Her er Mini Aceman: Mini tar en midt i mellom
Aceman er bilen du ikke visste at du trengte. Det er en kompakt crossover i premiumsegmentet.
Mini har laget mange artige bilmodeller oppigjennom. Både pickuper, små stasjonsvogner, og flere versjoner av den originale Minien, som tidligere het Mini One.
For eksempel en søt cab, en litt strukket 5-dørs versjon for den lille familen, en spesiell stasjonsvogn med to dører på den ene siden og dobbel bakluke, samt en veldig sær todørs coupe, for å nevne noe.
Nytt navn
Nå kommer Aceman.
Dette er et nytt modellnavn for Mini – som det er lett å uttale litt feil og ufordelaktig for bilmodellen.
Men nykommeren med det svært progressive designet skal appellere til dem som synes One er for liten og Countryman er for stor.
Bilen har fire dører og er i så måte ganske praktisk. I bunn og grunn erstatter den både stasjonsvogna Clubman og Mini Cooper 5-door.
Designen er ganske lik hva vi ser på nye One og Countryman. Du har et enkelt, men stilig interiør i stoffmateriale, der den svære OLED-skjermen på 24 cm – hvor du kan velge flere visninger – er sentral.
Noe av greia med premium er at du også etter hvert kan skreddersy forskjellige materialvalg og setetyper.
Med Minis nye operativsystem skal samtlige kjørefunksjoner kunne aktiveres med skjermen eller stemmen din.
Om dette fungerer like skrøpelig som hos BMW (BMW-gruppen eier Mini), må du fortsatt snakke engelsk.
To versjoner
Aceman er 4,07 meter lang, 1,75 bred og 1,5 meter høy – og fås i variantene E og SE.
Aceman E har en batteripakke på 42,5 kWt. Det gir en rekkevidde på 310 km.
Motoren yter 135 kW (184 hk) og har maks dreiemoment på 290 Nm. 0-100 km/t gjøres på 7,9 sek og toppfarten er 160 km/t.
Den lader med 11 kW på hjemmelader og med svake 75 kW som maksfart på hurtiglader.
Aceman SE har en batteripakke på 54,2 kWt. Det gir en rekkevidde på 406 km.
Motoren yter 160 kW (218 hk) og har maks dreiemoment på 330 Nm. 0-100 km/t senkes til 7,1 sek og toppfarten er 170 km/t.
Den lader med 11 kW på hjemmelader og en fortsatt lite imponerende maksladefart på 95 kW ved en hurtiglader. Men på grunn av at batteriet er lite, lader du fra 10 til 80 prosent på en knapp halvtime.
Begge modellene har varmepumpe og forvarming av batteriet før ladestopp, dersom du har lagt inn reiseruta i navigasjonen.
Salget av nye Aceman forventes å starte på forsommeren og de første bilen blir utlevert til norske kunder mot slutten av året.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!