Hopp til innhold

Ny oversikt viser store variasjoner i miljørabatten rundt om i Norge: Miljørabatt i bom viktig for høy elbilandel

MILJØRABATT BIDRAR TIL UTSLIPPSKUTT: Byene med høy miljørabatt i bomringen har også høy elbilandel, viser Elbilforeningens oversikt. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

En oversikt fra Elbilforeningen viser at byområdene i Norge med betydelig miljørabatt i bomringen også har høy elbilandel. Sjekk sammenhengen her.

– Dette er en tydelig melding fra bilistene. Når det klimavennlige bilvalget lønner seg, bytter folk til elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I oversikten nederst i denne saken kan du se hvor stor miljørabatten er i de ti største byområdene i Norge. Og det er store variasjoner.

Se tabellen lenger ned i artikkelen for å se variasjonene.

Christina Bu mener nye tall om elbilsalget viser at SP-minister er «bakpå»:

Høyere elbilandel i nybilsalget nordpå enn i Oslo

Fra 100 prosent miljørabatt til 30 prosent

Miljørabatten forteller altså hvor mye rabatt en elbil har gjennom bomringen, sammenlignet med en forurensende bil.

Dette har lenge vært en av bærebjelkene i elbilpolitikken, men nå diskuteres den på politisk hold i flere storbyer.

Men før vi tar en tallreise rundt i landet, er det viktig å minne om at du som elbilist må ha Autopass-avtale og bombrikke i bilvinduet for å nyte godt av miljørabatten:

Potensielt store summer å spare:

Alle elbilister bør ha denne i frontruta

Først til Telemark: I Skien og Porsgrunn har elbiler 100 prosent rabatt, noe som i prosent er best i landet.

Fredrikstad og Sarpsborg starter innkreving i ny fellesbomring i januar 2024. Også her vil elbilistene ha 100 prosent rabatt, noe de også har hatt i bomringen i Fredrikstad til nå.

Men i Skien og Porsgrunn kan det snart bli andre boller. Der diskuterer de nemlig en kraftig svekking av miljørabatten.

Også i Trondheim er miljørabatten høy. Der har elbilistene en rabatt på 60 prosent på ordinær takst når de passerer bomringen.

Lavest miljørabatt er det i Bodø og Haugesund. Der får elbilistene en rabatt på 30 prosent på ordinær takst. Også i Stavanger er det enighet om å svekke rabatten til 30 prosent.

KRITISK: Erik DePasquale i Rogaland elbilforening er kritisk til at Stavanger svekker miljørabatten til 30 prosent.

– Bodø burde hatt høyere klimaambisjoner

Oversikten viser at flere av byene med størst miljørabatt også har høy elbilandel.

Bergen har nest høyest miljørabatt med 57 prosent. De har også kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken og har den høyeste elbilandelen av byene i Norge.

I Oslo er i underkant av 40 prosent av bilparken elektrisk, hovedstaden har også miljørabatt over 50 prosent.  

Jeg er imponert over det Bergen og Oslo har fått til. Solid miljørabatt over lang tid gjør at flere velger elbil og det kutter klimagassutslipp fra veisektoren, sier Christina Bu.

Bodø har den nest laveste elbilandelen blant byområdene som har bomring. 23 prosent av bilene i Bodø er elektriske.

– Jeg skulle ønske at Bodø hadde høyere klimaambisjoner. Med en høyere miljørabatt ville de kunne elektrifisert bilparken fortere, sier Bu.

BODØ FÅR KRITIKK: Christina Bu er kritisk til den lave miljørabatten i Bodø og mener det viser at byen har lave klimaambisjoner.

I Tromsø har elbilandelen skutt i været

Tromsø innførte bomring fra 1. januar i år, og har miljørabatt på 50 prosent.

Etter at bomringen ble etablert, har elbilandelen i nybilsalget skutt i været i ishavsbyen.

Christina Bu mener at flere bør gjøre som Tromsø:

– 50 prosent miljørabatt er en fin balanse for å sikre inntekter til viktige formål og samtidig bidra til å elektrifisere bilparken, sier hun.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Klar klimaoppfordring til byene

Regelen om miljørabatt i bomringen er fastsatt av Stortinget, men ble i fjor svekket av regjeringen.

Mens byene før måtte ha minimum 50 prosent rabatt, ble dette svekket til minimum 30 prosent rabatt.

Byene står dermed fritt til å ha en miljørabatt mellom 30 og 100 prosent.

Elbilforeningens generalsekretær er kritisk til de byene som raskt har redusert miljørabatten til 30 prosent:

– Hvis byene mener alvor i klimapolitikken bør de ha en miljørabatt som er tilpasset hvor langt de har kommet i elektrifiseringen av bilparken. Haugesund og Stavanger har langt igjen, sier Bu.

ByområdeMiljørabatt i prosent av fossiltakstElbilandel i prosent av bilparken per 30.09
Bergen57 %40 %
Oslo52 %37 %
Trondheim60 %31 %
Stavanger50 %30 %
Kristiansand47 %30 %
Haugesund30 %26 %
Fredrikstad og Sarpsborg100 %25 %
Skien og Porsgrunn100 %25 %
Bodø30 %23 %
Tromsø50 %18 %
Prisene er utenfor rushtid og tar utgangspunkt i dagens takster. Reduksjonen i miljørabatten i Stavanger er ikke effektuert ennå og vises derfor ikke i tabellen. I Skien og Porsgrunn diskuteres også en kraftig reduksjon i miljørabatten.

Til tross for at de er best på miljørabatt, har ikke Fredrikstad og Sarpsborg den høyeste elbilandelen i oversikten.

Disse byene starter nemlig innkreving i ny felles bomring i januar 2024. Den relativt lave elbilandelen kan skyldes at Sarpsborg ikke har hatt bomring tidligere.

Til tross for solid miljørabatt har heller ikke Trondheim høyest elbilandel. Det kan skyldes at forskjellen på bomtaksten i kroner mellom elbil og fossilbil er relativt liten.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også