Hopp til innhold

Fra og med i dag bør østfoldingene huske bombrikken i frontruta: Nå er det bompenger i Sarpsborg og Fredrikstad

SMIL: I dag begynner bomkameraene å knipse når du passerer dem i Sarpsborg og Fredrikstad.

Dramatisk opptakt til tross, nå starter innkreving av bompenger i Sarpsborg og Fredrikstad. Og som elbilist betaler du miljøtakst, men det er én ting du bør huske på.

Bompengeinnkrevingen i de to østfoldbyene har ikke hatt verdens enkleste oppstart. Opptakten har faktisk vært temmelig dramatisk:

Først meldte NRK at noen hadde hadde skutt mot de nye bomstasjone i Sarpsborg, deretter ble åtte busser totalskadd i brann.

Denne brannen medførte at bompengeoppstarten ble utsatt på ubestemt tid med begrunnelse i at kollektivtilbudet i regionen ble svekket som følge av brannen – men nå er tiden inne.

50 prosent miljørabatt for elbilister

Bypakke Nedre Glomma ble vedtatt på Stortinget våren 2023, og nå rulles bompengemaskineriet i gang i Sarpsborg og Fredrikstad.

Onsdag 20. mars klokka 12.00 starter bompengeinnkrevingen.

Det er satt opp i alt 24 bomstasjoner i de to byene, og som elbilist betaler du 12,80 kroner i miljøtakst hver gang du passerer en av dem.

Miljøtaksten er naturlig nok lavere enn ordinær takst. En elbilist betaler 50 prosent av det en forurensende bil betaler.

Det er leder i Østfold elbilforening, Mats-André Buraas, glad for:

– At miljøtaksten er betydelig lavere enn fossiltakst er avgjørende for å få flere til å velge elbil når de skal kjøpe ny bil. Og når flere velger elbil, så kutter vi klimagassutslipp fra veisektoren, sier han.

Fullpris gjennom en bomstasjon koster 32 kroner, og 25,60 hvis du har bombrikke og aktiv Autopass-avtale.

ETT KLART RÅD: Mats-André Buraas i Østfold elbilforening er glad for miljøtakst for elbil, men kommer med en viktig påminnelse til elbilistene.

Kommer med en viktig påminnelse

Samtidig kommer Buraas med en viktig påminnelse til elbilistene i Sarpsborg og Fredrikstad:

– Kjører du elbil gjennom bomringen uten å ha bombrikke i vinduet og aktiv Autopass-avtale, betaler du fullpris.

Bombrikke og aktiv Autopass-avtale er nemlig en forutsetning for å få rabatten, skriver Bypakke Nedre Glomma i denne informasjonsbrosjyren.

Buraas oppfordrer derfor alle elbilister til å ha ordne seg en sånn en i frontruta:

KJEKK Å HA: Mange elbilister har Autopass-avtale og har bombrikken i frontruta, men ikke alle. Dermed går de glipp av miljørabatten i bomringene.

Du kan lese mer om bombrikke og Autopass-avtale i denne saken:

Potensielt store summer å spare:

Alle elbilister bør ha denne i frontruta

Milliarder til samferdselsprosjekter

Totalt skal det brukes 10,8 milliarder kroner på ulike samferdselsprosjekter i byene de neste årene, hvor mesteparten av pengene går til kollektiv, sykkel og gange.

Store deler av inntektene til prosjektene kommer fra deg og meg, gjennom bompenger.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kommunene bidrar også noe til potten. Det gjør også staten, gjennom en såkalt byvekstavtale. Kommunene forplikter seg med det til nullvekstmålet, at biltrafikken ikke skal øke.

Mats-André Buraas i Østfold elbilforening mener det er viktig å legge til rette for at folk sykler, går eller tar bussen. Samtidig retter han en viktig påminnelse til politikerne:

– Noen hverdagsreiser kommer også i framtida til å bli gjort med bil. Det er viktig at politikerne legger til rett for at disse hverdagsreisene gjøres med en elbil istedenfor en forurensende bil.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også