Teslas selvkjørende fremtidsbil: Nå er Cybercab i Norge
Denne Teslaen har verken ratt, pedaler eller speil. Og den kjører seg selv og lades via induksjon. Nå er Cybercab i Norge – og vi tok en titt.
Cybercab ble først presenter 11. oktober i år, under arrangementet «We, Robot» på Warner Bros Studios i Burbank i California.
Journalister og influensere ble kjørt rundt av Cybercaber og Robovans (20 seter) i studiokulissene, mens Tesla Bot – Elon Musks roboter – serverte drinker og sto for elektrisk stemning.
Og nå er endelig Cybercaben i Norge på en snarvisitt, og vi fikk tatt en nærmere titt på den.
Riktignok under noe mindre spektakulære omgivelser på deres showroom på Skøyen i Oslo.
Sportsbil?
Designen er kul og nyskapende. En blanding mellom Model 3 og Cybertruck. De karakteristiske kjørelysene i front, enkle linjer og skarpe linjer over bakskjermene, gir bilen en sportslig look.
Platefelgene er både aerodynamiske og får bilen til å se ut som den går på ekstrem lav dekkdimensjon.
Mange hadde sikkert takket ja til denne med ratt og pedaler også, som en sprek liten sportsbil.
Det får du ikke her. Cybercab er en autonom elbil designet for å omdefinere personlig transport.
Med fokus på kunstig intelligens (KI/AI), representerer Cybercab Teslas visjon om en fremtid der biler kan operere helt uten menneskelig inngrep.
Design og funksjoner
Cybercab er futuristisk, med sommerfugldører, uten ratt, pedaler, speil eller fysiske ladeporter.
Den er utstyrt med en trådløs ladefunksjon og en enkel kupé som rommer to personer og bagasjen deres.
Bagasjerommet er så stort at det på papiret skal kunne romme en sykkel. Men hvis du studerer bildet nøye, mistenker vi at det heller er plass til en sammenleggbar sparkesykkel – og kanskje ikke den største modellen, heller.
Bilen er optimalisert for autonom kjøring ved hjelp av KI og kameraer, noe som gjør den mer kostnadseffektiv enn konkurrenter som bruker lidar og radar.
Målet er å redusere operasjonskostnadene til omtrent 0,20 dollar per mil, altså rundt to kroner.
Selvkjøring og bruksmuligheter
Tanken er at hvem som helst kan kjøpe en mindre eller større flåte og tilby taxitjeneseter.
Du bruker Tesla-appen, eller utleieselskapets app (som bruker Teslas app i bakgrunnen).
Den viser hvor bilene er, så bestiller du den nærmeste ledige og hopper inn.
Cybercab er optimalisert for korte transporter i byen. To seter holder for de aller fleste transporter, og du har altså et svært bagasjerom bak setene.
Billig
Tesla planlegger en startpris under 30.000 dollar, noe som gjør Cybercab relativt rimelig for all teknologien den tilbyr.
Og husk at du ikke har utgifter på sjåfører, og aller helst skal den aldri krasje heller.
Produksjonen er planlagt å begynne innen 2027, med lansering i områder som Texas og California, hvor selskapet har tillatelser til autonom kjøring.
Med Musk som effektiviseringsminister under Trump, skal du ikke se bort fra at han ønsker å få fjernet restriksjoner for resten av USA også.
En lansering i Europa ligger nok lenger frem i tid.
Tryggere?
Tesla mener deres FSD (Full self driving) er langt tryggere enn at vi kjører selv.
Mennesker blir distrahert. Kameraer og nevrale nett blir ikke det.
FSD skal være trent på milliarder av kilometer med virkelig video og data fra den globale Tesla-flåten på over åtte millioner kjøretøy.
Tesla mener det betyr at FSD kan reagere på uvanlige scenarioer, uansett hvor sjeldent du møter på dem.
Den nyeste FSD-programvaren som er tilgjengelig i Nord-Amerika skal gi en trygg og jevn kjøreopplevelse, og tidligere i år skal Tesla ha strømlinjeformet systemet ved å fjerne over 300 000 kodelinjer og implementere KI for å gi en menneskelignende kjøreopplevelse.
I tredje kvartal 2024 hadde sjåfører som brukte autopilotteknologi ti ganger mindre sannsynlighet for å bli involvert i en kollisjon enn gjennomsnittsføreren, ifølge Tesla.
Leie ut bilen din?
Tesla møter tøff konkurranse fra selskaper som Waymo, Cruise og Zoox, som allerede bruker autonome kjøretøy, men Tesla kan ha et fortrinn.
For Tesla mener at Cybercab allerede finnes på veien i dag, i form av Teslaene som allerede ruller på veien.
De kan allerede kjøre autonomt med systemene de har nå, og Tesla har allerede åpnet appens API (Application Programming Interface) for profesjonelle brukere, som bilutleieselskaper.
Med en utrulling til alle, vil også du og jeg enkelt kunne leie ut vår Tesla via Tesla-appen, og la den kjøre autonomt i fremtiden, skal vi tro Tesla og visjonene deres.