instruksjonene på laderen for å sette i gang. Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app.

Elbilforeningens ladebrikke og Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.

Alle nye hurtigladere kommer nå med kortbetaling, og det er pålagt å ettermontere på eldre ladere, i løpet av 2025.

For drop in-kunder tilbyr noen selskaper betaling via Vipps.

BETALE FOR LADING: Fra juli 2023 ble det bestemt at du skal kunne betale med kort på alle nye hurtigladere.

Hvor finner jeg ladere?

I Elbilforeningens ladekart finner du normal-, hurtig- og lynladerne i Norge og Europa. Der finner du også en ruteplanlegger og rekkeviddekart.

I ruteplanleggeren legger du til bilen du kjører, og får forslag til ladestopp underveis.

Trenger jeg å ta med egen ladekabel?

Det er alltid lurt å ta med en Type 2 ladekabel på tur. Stadig flere hoteller og campingplasser har ladebokser tilgjengelig for gjestene sine, og da trenger du kabelen for å lade.

Noen eldre elbiler har Type 1 kabel, da trenger du Type 1 i ene enden og Type 2 i den andre. Sjekk brukermanualen om du er usikker. Vi anbefaler deg å alltid ha en Type 2 kabel for normallading og en Schuko (vanlig stikkontakt) kabel for nødlading, i bilen.

Hvor mye koster det å lade?

Hurtiglading er dyrere enn å lade hjemme. Det er over ti ulike ladeselskaper som tilbyr hurtiglading i Norge, og prisene varierer fra leverandør til leverandør:

Med den Elbilforeningens ladebrikken og Ladeklubben er det disse prisene som gjelder:

Ladeparkering er rimeligere enn hurtiglading, men prisene varierer fra sted til sted. Les mer om gatelading i Oslo og andre byer her. Mange hoteller bruker betalingsløsninger som Plugpay, Easypark, Cloudcharge eller SmartCharge.

Hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt som er riktig for bilen min?

Sjekk hvor høy effekt elbilen din kan ta imot. For enten det er en 50 kW eller 150 kW-lader, leverer den bare det bilen ber om. Er du usikker, finner du svaret i Elbilvelgeren, eller du kan slå opp i bilens instruksjonsbok.

Det er ikke farlig å lade på høyere effekt enn bilen kan ta imot, men det kan bli dyrere enn nødvendig. Lynladere (over 150 kW) er nemlig ofte dyrere enn vanlige hurtigladere (under 150 kW).

For normallading bestemmes ladehastigheten av ombordladeren i bilen din. De fleste biler kan ta imot normallading fra 7,4 – 11 kW. Du kan sjekke dette på din bilprodusents nettside eller i elbilvelgeren vår.

Hva er forskjellen på kilowatt (kW) og kilowattimer (kWt)?  

Kilowatt (kW) er effekt – altså hva motoren kan levere i ren effekt, eller hvor mye effekt bilen kan lade med. Kilowattimer (kWt) er mengden energi. kW brukes om ladehastighet eller motorytelse, mens kWt brukes om batteriets kapasitet og om hvor mye energi man har ladet.

Når en bil er oppgitt med batterikapasitet på 60 kWt betyr det altså ikke at den ikke kan lade raskere enn 60 kW – dette er to ulike begreper. En bil kan for eksempel ha batterikapasitet på 60 kWt, men ha støtte for hurtiglading opp til langt over det dobbelte.

Hvorfor lader bilen min saktere enn maks oppgitt kW?

Det er flere ting som påvirker ladehastigheten. Hvis bilen tar imot mindre strøm enn den teoretisk skal kunne motta, er det som oftest fordi hurtigladeren ikke kan gi mer, eller fordi batteripakken er for kald.

Pass derfor på å bruke bilenes forvarmingsfunksjon, hvis den har det, eller lad bilen ved ankomst heller enn neste dag. Dette er spesielt viktig om vinteren.

I ekstreme tilfeller kan ladehastigheten også bremses av at temperaturen er for høy.

I tillegg avgjøres ladehastigheten av mengden gjenværende strøm på batteriet når ladingen starter, ofte kalt «state of charge» (SOC). Tommelfingerregelen er at ladingen går tregere jo mer strøm det er på batteriet.

Hvor lang tid tar det å lade?

Som oftest har bilprodusentene oppgitt hvor lang tid det tar å lade fra ti til 80 prosent på sine nettsider eller i bilens brukermanual. Om du ikke finner det der, kan du også søke opp bilen din i Elbilvelgeren og se der.

Hvordan plasserer jeg bilen når jeg skal lade med tilhenger?

Lar det seg ikke gjøre å hurtiglade uten å legge beslag på to plasser så lenge hengeren er på? Da er den en fin gest å koble av hengeren, selv om det ikke er ladekø.

Vi anbefaler nye elbilister å teste ut en hurtiglader før man legger ut på langtur. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også