Hopp til innhold

Lease, leie, abonnere eller bildele: Slik kjører du elbil uten å eie

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aldri har det vært flere muligheter for å kjøre elbil uten å måtte kjøpe elbil. Her er noen av dem.

Mange potensielle elbilister ønsker ikke å eie bilen sin selv. Noen frykter verditapet, eller vil ikke binde opp kapital i bilkjøp. Andre sitter foreløpig på gjerdet mens de venter på modeller med bedre rekkevidde til en mer overkommelig pris, noen sitter i ventelistekø, og atter andre ser overhodet ikke noe behov for å eie sin egen bil. Men av og til trenger de fleste av oss bil, og når behovet først melder seg, kan det jo med fordel være en elbil, mener jo vi i Elbilforeningen. Den gode nyheten er at det har aldri eksistert flere alternativer enn nå for folk som kan tenke seg å kjøre elbil, men ikke kjøpe elbil.

Lease?

Tradisjonelt har mange som ikke har villet eie bil, valgt å lease den. Den største merkeuavhengige aktøren i Norge er LeasePlan, som har over 50.000 biler bare i sin leasingportefølje, og rundt 10.000 av disse er i dag elbiler av ymse modeller og størrelser. I tillegg til merkeuavhengige LeasePlan, har også de fleste tradisjonelle bilutleieselskapene leasingavtaler som inkluderer elbiler. Dessuten tilbyr jo de fleste bilmerkeforhandlerne leasingavtaler for elbilene de har i porteføljen sin. Ulempen når du skal lease bil, er at du stort sett må forplikte deg til en bindingstid som gjerne er på to-tre år, at du må betale et innskudd – og at du gjerne har en årlig kilometerbegrensning. I tillegg til månedsavgiften, selvsagt, og typisk noen ytterligere avtalevilkår med liten skrift. Fordelen er at du slipper å forholde deg til ting som service, vedlikehold og verditap. Når leasingperioden er over, er ikke bilen lenger ditt problem.

Abonnere?

I det siste har det dukket opp noen utfordrere til leasingmarkedet som opererer med abonnement på elbiler.  En slik aktør er nykomlingen Imove.no, som prøver seg med månedsabonnement på elbiler. Forretningsideen er enkel: Ingen bindingstid, startleie eller kilometerbegrensninger, bare et fast månedsbeløp som strekker seg fra 3990 kroner for en VW e-Up – via 4990 for en Kia Soul – til 5990 i måneden for en e-Golf. Fortsatt må man betale eventuelle bompenger, parkeringsutgifter og ladekostnader, men utover det skal det ikke være noen kostnader utover månedsleien for elbilen. I tillegg lokkes kundene med noen dagers tilgang til fossile «byttebiler» for tilfeller der de måtte trenge det, eksemplifisert som «morobiler», «flyttebiler» og «hyttebiler» – selv om de vel enkelt kunne inkludert elbiler som duger til de fleste hytter i abonnementsporteføljen sin. Et liknende initiativ står selskapet Move About for, men de synes å spesialisere seg på elbilutleie med kortere intervaller, og opererer med timepriser, halvdagpriser og døgnpriser, men har også helgepriser og ukepriser. Etter at denne artikkelen først ble publisert, dukket det sent i oktober opp et abonnementstilbud ved navn Seat Frii på Seats elbilmodell Mii. Tilbudet fikk mye medieoppmerksomhet på grunn av den lave prisen på 1990 kroner – uten noe innskudd, og med forsikring og service inkludert i prisen. Responsen fra publikum på tilbudet var overveldende, og allerede dagen etter at det ble lansert, var Seat tomme for biler, på tross av at de etter eget utsagn hadde «satt av et veldig voksent antall» elbiler til formålet, uten at de ville gå i detalj på hvor mange biler det var snakk om. Uansett er det inntil videre ikke mulig å bestille dette tilbudet, men Seat undersøker angivelig nå muligheten for å få inn flere biler, og er du interessert kan du melde deg på nyhetsbrevet deres her for å bli informert dersom tilbudet skulle dukke opp igjen

Nabobil etc.

Ovennevnte Imove tillater for øvrig at du kan videreutleie elbilen du abonnerer på gjennom bildelingstjenester som Nabobil. Og når vi er inne på Nabobil, er det ikke til å komme forbi at denne bildelingstjenesten er et interessant alternativ både for folk som vil være billøse, og for bileiere som vil tjene på å leie ut bilen sin. Det første du må gjøre for å kunne benytte deg av Nabobils tjenester, er å registrere deg. Det er eierne av bilene som bestemmer utleieprisene på bilene, og en mindre andel går til driften av tjenesten. Hvor enkelt det er å finne elbil via Nabobil, vil variere en del med hvor i landet du befinner deg, men der som ellers, er andelen elbiler økende. Et liknende opplegg står selskapet Go More for, som ved siden av å formidle samkjøring på populære ruter, formidler bilutleie mellom privatpersoner via sin app, hvor du kan filtrere søket på elbiler.

Bybil

Noe som høres nesten like koselig ut som nabobil, er «Din Bybil», som akkurat rakk å bli presentert som NSBs ekstratilbud i Oslo like før selskapet til en viss oppstandelse skiftet navn til Vy. Uansett kan du i Oslo leie en av Vys 250 små hvite og grønne bybiler av typen Renault Zoe ved å opprette en profil i appen deres, og alt du trenger for å gjøre det, er et gyldig førerkort og et fungerende betalingskort. Resten tar appen seg av, og du låser opp og får bilen i gang ved hjelp av mobilen din. Vys lille bybil leier du i utgangspunktet for fem kroner i minuttet, og det kan altså fort bli dyrt hvis du skal bruke den til annet enn korte turer. Men strekker du det langt nok blir det billigere igjen: Prisen endres nemlig til døgnleie når du har hatt den over to og en halv time, og prisen for døgnleie er 749 kroner. I tillegg kan du gå for løsningen «Bybil Plus», som koster 1499 i måneden, og da har du 1200 minutter i måneden til rådighet, noe som tilsvarer 1,25 kroner minuttet – og som ved et slikt bruksmønster altså fort kan bli billigere enn å leie en av elsparkesyklene som florerer i hovedstaden.

Leie elbil

Alle de store leiebilaktørene har elbiler i flåten sin. Avis har for eksempel sin egen bilflåte med elbiler og hybridbiler, Avis Go Green. Hos Sixt kan du leie både Tesla Model S og BMW i3, og eksempelvis Bislet Bilutleie og Bergen Bilutleie skilter med flere elektriske alternativer i flåten sin. En aktør som har rendyrket elbilutleiekonseptet, er det Oslo-baserte selskapet som rett og slett kaller seg Leieelbil.no, som leier ut alt fra Tesla Model S og Jaguar I-PACE i premiumsjiktet til mer folkelige varianter som Hyunday Ioniq, Opel Ampera-e, Nissan LEAF, VW e-Golf og Kia Soul.

Bildeling

Å bli medlem av et bilkollektiv er naturligvis også en mulighet. Bildelingstjenester som Hertz Bilpool, Hyre eller Bilkollektivet, samt diverse lokale bildelingstjenester, har typisk også elbiler i tilbudet sitt. Sjekk ut hva som finnes i ditt lokalmiljø hvis du tenker at denne typen bildeling kan være noe for deg.

Go to Halden

Eventuelt kan du dra til Halden og leie elbil av kommunen. Det er det ovennevnte selskapet Move About som i samarbeid med Halden kommune har gjort kommunens elbiler tilgjengelige for folk flest utenom arbeidstid og i helgene. Og slik delingsøkonomien generelt ser ut til å utvikle seg for tiden, skal du ikke se bort fra at liknende konsepter vil kunne dukke opp også i din hjemkommune i tiden som kommer. Men: Hvis du verken vil kjøpe elbilen eller kjøre den selv, kan du jo ta en eltaxi. De begynner å dukke opp i både store og små varianter etter hvert – og godt er det.