Hopp til innhold

Mannefri Tesla-sone

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hundrevis av norske kvinner er aktive i sitt eget mannefrie forum på nett. Et fristed fra ufinheter, mener en av administratorene.

Man kan si mye – og mye er sannelig allerede også blitt sagt – om Tesla-eiere. Men at mange av dem også selv har mye på hjertet, er åpenbart. Den lukkede Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway, har over 22.000 medlemmer, mange av dem særdeles aktive. Her diskuteres det over en lav sko Tesla-relaterte temaer til hanen galer og kuene går hjem. Men parallelt med dette forumet, lever en annen lukket Facebook-gruppe for Tesla-interesserte nordmenn i beste velgående. Skjønt menn og menn: Denne gruppen er bare for damer.

Tilsnikelser

– Det var noen menn som prøvde å snike seg inn i gruppen, men dem fikk jeg raskt kastet ut, forteller Vigdis Margrethe Løver, en av fem administratorer for gruppens Facebook-side. – Hvorfor så nådeløs? – Poenget er jo at den skal være bare for damer. Det handler litt om at damer gjerne spør på en annen måte enn menn, og kanskje om andre ting. Noe som for enkelte mannfolk kan fremstå litt rart, og da slenger de gjerne med leppa – eller tuller og tøyser og er usaklige i forumet. Noen ganger kan de være direkte ufine også. Slikt ville vi unngå. Dermed ble gruppen «Tesladamer» opprettet for tre år siden. Vigdis Margrethe Løver har vært med i to av dem. – Tanken var å skape et fristed for kvinner i Tesla Owners Club Norway. Selvsagt kan kvinner som vil det være aktive i begge forumene, men vil de være for seg selv, har de muligheten her.

Lavere terskel

I skrivende stund har 780 Tesla-interesserte damer grepet denne muligheten og blitt akseptert som medlemmer i forumet – «for damer som kjører miljøvennlig og med stil», som det står i beskrivelsen av gruppen. – Er noe av poenget at terskelen skal være lavere for å kunne stille «dumme» spørsmål? – Vi har faktisk nedfelt i reglementet for siden at «det finnes ingen «dumme» spørsmål», begynner Vigdis Margrethe Løver. – Og ja, det vil jo være lavere terskel for å stille enkelte spørsmål når man slipper å forholde seg til 20.000 mannfolk, noe som har ført til at det jevnt over er mye hyggeligere stemning på forumet vårt. Man skulle tro det var full likestilling i vår tid, men det viser seg at det er ikke det. Løver er imidlertid tydelig på at det ikke nødvendigvis er noe lavere «bilfaglig» nivå på det kvinnelige Tesla-forumet. – Det artige er at påfallende mange av oss kan minst like mye om Tesla og bil som mannfolka, men vi damer er nok flinkere til å holde en ryddig tone når vi skriver på nettet.

Ikke noe pjatt

Når Vigdis Margrethe Løver ser kvinner stille spørsmål på Facebook-siden til Tesla Owners Club Norway, skriver hun gjerne til dem og orienterer dem om at det også finnes et eget Tesla-forum for damer – og inviterer dem inn der. Men hva er det egentlig som foregår i denne mystiske – og for enkelte av oss hermetisk lukkede – gruppen? – Det som er litt morsomt, er at det går i seriøse spørsmål hele veien, med ditto seriøse svar – med linker og kildehenvisninger og greier. Det er ikke, som man kanskje kunne mistenke, noe pjatt om vær og vind, ikke noe om unger og familie. Det er seriøse, bilrelaterte temaer det går i hos Tesla-damene. Det blir stille et øyeblikk. – Vi skriver forresten «Tesladamene» uten bindestrek. Jeg vet det er feil, men sånn er det. – Men jeg kan vel få lov til å skrive det med bindestrek? – Nei. – Nei? – Vi heter «Tesladamene». Vi hever oss over norske rettskrivningsregler hos oss, knegger administratoren. Et annet sted man hever seg greit over norske rettskrivningsregler, er i bloggosfæren. Her boltrer bloggere som Pilotfrue, Fotballfrue og Komikerfrue seg i fri dressur. Altså bør det vel bare være et spørsmål om tid før en av Tesla-damene – bindestrek eller ei – klinker til med «Teslafrue»? – Blogg? Ha! Nei, det har vi ikke tid til.

Ut på tur …

Foreløpig har det meste av gruppas aktiviteter skjedd på nettet. Ingen biltreff, turer eller kvinnestyrte Tesla-kortesjer i gatene. Enn så lenge … – Jeg drømmer om at vi skal arrangere en overnattingstur snart, hvor vi sover i bilene. Jeg tipper at vi får til et slikt treff til våren, jeg har allerede planer for et møtested der toalettfasilitetene er i orden. Ikke desto mindre ble det arrangert et treff bare for damer i Oslo en kveld i desember, da Tesla på Skøyen arrangerte dametreff for å vise frem sin Model 3. Invitasjonene ble sendt ut via Tesladamenes Facebook-side, og responsen var det ikke noe å si på: – Over 100 damer møtte opp, men ikke alle hundre var der på samtidig, det ville blitt trangt. Arrangøren valgte å rendyrke stilen, og stilte med kun Tesla-ansatte damer. – De hadde stelt til med hvite duker, sprudlende drikke og masse fingermat. Og heller ikke her var det noe prat om unger, hus og hjem – bare bilprat! En kjempeopplevelse, bedyrer Løver.

Klarer seg på egen hånd

Enhver som har vært på liknende markedsjippoer, vet at inviterer man kvinner, må det vanke såkalte «goodie-bags». Så også her, kan Løver berette. Men hva var i goodie-bagen? Med tanke på at deltakerne kun er interessert i bil, kan det vel aldri ha vært bare sminkesaker og slike ting? – Det var sminkesaker og slike ting, de Tesla-ansatte damene på Skøyen hadde vært rundt i byen og ordnet det. De vet hva de driver med, den skal de ha. For selv om vi liker å prate bil, er vi tross alt kvinner. – Tenker du at det er lurt av Tesla å arrangere slike treff – altså i betydning om du tenker det er noe i forestillingen om at det er damene som har siste ordet hva bilkjøp angår? – Nei, akkurat der tror jeg faktisk vi er likestilt. Men det er mange Tesla-damer som er i stand til å kjøpe seg sin egen bil helt på egen hånd …