Alt du må vite om Ladeklubben
For at brikken skal virke, må du legge til betalingskort i appen Ladeklubben:
- Last ned appen Ladeklubben på mobilen.
- Bruk samme innlogging som på Min side. Trykk glemt passord første gang du logger deg på.
- Legg til betalingskortet ditt i appen Ladeklubben. Når det er gjort, er brikken klar til bruk.
Driftsmelding – Ingenting å melde – Her kan du rapportere feil.
Ofte stilte spørsmål:
Ladeklubben
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under «Betalingsmåte» og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. Eller start lading direkte i appen Ladeklubben. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Norge og Norden:
Ladeklubben støtter lading hos Recharge, Kople, Ionity, Uno-X, E.ON Drive & Clever, Ishavsveien og Ragde Charge i Norge.
Vi jobber aktivt med å få med oss ladeselskaper, og flere er på vei.
Europa
Ladeklubben og ladebrikken er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere.
Til sammen så har du tilgang på over 600.000 ladepunkter i hele Europa.
I appen Ladeklubben finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
- Sjekk at ladestasjonen du forsøker å lade hos dukker opp i ladekartet i appen Ladeklubben.
- Ladebrikken vil ikke fungere hvis du ikke har lagt inn et betalingskort i appen Ladeklubben, eller om kortet som er lagt inn ikke er gyldig lenger.
- Fortsatt ingen reaksjon fra hurtigladeren? Forsøk å starte ladeøkten fra appen Ladeklubben:
- Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel.
- Er du i Danmark? Hos Clever, der det er installert kortlesere på lynladere, vil ikke ladebrikken eller appen Ladeklubben virke. Det skyldes at Clever har skrudd av tilgangen sin der.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Du finner prisen enkelt i Ladeklubben-appen, ved å velge laderen du skal bruke.
På grunn av priser i stadig endring og stort utvalg av ladeselskaper, er det ikke mulig å vedlikeholde en prisliste på elbil.no.
Ladeklubben tilbyr lading på over 600.000 ladepunkter i Europa.
Vi anbefaler følgende fremgangsmåte:
Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel
Enkelte ladestasjoner sender et opptattsignal idet man setter ladekabelen inn i bilen. Du vil da kunne oppleve at uttaket står som opptatt i appen, og at du ikke får startet lading. Derfor anbefaler vi at du først starter lading, og deretter kobler ladekabelen til bilen.
De fleste ladeselskapene tillater følgende rekkefølge på oppstart av lading: Plugg til ladekabelen – les av ladebrikken – start lading
Dersom denne rekkefølgen ikke virker kan du prøve:
Les av ladebrikke – plugg til ladekabel – start lading
Mer, Eviny og Circle K har foreløpig ikke åpnet sine ladenettverk for andre aktører. Dette gjør at tjenester som Ladeklubben, som ønsker å samle lading i en tjeneste, ikke får tilgang til nettverket.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
Du vil fortsatt kunne bruke den svarte brikken og registrere den som før, men for å kunne benytte deg av alle fordelene med Ladeklubben anbefaler vi at du tar i bruk den nye blå ladebrikken.
Den blå ladebrikken har et høyere sikkerhetsnivå enn den gamle ladebrikken, lar deg lade hos flere ladeselskaper uten å opprette kundeforhold hos hver enkelt og samler all din hurtiglading på ett sted. I tillegg får du sømløst tilgang på lading i Europa gjennom samarbeidende ladenettverk.
Registrering og betaling
Vi foretar ingen reservasjon på betalingskortet. Verken når kortet registreres og tjenesten aktiveres, ved bytte av kort, eller i forkant av lading. All betaling skjer i etterkant av lading.
All betaling skjer i etterkant av lading. Det gjennomføres gjennomføres trekk for lading per dag.
Brikkenummeret på den nye blå ladebrikken trenger du ikke registrere noen plass. Når brikken sendes ut til deg er den allerede registrert på medlemskapet ditt, så alt du trenger å gjøre er å logge deg inn i appen Ladeklubben og legge til betalingskort, og da vil ladebrikken din automatisk dukke opp under kontoinnstillinger.
Det kan dessverre skje feil på betalinger. Vi oppfordrer til å sjekke prisen i Ladeklubben-appen før du lader (Så du vet hva det vil koste), og å sjekke ladehistorikken i appen hvis du mistenker feil.
Vi har i noen ytterst få tilfeller opplevd at regningene vi har sendt på ladesesjoner har inneholdt feil (fra ladetilbyderene som de sender oss), men vi har automatiske systemer på plass for å varsle oss om disse. Hver gang vi finner en ny feil så tilpasser vi varslingene, slik at dette ikke skal skje igjen.
Hvis du har opplevd en feil, så er det fint om du sender oss ladebrikkenummeret ditt på medlem@elbil.no og forteller oss om hva som har skjedd.
Registrering av betalingskort foregår i Ladeklubben-appen. Ladeklubben bruker NETS som betalingsløsning, og i appen er det gjennom denne tjenesten du registrerer betalingskort.
- Last ned Ladeklubben-appen (logo med hvit bakgrunn og blå bil).
- Logg inn med samme innloggingsdetaljer du bruker på Min side på elbil.no.
- Trykk på menyen øverst i høyre hjørne.
- Velg betalingsmåte og legg inn ditt betalingskort.
Det er per dags dato kun mulig å registrere betalingskort i appen, og ikke via PC. Vi jobber med å tilby alternative løsninger for dette i framtiden.
For å registrere ditt bankkort må du laste ned Ladeklubben-appen. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du benytter på Min side på Elbil.no.
Etter å ha logget inn kan du se en meny øverst i høyre hjørne, hvor du kan legge inn kortet ditt under betalingskort. Her får du et valg om du vil bruke Mastercard eller Visa. Neste steg er å legge inn kortinformasjonen din, og verifisere kortet med BankID eller annen godkjenningsmetode.
Når verifiseringen er fullført ledes du tilbake til Ladeklubben. Du vil da se kortet ditt under betalingsmåte, med de fire siste siffer synlig. Det er dette kortet du vil bli trukket fra når du lader med den blå brikken. For å bytte ut kortet, velger du «endre betalingsmåte».
For å få tilgang til Ladeklubben må du benytte deg av samme e-postadresse som er tilknyttet ditt medlemskap i Elbilforeningen. Ved behov for endring av epostadresse, send en epost til medlem@elbil.no.
Dersom du har glemt ditt passord kan du tilbakestille dette ved å gå til elbil.no, velge Min side og trykke «glemt passord» nederst på innloggingssiden.
Kontakt oss
E-post på medlem@elbil.no
Ring oss på 90 70 45 45
Åpningstider:
Alle hverdager mellom kl. 08.30 og 18.00.
Mellom 18.00-08.30 blir medlemmer automatisk satt over til vår samarbeidspartner, Viking redningstjeneste.
Spør meg om Ladeklubben!
Elisabeth hos medlemsservice