Mener NAF pisker opp stemningen og er kontraproduktive: – Mistolkning av elbil-vedtak i Stortinget
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er fullstendig urimelig å hevde at regjeringen har fått klarsignal av Stortinget til økte elbilavgifter utover toppmoms, mener kommunikasjonslederen i Elbilforeningen.
Denne helgen meldte nettstedet Motor at NAF frykter at høstens statsbudsjett vil inneholde innføring av engangsavgift på nye elbiler, slik forurensende biler allerede har.
I artikkelen gikk NAF langt i å hevde at regjeringen har fått klarsignal til et slik grep av Stortinget.
– Det har de rett og slett ikke dekning for, kontrer Unni Berge, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.
«Grønt lys» for engangsavgift?
Myndighetskontakten i NAF, Thor Egil Braadland, mente i artikkelen at Stortinget gjennom følgende vedtak hadde gitt «grønt lys» til engangsavgift i høstens budsjett:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2023 innføre moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500.000 kroner. Momsfritaket skal holdes uendret frem til 2025. I forbindelse med innføring av kjøpsavgifter for elbil skal det sikres at konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment opprettholdes».
Anmodningsvedtak fra Stortinget i forbindelse med revidert statsbudsjett 2022.
– Dette bør regjeringen raskt og kontant avkrefte at de jobber med, uttalte Braadland til Motor i artikkelen.
Unni Berge i Norsk elbilforening har vanskelig å forstå hvordan NAF kan gjøre en slik tolkning, og hvilken interesse man har av å fremme denne saken.
– Vi som brenner for elbilsatsingen har ingen interesse av å løfte slike forslag til nye avgifter som vil gjøre elbiler dyrere i kjøp. Tvert om forventer vi i Elbilforeningen at regjeringen ivaretar den forutsigbarheten de har lovet, sier Berge.
– Helt hinsides
– Hele grunnen til at toppmoms på elbil ble behandlet allerede i revidert nasjonalbudsjett i vår, var at både forbrukere og bilbransje skulle få avklaring i god tid før årsskiftet, fortsetter Berge.
Hun mener tolkningen av Stortingets vedtak er urimelig.
– Vedtaket handler om at elbiler ikke skal få svekket konkurranseevne gjennom innfasingen av toppmoms. Det vedtaket i realiteten tar til orde for, er at grep må tas for de forurensende bilene når elbilene blir dyrere på grunn av momsen.
I praksis betyr det økt engangsavgift for nye forurensende biler, slik Berge og Norsk elbilforening ser det.
– At NAF får dette til å bety at stortingsflertallet har gitt «grønt lys» for engangsavgift på elbil er en helt hinsides tolkning, tordner Berge.
– Mye å ta tak i, men ikke dette
Norsk elbilforening jobber mye for å sikre at det kommende statsbudsjettet og andre viktige politiske vedtak skal gjøre det enkelt å velge elbil.
Hun mener at store aktører som NAF også burde burde fokusere på hva man kan gjøre for å sikre videre suksess for elbiler i Norge, og lister opp noen eksempler:
- Regelen om minst 50 prosent miljørabatt i bomringen er under sterkt press for tiden.
- Betaling for hurtiglading må bli enklere og mer forbrukervennlig.
- Folk som bor i by og ikke har tilgang til garasje må sikres gatelading.
- Elbilister i eksisterende leasingavtaler må sikres fortsatt momsfritak når toppmomsen skal innfases.
- Man må hindre at nye biler med utslipp blir mer konkurransedyktige når elbiler får toppmoms ved årsskiftet.
- Sikre at elbilandelen i varebilmarkedet går videre opp.
– Dette er reelle og aktuelle kamper vi jobber knallhardt for. Det siste vi trenger er konstruerte saker om hva Stortinget angivelig har gitt klarsignal for. Det er mye NAF kunne tatt tak i, men ikke dette, avslutter Berge.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!