Etter å ha mottatt en hyggelig invitasjon, måtte Norstart til Portugal for å testkjøre den nye elbilen Nissan LEAF. Det ga oss også mulighet til å beskue Portugals satsing på ladeinfrastruktur, inkludert den største samlingen hurtigladere vi har hørt om.

For en sulteforet elbilentusiast som har latt seg begeistre over det meste som de siste 10-15 åra har vært i stand til å bevege seg med elektrisk motor, er det liten vits i å framstå som en nøktern kritiker. Å sette seg inn i LEAF er som å slippe en liten unge aleine inn i godtebutikken. Derfor ble det mer interesssant å oppleve blaserte bilfolk i aksjon. Jeg lurte meg innpå et par representanter fra leasing og biltaksering.

Etter det sedvanlige pliktløpet med presentasjon inne i «Elektrisitetsmuseumet» i Lisboa, ble vi sluppet ut til testkjøring. To runder skulle vi få i løpet av dagen. Og synet som møtte oss var overveldende.

Nissan Leaf Portugal

Bilguttas reaksjoner

Rattet ble overlatt til Espen og Eirik. Dette var første gang i elbil for en av dem, mens den andre hadde skannet mange av alternativene. Selv plasserte jeg meg i baksetet, hvor jeg satt behagelig, og så fram til alle de sure kommentarene jeg skulle få høre fra typiske bilfolk. Og det begynte godt: – Hæh, rattet har ikke teleskopjustering, bare opp og ned. Dårlig da. Typisk japanere.

Nissan Leaf prøvekjørereEtter det første hjertesukket, og vi rullet forsiktig i gang med en jomfruelig elbilist bak rattet, gled praten over i newtonmeter (Nm): – 280 er det. Ja 280 newtonmeter. Skikkelig bra, da. Ordentlig trøkk i motoren, det. Det er mye sammenlignet med… Da kom det en lang remse av biler. I alle fall, hva jeg forsto av bilgutta, LEAF framstår som en bil med en god pris for antall newtonmeter du får. Og Nm uttrykker motorens dreiemoment eller kraften du får ut av den, for dem som lurer på det.

«Gearinga» fikk også positiv omtale. LEAF er utstyrt med en liten knott som er enkel å bevege, ei heller er det mer enn tre retninger å velge mellom. Det ga noen positive grynt.

Et av valgene du kan gjøre, er mellom modusene «Drive» eller «Eco». Den nybakte elbilsjåføren kom med synspunkter på at «Eco» føltes litt kraftløst, nesten for slapt i startmomentet i bytrafikken. Tapet av energi kunne oppleves høyere enn de 10% som estimert kjørelengde ble justert med.

Foten ble brukt godt i stopp-start-trafikken i byen, og effekten til pedalene ble rost. Sjåføren ble etterhvert opptatt av bremsen og regenereringen som virker svært effektiv.

Den nybakte elbilsjåføren ble fascinert av så mye, så til tross for navigatøren, klarte vi å forlate ruta som var satt opp for oss. Da havna vi i et lengre felt med brostein. Konklusjonen ble sagt med et smil om munnen: – Her burde alle bilene ha kjørt. LEAFens egenskaper er utmerket for dette underlaget.

Første del av turen vår ble en forholdsvis forsiktig opplevelse. Etterhvert ble det en jevn flyt i trafikken, nydelig vær, blått hav på venstre side og mye prating om bil og annet. Kjøreturen var uanstrengt, og så sannelig vokste «økotreet» til himmels. Det er en artig displayfunksjon for å belønne den som kjører økonomisk.

Nissan Leaf eco treeHalvveis skifta vi sjåfør og til svingete veier. En liten praktisk innsigelse kom etter sjåførbyttet, det var begrensninger i mulighetene for justering av rygg- og setevinkel. Men den mer erfarne elbilsjåføren var ikke redd for å dra til mellom svingene – det føltes bare godt. Da vi entra motorveien kom vi uten besvær opp i nærmere 140 km/t. Kommentarene dreiet seg om forbauselsen over fortsatt lite støy og vibrasjon. Som det ble sagt fra førersetet: – Ikke mye å sette fingeren på.

Forbauselsen ble enda større da vi i etterkant så at bilen hadde vært i ECO-mode på motorveien.

På slutten sleit vi litt med å finne fram til endestasjonen. Fascinert av mulighetene for å studere energiforbruket i detalj, klarte vi ufrivillig å passere 2 avkjøringer. Litt lett å miste fokuset på det viktigste. Turen ble avsluttet med en bitteliten ufrivillig sladding, hvor vi følte vi lurte kontrollsystemene som skal forhindre det. Trillene inn på hurtigladestasjonen, så vi at ca 80 km lett kunne vært doblet, selv med «elbilamatører» bak rattet. Men så var det ganske så ideelle forhold.

En liten detalj som innkjøpere er opptatt, er dekkdimensjoner. At dimensjonen er så vanlig som 205/55/R16, forløste også positive lyder. Så får det være opp til den enkelte om spesialdekkene EP150 fra Bridgestone brukes .

LEAFens europeiske pris er anslått til rundt €30.000. Bilinnkjøperne gliste litt med tanken på alt som følger med, så som navigasjon og ryggekamera: – Dette er god pris for full pakke! Og sikkert rasjonelt å produsere helt like biler framfor masse variasjoner i utstyrsnivå.

Konklusjon fra gutta, ja den er i tittelen av artikkelen: – Alt er som vanlig, egentlig!

Etterhvert skjønte jeg at dette skulle tolkes positivt. For flåteinnkjøpere er ingenting bedre enn at en elbil kan være «vanlig» og «tradisjonell». Og det er akkurat hva Nissan har forsøkt å lage – og tydeligvis lykkes med. Summinga fra alle prøvekjørere var: – Very much like a normal car.

Andre rapporter

Internett flommer nå over av omtaler og detaljer om LEAF. Også norske biljournalister har vært på tur til Portugal, her er noen rapporter å gløtte på:

Artig nok har Nissan Leaf som en av 7 biler kommet til finalen om å bli årets bil i Europa. Det vil være litt av en bombe om de går av med seieren. Hvem trodde for 2 år siden at en elbil kunne vinne i 2010? Om det skjer, det veit vi i slutten av november.

Geek-faktor

Nissan Leaf displayOK, jeg har sjøl sjelden vært uten etter en «vanlig bil». Så kan det da være morsomt å kjøre LEAF? Joda, den har sitt også for oss «elbilnerder». Dessverre var ikke Portugalturen en god anledning til å stille spørsmål om diverse krumelurer. Ingeniørene var fraværende på dette arrangementet. Men det har ikke elbilistene vært da Nissan LEAF ble konstruert fra bunn. Til det var det for mye godsaker til oss.

Som en liten detalj som solceller på bakre spoiler, for å putte litt strøm inn i batteriet for 12V-anlegget. «Spillgadgeten» med å gro trær som bevis på økokjøring (noe jeg denne gangen ikke var særlig god tid). Detaljert måling av strømforbruket fra framdrift, klimaanlegg og andre funksjoner. Justeringer av estimert kjørelengde avhengig av kjørestil og annet strømforbruk. Søk med kartvisning for nærmeste ladestasjon. Du kan koble deg opp til LEAF via PC eller smarttelefon for f.eks. å bestemme når den skal lades, sjekke status, kupévarme skal på og i den nordiske modellen kan du sette igang oppvarming av seter og sidespeil – med strøm fra strømnettet og ikke batteriene. Egentlig trenger du ei uke, ikke én dag, for å finne ut av alt som kan være morsomt.

Dessuten er det hyggelig at Nissan også har brukt mye resirkulert materiale i bilen, oppgitt til ca 4 ganger mer enn hva som er normalt i biler. En pussig ting vi opplevde, var at det var mulig å ta av seg sikkerhetsbeltet og også åpne dører under fart, uten at en forferdelig piping begynte. Antagelig noe de bare gledet oss prøvekjørere med.

Lading og batterier

Nissan Leaf ladekabelI mangel av ingeniørene var det lite ny, teknisk informasjon å få. Fra markedssiden ble det sagt at batteriene skal ha årskontroll for å lese historikk og kunne gi gode råd til brukeren. Det ble signalisert at det for batteriene neppe var lurt med hurtiglading mer enn en gang i døgnet.

Nordisk versjon skal få en «battery blanket» for å opprettholde kjørelengde gjennom batterioppvarming. Men lite detaljer å få om hvordan dette skal virke.

Ladekabelen som følger med, har standarden kalt «Yazakiplugg» inn i bilen. Helt uproblematisk, men vi forventer at det blir vår vanlige standard i Norge som blir i andre enden. Joda, det blir det sikkert. LEAF må da kunne lades i Norge.

LEAF er superklar for hurtiglading. Det fikk vi selv se på det som må være en av verdens største hurtigladestasjoner. Her var det hele 8 ladere som følger CHAdeMO-standarden med effekt opp til 50 kW. Det så ut til å være enkel plug-and-play og rask strøm på batteriene. 0-80% på under halvtimen.

Nissan Leaf speed charging

«Not putting the wrong people in the car»

I mangel av ingeniører hadde vi fått godt opplyste markedsførere til å underholde oss. Opplevelsen var definitivt at de var kunnskapsrike og hadde tenkt meget grundig gjennom hele salgsprosessen. Selvfølgelig ikke overraskende når vi veit at dette er en av verdens største bilprodusenter. Men kanskje mer til forbauselse for dem som fortsatt tror at bilindustriens satsing på elbil bare er et alibi eller fake gjennom et ønske om å mislykkes. Dette inntrykket fikk vi ikke av Nissans folk.

Budskapet var krystallklart: Det gjelder å være transparent i alle ledd for å lykkes i markedet. Alt av usikkerhetsmomenter skal fram, særlig for kjørelengden, slik at det ikke er feil kunder som velger riktig bil. Derfor sitatet for dette avsnittet – et slagord for Nissan. Sjåføren må ha mulighet til å lære seg hvilken rekkevidde han kan gi LEAFen.

Pris og garanti

Vi har sett at Nissan har en fantastisk batterigaranti i USA. Men den føles mer tvunget enn ønskelig, forsto vi. Derfor er det «europeisk standard» på 5 år / 100.000 km på alle elbilkomponenter, mens kun 3 år på vanlige bildeler.

Det oppgis at kundene skal betale ca €30.000 i Europa. En pris etter at eventuelle subsidier er gitt, men inkludert de avgiftene som er. Cirkaprisen skyldes nok yen-avhengighet da LEAF første året bare produseres i Japan. Full veiassistanse skal være inkludert i prisen første året, dvs transport til nærmeste ladestasjon. Vi får se om Nissan også kan komme opp med andre positive overraskelser innbakt i prisen.

Nissan Leaf ChademoNissan tar sjanser med lanseringen av LEAF. Særlig gjelder dette batteriene. Derfor har de et omfattende program for å gjenvinne verdier hvis de får problemer: «Reuse, Resell, Refabricate and Recycle». Programmet 4R er nærmere beskrevet her.

Bileieren skal kunne skifte enkeltmoduler i batteripakkene, men prising av batteriskifte er ennå ikke klart. Litt ulne var de også på batterilevetid, kanskje ikke så overraskende, og de kom med antydninger om at 8-10 års batterilevetid tilsvarer hele bilens forventa levetid.

Fortsatt store bekymringer med å kjøpe elbil? Nissan Europe påstår at de i alle markeder skal komme med et leasingtilbud til forbrukere, med en kontantandel, månedsleie og en forhåndsavtalt restverdi hvor Nissan er garantist. Så hvis du da ikke vil ha LEAFen lenger og løser den ut, tar Nissan den i retur.

Gjenstående utfordringer

Det er vel grunn til å tro at bilindustrien veit hvordan biler skal lages. Ingen bombe det. Nissan har dessuten mange tiårs erfaring med elbil- og batteriutvikling, noe de nå passer på å framheve. De har til og med hatt en elbil på Svalbard.

Men et par bekymringer får vi ha inntil alt er motbevist:

  • Kapasitetsangivelsen med prognoser for kjørelengden er særdeles avansert. Fantastisk hvis dette er pålitelig, noe som er utfordrende når den er så detaljert. Men under kjøringa i Lisboa stemte den godt, bare så det er sagt.
  • Hvilken virkning kulde vil ha på batteriene, særlig når de ikke lades. Nissan er mer opptatt av klimaanleggets påvirkning på kjørelengden. Men hva skjer med «frosne» batterier? Kombinert med snø/is og tung kaldluft? Vel, vi får se det vinteren 2011/12 i Norge. I mellomtida biter vi merke i at Nissan har operert med et stort intervall på 75-225 km som mulig kjørelengde.

Mot slutten av dagen tok jeg meg en times tur aleine i strålende solskinn og sommervarme nordover langs Atlanterhavet. Cruisende i LEAFen var det vanskelig ikke å få følelsen av at verden nå har beveget seg litt framover. Tenk, dette er en helt vanlig bil, sier de. Kanskje ikke idag, slår det meg, men om ti år vil dette være den «vanlige bilen» når flesteparten av oss kjører elektrisk i byene. Jeg tok meg selv i å synge om en himmel full av stjerner, blått hav så langt du ser og en jord der blomster gror. Litt klissete, den sangen. Men ellers føltes det godt.

Nissan Leaf Casino