Siden Vulkan ladegarasje i Oslo åpnet ved årsskiftet er ladingen av elbiler tredoblet. Det sparer klimaet for anslagsvis tre tonn CO2 og gir 30.000 utslippsfrie kilometer hver eneste uke.

Den samlede ladingen via de 102 ladepunktene på Vulkan P-hus har siden oppstarten økt fra rundt 2.000 kWh til over 6.000 kWh pr uke.

Siden oppstarten i mars og frem til november er det blitt ladet 114.000 kWh i det nye anlegget, som er blitt et eksempel til etterfølgelse for andre større garasjeanlegg.

Hvis vi legger til grunn at en gjennomsnittlig elbil bruker rundt 2 kWh på mila, betyr det altså at det kjøres 30.000 kilometer i uka på strøm ladet på Vulkan.

Det betyr igjen at klimaet spares for cirka 3 tonn CO2 hver eneste uke, i tillegg til all lokal forurensing som stammer fra forbrenning av fossilt drivstoff.

Gratis og enkelt på kveld og natt

De første månedene har lading vært gratis for alle på Vulkan, men etter som den tekniske oppgraderingen er fullført er det nå innført betaling for å lade på dagtid.

– Det ser likevel ikke ut til å ha stor betydning på hvor mye anlegget brukes, sier Isak Oksvold som er miljøsjef i Aspelin Ramm, utbyggeren bak Vulkan-anlegget.

Vi har sett et litt fall i ladingen de to første ukene etter at betaling ble innført, men tallene er allerede på vei oppover igjen. Og elbilister kan fremdeles lade gratis på kvelds- og nattestid. Nattparkering for elbiler håndteres nå automatisk, og brukere trenger ikke registrere seg med Easypark lenger, sier Oksvold.

Han viser også til at det er kommet til flere næringslivskunder på anlegget, blant annet et renholdsbyrå med elektriske biler. I tillegg har to bildelingstjenester med til sammen fire elbiler fått tilholdssted i garasjen

PS. Vulkan p-hus ble i høst oppgradert med en ny teknisk løsning som gir mulighet til å velge effekt fra 3,6 kW og opp til 22 kW. I tillegg blir det mulig å reservere ladeplass på forhånd gjennom en app.