Ingen ladbare tar rekkevidden til de store høyder
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.
Men Toyota ligger an til å bli best i rekkeviddeklassen for ladbare hybrider med sin nye Prius. Ingen andre leverer noe ekstra på Genève-utstillingen.
GENÈVE (elbil.no): I fjor høst gikk vi ut med et forslag til ny avgiftsdifferensiering for de ladbare hybridene. Målet var å unngå at modellene med kort rekkevidde, og dermed begrenset potensial til utslippsreduksjoner, får samme avgiftsfritak som modellene med tilstrekkelig batteri til å klare hverdagsturene elektrisk.
Arbeidet med dette forslaget fortsetter fram mot revidert nasjonalbudsjett i mai.
Solide elektriske rekkevidder, av typen Mitsubishi skisserte i Paris i fjor høst, lar samtidig vente på seg. Det er heller ingen hemmelighet at en rekke produsenter ser på ladbare hybrider som en broteknologi på veien til helelektrisk drift. Det åpenbare spørsmålet er derfor hvor lenge kombinasjonen av fossilt og elektrisk vil være interessant, når stadig flere nå sier at de vil lage elbiler.
Her følger en kjapp gjennomgang av de mest interessante modellene på utstillingen – både når det gjelder pluss og minus.
Volvo XC60 T8
På Genève-utstillingen vier Volvo all plass til én eneste modell med verdenspremiere: Volvo XC60, med sterkt fokus på den ladbare T8-utgaven.
Den får samme drivlinje som større Volvo XC90 T8, som vi testet i fjor, når den kommer på markedet til høsten. Det er ventet at den ladbare utgaven vil ta 80 prosent av kundene.
Volvo kommer med elbil i 2019, men i mellomtiden må kundene altså nøye seg med begrensede elektriske rekkevidder. Dagens ladbare V60-modell er den eneste Volvoen som etter vår mening leverer godkjent.
Porsche Panamera Turbo S-E Hybrid
Porsche legger ikke særlig skjul på at det på denne modellen (hovedbildet) er mer snakk om systemytelse enn miljøvennlighet. V8-forbrenningsmotoren leverer 550 tradisjonelle hestekrefter, mens elektromotoren med sine 136 gir momentanskyvet som skal til for å skape noe ekstra.
Det er imidlertid sympatisk at Porsche oppgir at bilen, som senere også kommer i den nye og stasjonsvognaktige Turismo-utgaven (bildet), starter i den elektriske «E-Power»-modusen.
Med den oppgraderte batteripakken, hvor ytelsen er økt fra 9,4 til 14,1 kWh, skal den teoretiske elektriske maksrekkevidden (etter NEDC-målesyklusen) være 50 kilometer. Dermed må man, som vanlig, dessverre påregne vesentlig mindre i praktisk bruk.
Den ladbare hybriden kan fås med en AC-ombordlader på 7,2 kW (3,6 kW er standard).
Når det gjelder helelektriske biler, regner Porsche først med å få Mission E i salg fra 2019. Det jobbes intensivt med utviklingen av modellen, og Porsche henter naturligvis også inspirasjon fra det norske elbilmarkedet.
Toyota Prius
Andre generasjon av ladbare Toyota Prius nærmer seg norgeslansering, og ser ut til å bli den ladbare hybriden med lengst elektrisk rekkevidde på markedet. Dette vil vi selvsagt se nærmere på i en test denne våren.
63 kilometer var resultatet av målinger etter den optimistiske (og utgående) NEDC-syklusen. Dette er et tall som tilsier at Prius ganske enkelt havner på rett side av vårt referansenivå på 50 kilometer. Det bør også være realistisk, vel å merke under optimale forhold, med batteripakken på 8,8 kWh.
Toyota får pluss i margen for å ha gitt den nye modellen både aktivt varme- og kjølesystem for batteripakken (som i motsetning til konkurrentene tillater elektrisk kjøring ned til minus 20) og varmepumpe.
Kia Niro og Optima Sportswagon
Kia satser på ladbare biler, og legger snart den lille crossoveren/SUV-en Niro til rekken. Fra før er sedanutgaven av Optima på plass i Norge, før stasjonsvognutgaven kommer i år – og blir en direkte konkurrent til Volkswagen Passat GTE.
Niro kommer i salg i tredje kvartal, og har en tilsvarende drivlinje som Hyundai IONIQ også kommer med. Denne inkluderer en bensinmotor på 1,6 liter og en batteripakke på 8,9 kWh. Maksimal elektrisk rekkevidde skal ligge rundt 55 kilometer, men endelige tall er ikke klare.
Den større stasjonsvogna har en toliters bensinmotor og batteripakke på 11,26 kWh, og skal være i stand til å rulle over 60 kilometer elektrisk under optimale forhold.