Test av Tesla Model S 85: Lunde kjører økonomisk

Verdens beste bil? En game changer, en som fikk industrien til å våkne – noen av dem – om ikke annet? Forskere som laget rapporter om fremtidens elbiler bommet ikke bare kraftig på sine estimater på forbruk pr. passasjersete eller rekkevidde. De bommet i tillegg på hvor lang tid det ville ta å komme dit. Denne rapporten er et godt eksempel .
Jeg har ikke tall på hvor mange «eksperter» som, i for eksempel Teknisk Ukeblad, har messet om batterienes begrensninger og det faktum at de ikke kan bli bedre enn de er nå. Kommentarer som dette stiller i samme kategori som for eksempel «internett er en døgnflue», at verden kun trenger fem datamaskiner. Og så videre. Og så videre. Hundrevis av forskere jobber intenst med å fremskaffe bedre batterier. Det ville de ikke ha gjort om det beste batteriet allerede var laget og i produksjon. De har kommet lengre enn noen kan drømme om. Skal jeg være ærlig trodde ikke vi i elbilmiljøet heller at det skulle komme så gode elbiler så fort. Journalister har i en årrekke ikke gjort annet enn å male fremtiden svart på elbilens vegne. Fremdeles er de fleste av dem på en evig jakt etter hvor ubrukelige elbilene kan være, og tester har fokus på hvor kort de kan klare å kjøre om man gjør hva man kan for å få til akkurat det.Volvo blir kleint
Forøvrig har elbil-motstanderne omstilt seg kraftig. Å argumentere som før er dødfødt, siden Tesla med flere allerede slår det meste på sikkerhet, design og hurtighet. Derfor er det fryktelig mange som har fått oppheng på strømforbruk på «tunge monsterelbiler» – og ikke minst hvor de mener forbrukte kWh kommer fra. Er de like opptatt av kilowattene de bruker hjemme hos seg selv tro? Jeg kommer tilbake til forbruket senere.
Snublet i blinklyset

Holder varmen veldig godt
Underveis får vi opp grafisk visning av forbruk over de siste titalls kilometerne vi har kjørt. Hvor langt tilbake du vil ha oversikt, velger du selv. Gjennomsnittsforbruket beregnes fortløpende. Navigasjon med Google Maps i bakgrunnen på en 17-tommersskjerm er rått. Med på tjenesten følger også trafikkvarsling som grafisk viser hendelser online lengre fremme på veien du kjører. Bilen har så mange finesser at jeg tror jeg stopper her og lar andre som vet mer komplettere i kommentarfeltet under – dersom de føler det er nødvendig. Jeg kjører med cruisekontroll og holder eksakt fart (GPS-korrigert) etter fartsgrensene på veien. Her har jeg en bitteliten negativ erfaring å komme med. Cruisekontrollen er i overkant følsom og kunne med fordel hatt en litt større slakk fø
Ubegripelig lavt forbruk
BMW i3 kjørte samme runde med kun meg som ballast snaut et par timer tidligere og kom i mål med et forbruk på 0,133kWh/km. Tesla Model S med to om bord og en totalvekt på nesten det doble presterte samme distanse på 0,168kWh/km.
