Hopp til innhold

Teslas selvkjørende fremtidsbil: Nå er Cybercab i Norge

CYBERBESØK: Teslas siste PR-stunt, Cybercab, er på raskt besøk i Norge. Er du kjapp, kan du stikke innom Tesla Skøyen for en sniktitt – ellers finner du vår videogjennomgang her. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no.

Denne Teslaen har verken ratt, pedaler eller speil. Og den kjører seg selv og lades via induksjon. Nå er Cybercab i Norge – og vi tok en titt.

Cybercab ble først presenter 11. oktober i år, under arrangementet «We, Robot» på Warner Bros Studios i Burbank i California.

Journalister og influensere ble kjørt rundt av Cybercaber og Robovans (20 seter) i studiokulissene, mens Tesla Bot – Elon Musks roboter – serverte drinker og sto for elektrisk stemning.

FUTURISTISK: Uten speil, bakvindu og dørhåndtak ser Cybercab mer ut som om den er klar for Mars enn en bil laget for norske veier. Legg også merke til den futuristiske «teardrop»-formen, der hjulavstanden bak er smalere enn foran.

Og nå er endelig Cybercaben i Norge på en snarvisitt, og vi fikk tatt en nærmere titt på den.

Riktignok under noe mindre spektakulære omgivelser på deres showroom på Skøyen i Oslo.

Sportsbil?

Designen er kul og nyskapende. En blanding mellom Model 3 og Cybertruck. De karakteristiske kjørelysene i front, enkle linjer og skarpe linjer over bakskjermene, gir bilen en sportslig look.

Platefelgene er både aerodynamiske og får bilen til å se ut som den går på ekstrem lav dekkdimensjon.

XXL-TALLERKEN: Dekkdimensjonen er 215/60 R18 foran og 225/60 R21 bak. Kombinert med gulltallerken-hjulkapsler og gullakkert gummi, fremstår hjulene som langt større enn de faktisk er.

Mange hadde sikkert takket ja til denne med ratt og pedaler også, som en sprek liten sportsbil.

Det får du ikke her. Cybercab er en autonom elbil designet for å omdefinere personlig transport.

Med fokus på kunstig intelligens (KI/AI), representerer Cybercab Teslas visjon om en fremtid der biler kan operere helt uten menneskelig inngrep.

ROMSLIG ROMSKIP: Med saksedører blir adkomsten til kabinen en lek, uansett kroppsfasong eller hvor fleksibel man er. Kabinen i Cybercab er både enorm og spartansk – her sitter to personer med mer plass enn de fleste VIP-lounger kan drømme om. Merk dog at det mangler en «nødknapp» for manuell overstyring, om man skulle føle behov for å gripe inn. Men så er dette tross alt en pre-produksjonsbil, og detaljene kan fortsatt justeres.

Design og funksjoner

Cybercab er futuristisk, med sommerfugldører, uten ratt, pedaler, speil eller fysiske ladeporter.

Den er utstyrt med en trådløs ladefunksjon og en enkel kupé som rommer to personer og bagasjen deres.

LANG OG SLANK: Vi snakker om bagasjerommet til Cybercab, ikke elbil.nos utsendte. Offisielle mål har vi ikke fått, men med plass til kun to passasjerer har den ingen problemer med å dekke de fleste behov – så lenge du ikke flytter Steinway-flygelet ditt.

Bagasjerommet er så stort at det på papiret skal kunne romme en sykkel. Men hvis du studerer bildet nøye, mistenker vi at det heller er plass til en sammenleggbar sparkesykkel – og kanskje ikke den største modellen, heller.

Bilen er optimalisert for autonom kjøring ved hjelp av KI og kameraer, noe som gjør den mer kostnadseffektiv enn konkurrenter som bruker lidar og radar.

Målet er å redusere operasjonskostnadene til omtrent 0,20 dollar per mil, altså rundt to kroner​.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Selvkjøring og bruksmuligheter

Tanken er at hvem som helst kan kjøpe en mindre eller større flåte og tilby taxitjeneseter.

Du bruker Tesla-appen, eller utleieselskapets app (som bruker Teslas app i bakgrunnen).

Den viser hvor bilene er, så bestiller du den nærmeste ledige og hopper inn.

Cybercab er optimalisert for korte transporter i byen. To seter holder for de aller fleste transporter, og du har altså et svært bagasjerom bak setene.

EKTE GULLVINGER: Alt Elon Musk tar i, ser ut til å bli til gull – kanskje derfor denne fargepaletten? Dørene er ikke bare et visuelt show, men gir også overraskende enkel tilgang til bilen. En praktisk løsning med et snev av showbiz.

Billig

Tesla planlegger en startpris under 30.000 dollar, noe som gjør Cybercab relativt rimelig for all teknologien den tilbyr.

Og husk at du ikke har utgifter på sjåfører, og aller helst skal den aldri krasje heller.

STILREN: Det er fra siden man virkelig ser de rene, aerodynamiske linjene til Cybercab. Bilen har kun A- og C-stolper – ingen B-stolpe bryter silhuetten – og dørvinduene er rammeløse. Det lille bakvinduet? Bare lakkert plast.

Produksjonen er planlagt å begynne innen 2027, med lansering i områder som Texas og California, hvor selskapet har tillatelser til autonom kjøring​.

Med Musk som effektiviseringsminister under Trump, skal du ikke se bort fra at han ønsker å få fjernet restriksjoner for resten av USA også.

En lansering i Europa ligger nok lenger frem i tid.

LEKRE GULLINJER: Uten bakvindu får bilen en utpreget aerodynamisk profil, som ser like elegant ut som den er effektiv. Det ryktes om et forbruk på imponerende 1,1 kWt/mil – en ny standard for fremtidens elbiler?

Tryggere?

Tesla mener deres FSD (Full self driving) er langt tryggere enn at vi kjører selv.

Mennesker blir distrahert. Kameraer og nevrale nett blir ikke det.

FSD skal være trent på milliarder av kilometer med virkelig video og data fra den globale Tesla-flåten på over åtte millioner kjøretøy.

Tesla mener det betyr at FSD kan reagere på uvanlige scenarioer, uansett hvor sjeldent du møter på dem.

KNAPPEFRI: Cybercab holder det minimalistisk, med kun fem knapper i hele bilen. De få som er der – til vinduer og dører – er pålagt av sikkerhetsreglementet. Resten styres via en underholdningsskjerm som vi tipper måler rundt 21 tommer.

Den nyeste FSD-programvaren som er tilgjengelig i Nord-Amerika skal gi en trygg og jevn kjøreopplevelse, og tidligere i år skal Tesla ha strømlinjeformet systemet ved å fjerne over 300 000 kodelinjer og implementere KI for å gi en menneskelignende kjøreopplevelse.

I tredje kvartal 2024 hadde sjåfører som brukte autopilotteknologi ti ganger mindre sannsynlighet for å bli involvert i en kollisjon enn gjennomsnittsføreren, ifølge Tesla.

Bli medlem i dag!

Leie ut bilen din?

Tesla møter tøff konkurranse fra selskaper som Waymo, Cruise og Zoox, som allerede bruker autonome kjøretøy, men Tesla kan ha et fortrinn.

For Tesla mener at Cybercab allerede finnes på veien i dag, i form av Teslaene som allerede ruller på veien.

TESLA DESIGN-DNA: Forfra gir Cybercab klare Model 3/Y-vibber, mens bakenden sender tankene rett til Cybertruck. Det er tydelig at Tesla har samlet elementer fra sin egen bilportefølje og gitt denne bilen et futuristisk løft.

De kan allerede kjøre autonomt med systemene de har nå, og Tesla har allerede åpnet appens API (Application Programming Interface) for profesjonelle brukere, som bilutleieselskaper.

Med en utrulling til alle, vil også du og jeg enkelt kunne leie ut vår Tesla via Tesla-appen, og la den kjøre autonomt i fremtiden, skal vi tro Tesla og visjonene deres.

Les også