Hopp til innhold

Enighet om revidert nasjonalbudsjett: Noen få elektriske varebiler slipper trafikk­forsikrings­avgift

KOMPLISERT AVGIFTSLOGIKK: Pro Ace City El (på bildet) er akkurat lett nok til å få fritak for trafikkforsikringsavgift, dersom den registreres som varebil. Mens litt tyngre Toyota Pro Ace El er derimot for tung. Sistnevnte ender opp med å måtte betale mer i avgift enn sine fossile konkurrenter. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Størstedelen av varebilmarkedet inkluderes ikke i klimatiltaket. Det er uheldig, mener Elbilforeningen.

Regjeringen og SV er i dag blitt enige om revidert nasjonalbudsjett for 2024. Og i enigheten ligger det en liten nyhet angående satsingen på elektriske varebiler:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 foreslå å gi lette elvarebiler fritak for trafikkforsikringsavgift, med forbehold om notifisering og godkjenning av ESA.»

I nybilsalget utgjør lette varebiler kun en fjerdedel av alle varebiler i nybilmarkedet. Og lette elektriske varebiler utgjør om lag en fjerdedel av salget av alle elektriske varebiler solgt totalt.

Elbilforeningen: De elvarebilene som har størst klimaeffekt får nå den høyeste avgiften

– Hvorfor i all verden gir man ikke fritak også til de tunge elektriske varebilene? spør generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen oppgitt.

Hun mener det er fornuftig og helt på sin plass å gi elektriske varebiler fritak for trafikkforsikringsavgift. Men hun stusser på at de varebilene det er flest av, ikke får fritak.

– De elvarebilene som ikke får fritak er faktisk de viktigste i klimapolitikken, siden de kan erstatte fossile varianter som forurenser mye, sier Christina Bu.

Statens nye avgiftspolitikk for varebiler ser nå slik ut:

– Staten skal nå føre en politikk der de varebilene som gir den aller største klimaeffekten, får desidert høyeste avgift. Mitt klare råd til regjeringen er å tenke på nytt fram mot høsten og gi alle elektriske varebiler denne fordelen, sier Bu.

FOR TUNG FOR AVGIFTSFRITAK: ID Buzz cargo er en av elvarebilene som faktisk får mer i trafikkforsikringsavgift enn sine fossile konkurrenter, ifølge regjeringens avgiftspolitikk. Foto: Thomas Haug / elbil.no

Norges bilbransjeforbund: Alle elektriske varebiler burde få fritak

Ida Krag, leder for næringspolitikk i Norges bilbransjeforbund (NBF), har følgende kommentar til budsjettenigheten:

– Det er selvsagt positivt med en håndsrekning til de lette el-varebilene, selv om fritak for trafikkforsikringsavgift ikke flytter fjell. Vi burde fått en helhetlig satsing på utslippskutt fra nyttekjøretøyene, men får i stedet små, fragmenterte drypp.

Krag mener at 2025-målet om å elektrifisere alle nye lette varebiler ikke kommer til å bli nådd, og at det virker som politikerne har gitt opp å prøve.

– Samtidig er det ubegripelig hvorfor ikke de tunge elvarebilene blir omfattet. Det er ingen grunn til at de lette og tunge elvarebilene ikke skal likebehandles. El-varebilene burde også vært inkludert i det nasjonale bompengefritaket for tunge nullutslippskjøretøy, sier Krag i NBF.

Elbilforeningen og NBF vil nå sende et brev sammen til finansministeren, klimaministeren og samferdselsministeren og be om at alle elektriske varebiler blir omfattet av fritaket.

FOR TUNG: Ford E-Transit omfattes ikke av regjeringens klimagrep i avgiftspolitikken, men må isteden betale mer i trafikkforsikringsavgift enn sine fossile konkurrenter. Foto: Ford

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Elbilforeningen vil bruke disse virkemidlene for å gjøre noe med den lave andelen elvarebiler

Elektriske varebiler konkurrerer mye dårligere i nybilsalget enn elektriske personbiler.

Bare 32 prosent av varebilene som er solgt så langt i år, er elektriske.

Elbilforeningen har derfor gitt følgende råd for å elektrifisere varebilene:

Familie som pakker bilen illustrasjon

Få en bedre elbilferie!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også