Enighet om revidert nasjonalbudsjett: Noen få elektriske varebiler slipper trafikkforsikringsavgift
Størstedelen av varebilmarkedet inkluderes ikke i klimatiltaket. Det er uheldig, mener Elbilforeningen.
Regjeringen og SV er i dag blitt enige om revidert nasjonalbudsjett for 2024. Og i enigheten ligger det en liten nyhet angående satsingen på elektriske varebiler:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 foreslå å gi lette elvarebiler fritak for trafikkforsikringsavgift, med forbehold om notifisering og godkjenning av ESA.»
I nybilsalget utgjør lette varebiler kun en fjerdedel av alle varebiler i nybilmarkedet. Og lette elektriske varebiler utgjør om lag en fjerdedel av salget av alle elektriske varebiler solgt totalt.
Elbilforeningen: De elvarebilene som har størst klimaeffekt får nå den høyeste avgiften
– Hvorfor i all verden gir man ikke fritak også til de tunge elektriske varebilene? spør generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen oppgitt.
Hun mener det er fornuftig og helt på sin plass å gi elektriske varebiler fritak for trafikkforsikringsavgift. Men hun stusser på at de varebilene det er flest av, ikke får fritak.
– De elvarebilene som ikke får fritak er faktisk de viktigste i klimapolitikken, siden de kan erstatte fossile varianter som forurenser mye, sier Christina Bu.
Statens nye avgiftspolitikk for varebiler ser nå slik ut:
- Lette elektriske varebiler: 0 kroner i trafikkforsikringsavgift
- Forurensende varebiler: 2774 kroner i trafikkforsikringsavgift
- Tunge elektriske varebiler: 3175 kroner i trafikkforsikringsavgift
– Staten skal nå føre en politikk der de varebilene som gir den aller største klimaeffekten, får desidert høyeste avgift. Mitt klare råd til regjeringen er å tenke på nytt fram mot høsten og gi alle elektriske varebiler denne fordelen, sier Bu.
Norges bilbransjeforbund: Alle elektriske varebiler burde få fritak
Ida Krag, leder for næringspolitikk i Norges bilbransjeforbund (NBF), har følgende kommentar til budsjettenigheten:
– Det er selvsagt positivt med en håndsrekning til de lette el-varebilene, selv om fritak for trafikkforsikringsavgift ikke flytter fjell. Vi burde fått en helhetlig satsing på utslippskutt fra nyttekjøretøyene, men får i stedet små, fragmenterte drypp.
Krag mener at 2025-målet om å elektrifisere alle nye lette varebiler ikke kommer til å bli nådd, og at det virker som politikerne har gitt opp å prøve.
– Samtidig er det ubegripelig hvorfor ikke de tunge elvarebilene blir omfattet. Det er ingen grunn til at de lette og tunge elvarebilene ikke skal likebehandles. El-varebilene burde også vært inkludert i det nasjonale bompengefritaket for tunge nullutslippskjøretøy, sier Krag i NBF.
Elbilforeningen og NBF vil nå sende et brev sammen til finansministeren, klimaministeren og samferdselsministeren og be om at alle elektriske varebiler blir omfattet av fritaket.
Elbilforeningen vil bruke disse virkemidlene for å gjøre noe med den lave andelen elvarebiler
Elektriske varebiler konkurrerer mye dårligere i nybilsalget enn elektriske personbiler.
Bare 32 prosent av varebilene som er solgt så langt i år, er elektriske.
Elbilforeningen har derfor gitt følgende råd for å elektrifisere varebilene:
- Skjerpe miljøprofilen i engangsavgiften for fossile varebiler. En fossil varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer som en fossil personbil. Tross høye utslipp er engangsavgiften på fossile varebiler mye lavere enn for personbiler.
- Nasjonalt bompengefritak for elektriske varebiler. Oslo og Akershus har med suksess gjort dette og lovet fritak fram til 2030. Dette kunne også staten gjort til nasjonal politikk.
- Fritak for trafikkforsikringsavgift. Per i dag har faktisk elektriske varebiler høyere trafikkforsikringsavgift enn fossile varebiler.
- Skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser.
- Gi elektriske varebiler tilbake tilgangen til å kjøre i kollektivfeltet.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.